Drog inkommande el till den lilla väggen till höger om köket, inkommande vatten till garderoben vid toalett och därifrån till kök i gjuten platta, eftersom man ej får dra vatten i yttervägg och ej upp i golv i badrum så drar vi utanpåliggande från garderoben till dom olika sakerna i badrummet.
 
  • Gilla
skogskojan och 1 till
  • Laddar…
P pernillad skrev:
Drog inkommande el till den lilla väggen till höger om köket, inkommande vatten till garderoben vid toalett och därifrån till kök i gjuten platta, eftersom man ej får dra vatten i yttervägg och ej upp i golv i badrum så drar vi utanpåliggande från garderoben till dom olika sakerna i badrummet.
Ja det är frågan om man ska dra vattnet i plattan mellan sidorna i huset eller om man ska dra utanpåliggande längs bakvägen bara.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Ja det är frågan om man ska dra vattnet i plattan mellan sidorna i huset eller om man ska dra utanpåliggande längs bakvägen bara.
Dra igenom plattan? kanske i frigoliten . Vi lägger nog en extra 100 mm i botten då vi skall ha golvvärme etc.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Ja det är frågan om man ska dra vattnet i plattan mellan sidorna i huset eller om man ska dra utanpåliggande längs bakvägen bara.
Jag lade den i frigoliten ett lager under betongplattan från inkommande till köket.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vem är egentligen Max Attefall?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Ni som byggt Max Attefall, hur drog ni vattnet vidare från inkommande vatten i huset?

I ritningspaketet ingår ingen VVS ritning, någon som har en att dela?

Drog ni el i plattan såsom föreslås, eller drog ni det i vägg?
hej, jag får väl svara på detta med vatten och avlopp.

Vårt vatten kommer in i garderoben och går vidare in till badet - där borde man ha satt varmvattenberedaren.

PÅ ritningen går vatten under golvet i dubbelrör diagonalt genom badrummet fram till toaletten, vidare genom sidoväggen till vardagsrumsdelen. parallelt med och på insidan av bakväggen fram till köket..

Avloppet går från köksdelen längs denna bakvägg och fram till en position vid toaletten.

Elanslutningen är lite lustigt planerad. Kabel till attefallshuset går in till köksdelen och ett kopplingsskåp med säkringar där. Från köksdeln går en kabel utomhus till badrumsdelen och ett annant kopplingsskpp med säkringar. Jag antar att kabeln skulle kunna dras inomhus lika bra, men i vårt fall var det nödvändigt eftersom det var ett hus som levererades i flera moduler.
 
S Sven Berg skrev:
nu när vi har gjort allt klart är vi nöjda. vi har kastat alla sorger på en hög och haft mycket nöjda gäster,. Vi hade nog helst haft en egen byggsats och en av de bra snickarna här i trakten. Jag bifogar några bilder på stugan, innan vi har möblerat helt. Duschväggen har vi själva installerat och modifierat. Den fanns med redan från början, men tyvärr felaktigt inbyggd.
Ser ju jättefint ut. Härligt.
Jag saknar en ritning i millimeter för planering. Ganska dåligt att de inte levererar en sådan i ritningspaketet.
Känner att det behövs bland annat för badrum.
 
S skogskojan skrev:
Ser ju jättefint ut. Härligt.
Jag saknar en ritning i millimeter för planering. Ganska dåligt att de inte levererar en sådan i ritningspaketet.
Känner att det behövs bland annat för badrum.
Ja ritningspaketet har lite att önska tycker jag. Skulle vara bra med en el och VVS ritning också. Sedan är disklaimern man förbinder sig tveksam i praktiken skulle jag tro, och känns lite sådär.
Jaja, det blir nog bra när det är klart.
 
Vet någon mått på hur bred soffa man kan få plats med under trappan?
 
P pernillad skrev:
Drog inkommande el till den lilla väggen till höger om köket, inkommande vatten till garderoben vid toalett och därifrån till kök i gjuten platta, eftersom man ej får dra vatten i yttervägg och ej upp i golv i badrum så drar vi utanpåliggande från garderoben till dom olika sakerna i badrummet.
Tänkte göra exakt detta nu. Var drog du vattnet från garderoben ner i plattan? Det är golvbrunn där om jag fattat rätt? Då är det våtrumsmatta och man får inte göra genomföringar i golv för tappvarmvatten. Man kan dra i vägg, men har inte några exakta mått för innerväggens placering på ritningen då skalan är otroligt liten.

Att inte heller ritningarna blir skalenliga vid utskrift på A3 för att de lagt en himla logga överst på bygglavsritningarna är under all kritik och högst oproffsigt.
 
Redigerat:
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tänkte göra exakt detta nu. Var drog du vattnet från garderoben ner i plattan? Det är golvbrunn där om jag fattat rätt? Då är det våtrumsmatta och man får inte göra genomföringar i golv för tappvarmvatten. Man kan dra i vägg, men har inte några exakta mått för innerväggens placering på ritningen då skalan är otroligt liten.
--//--
Såhär är så nära jag kommer, men vet inte om jag vågar lita på mina mått som blir 698 totalt:
Ritning av vattenrör i en platta mellan kök och VVB-utrymme med måttangivelser och markering för att säkerställa att totalmåttet 698 mm stämmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tänkte göra exakt detta nu. Var drog du vattnet från garderoben ner i plattan? Det är golvbrunn där om jag fattat rätt? Då är det våtrumsmatta och man får inte göra genomföringar i golv för tappvarmvatten. Man kan dra i vägg, men har inte några exakta mått för innerväggens placering på ritningen då skalan är otroligt liten.

Att inte heller ritningarna blir skalenliga vid utskrift på A3 för att de lagt en himla logga överst på bygglavsritningarna är under all kritik och högst oproffsigt.
Man kan göra en klack för rören tänkte jag, inkommande vatten kommer upp ur plattan så jag satte 2 st rör i rör bredvid typ 10 cm mellan varandra och till köket, och eftersom jag gjutit ner dom så flyttade jag avlopp och vatten i köket, till under köksho och inte i hörnet som är i ritning.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Är det någon som kan svara på:
Är utrymmet för VVB 500 mm brett?
Är innerväggen mellan dusch och VVB 100 mm? Gissar på 70-regel samt skivbeklädda sidor?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Är det någon som kan svara på:
Är utrymmet för VVB 500 mm brett?
Är innerväggen mellan dusch och VVB 100 mm? Gissar på 70-regel samt skivbeklädda sidor?
Nu får det bära eller brista, nu gjuts rören in i plattan efter de mått jag räknat fram.
Form gjuten med armeringsjärn och rör förbereds för betonggjutning. Verktyg och isolering syns mot en bakgrund av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu får det bära eller brista, nu gjuts rören in i plattan efter de mått jag räknat fram.
[bild]
Byggarbetsplats med golvbrunn och vattenrörsinlopp manifesterade i en betongplatta med exponerade armeringsjärn och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunnsinstallation i förråd med gröna och gula vattenrör, armeringsjärn och stålramar på betonggolv innan gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att golvbrunnen i förrådet knappt får plats innan vägg.... Om nu placeringen av de två vattenrören stämmer som är tänkta att gå i väggen mellan förråd och dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.