Suterränghus byggt 66. På två väggar satt det panel och bakom den träreglar och cellplastskivor (även 5 lager gammal tapet).


När jag rev ner panelen satt det det cellplast-skivor bakom. Det verkar ha fungerat senaste 30 åren men är inte originalkonstruktion.
Rummet är i suterräng, den del som är under mark är nyligen dränerad och isolerad med isodrän på utsidan.

Jag har rivit ner all tapet, lagat sprickor i betongväggen och återmonterat träreglarna med syllisolering mellan vägg och reglar. Jag valde att använda träreglarna igen då det inte var något fel på dem.

Sedan ska jag montera osb och gips som ny innervägg.
Tänkte lämna en lite luftspalt i tak/väggvinkel, sätta en taklist där och sedan ventilerad golvsockel.

Funderingen är om man ska isolera igen mellan betongväggen och OSBn?


Nyrenoverat rum med träpanel på väggarna, nylagt golv och borrmaskin placerad på golvet vid hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med träreglar fastsatta på väggar, några träpaneler på golvet, vägguttag nederst till höger, samt gul taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar i ett suterrängrum med återmonterade träreglar, lagade betongsprickor, och en tvåstegs pall framför. Väggar redo för montering av OSB och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fukttekniskt innebär ju din utvändiga isolering att du flyttat ut kondenseringspunkten i väggen vilket är bra. De ”nyare” cellplastskivorna indikerar dock att det kan ha funnits/finns fuktproblem varför man bytt till cellplast. Detta har dock inte minskat fukten utan bara konsekvensen av den.

Att återigen sätta cellplast bör inte vara ett problem men det bör då vägas mot dess mindre positiva brandtekniska egenskaper.

Ett alternativ är att du sätter Platon multi på väggen och under golv- och takreglar för väggen tillsammans med ventilerad tak och golvlist för att få en ventilerad luftspalt mot yttervägg och att förhindra att isoleringen kommer i direkt kontakt med betongplattan och suger upp fukt kapillärt. Använd isolering av stenull. Plåtreglar är också alltid att föredra i dessa konstruktioner.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Tack för svar. Jag valde att återanvända träreglarna med med syllisolering då de var helt friska trots att detta är gjort för säkert 30 år sedan. Ena väggen är yttervägg och den andra är mot matkällaren.
Kan tänka mig att tidigare ägare valde att isolera extra för att det även var en underdimensionerad radiator i rummet. Denna är bytt mot en med högre effekt.

Det är plastfolie mot plattan i ”bo-delen” av suterrängplanet sedan huset byggdes, inga problem med fukt från plattan.

Men rent fukttekniskt borde det inte vara problem att sätta isolering där igen, antingen återanvända cellplasten eller sätta stenull?
Original var det ingen isolering alls här på insidan. Satt tapet på betongväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.