Statsminister Ulf Kristerssons statssekreterare Johan Jakobsson har varit i blåsväder sedan hösten 2022 efter ett anonymt tips om regelvidrig brygga och trädäck. Sedan dess har Jakobssons byggnationer utretts av kommun, länsstyrelse och polis. I förra veckan fick ärendet ett avslut.

Du kan läsa artikeln här: Johan Jakobssons väl utredda brygga och trädäck godkända till slut
 
Intressant ärende.
I och för sig har han utökat trädäckets bredd från 8 till 18 meter, och ca 1,5 meter längre ut i vattnet (enligt artikeln i DN).
Han gjorde det med sin tolkning:
Platsen för den sökta åtgärden [bastun] är ianspråktagen som tomtplats och allemansrätten därmed utsläckt”, vilket innebar att jag utgick från att man då fick bygga ett trädäck av valfri storlek.
Ett beslut som kommunen fattade 2004, men nu (2023) säger att det inte gäller längre.

Ibland känns det som att ett beslut/bygglov från kommunen inte är så mycket värt.
Man ska i princip söka bygglov, och sedan anmäla sig själv (anonymt) för att få ärendet granskat av en högre instans/kompetensnivå.
Först då vet du om du vekligen kan känna dig trygg i att bygga någonting.

Nu fick han ju rätt i och för sig till slut, och klämde in med en riktigt käck avslutningskommentar ser jag.
 
  • Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Intressant ärende.
I och för sig har han utökat trädäckets bredd från 8 till 18 meter, och ca 1,5 meter längre ut i vattnet (enligt artikeln i DN).
Han gjorde det med sin tolkning:
Platsen för den sökta åtgärden [bastun] är ianspråktagen som tomtplats och allemansrätten därmed utsläckt”, vilket innebar att jag utgick från att man då fick bygga ett trädäck av valfri storlek.
Ett beslut som kommunen fattade 2004, men nu (2023) säger att det inte gäller längre.

Ibland känns det som att ett beslut/bygglov från kommunen inte är så mycket värt.
Man ska i princip söka bygglov, och sedan anmäla sig själv (anonymt) för att få ärendet granskat av en högre instans/kompetensnivå.
Först då vet du om du vekligen kan känna dig trygg i att bygga någonting.

Nu fick han ju rätt i och för sig till slut, och klämde in med en riktigt käck avslutningskommentar ser jag.
Detta svider hårt i hela DDR-Sverige idag... Och kommentaren var väl mer än Käck. Den var klockren. 😂
😀
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter787 och 13 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Detta svider hårt i hela DDR-Sverige idag... Och kommentaren var väl mer än Käck. Den var klockren. 😂
😀
Jag hänger inte med riktigt i liknelsen.

Att en högt uppsatt "politruk" dämmer upp lite mer tomt i vattnet 200 meter från Vånsholmens naturreservat, bygger öns största trädäck och kör över lokala myndigheter känns tvärt om som något som smeker snarare än svider?

Jag mäter också upp tre attefallshus om ca 19, 19 och 24 m2 och tre friggebodar om 9 m2.

Vissa är mer jämlika än andra.
 
  • Gilla
stockholmsamatören och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt varit i det huset innan han flyttade in.
Den gamla bryggan och huset var i riktigt dåligt skick där blandannat kylskåpet fick stå på en innerdörr för att det hade ramlat genom golvet.

Jag har väldigt svårt att förstå varför det här ens skulle bli ett ärende eftersom han har gjort allt i sin makt för att grannarna ska vara nöjda..

Det är dessutom inte som att den bryggan sticker ut bland dom bryggorna som finns på den ön, skillnaden är att idag har man inte 4 meters plastbåtar eftersom det är ganska hård miljö att ha och köra båt däromkring.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M
“Ärendet med min riksbekanta brygga är nu avslutat och den är slutgiltigt godkänd. De många, säkert kloka och flitiga, myndighetsföreträdare, socialdemokrater och journalister som fördjupat sig i plankorna på vår tomt kan nu bidra till samhällsutvecklingen på andra sätt.”

Det är just det man är rädd för, vad kan de nu tänkas hitta på för tokerier när detta är avslutat?
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 14 till
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Vissa är mer jämlika än andra.
Det tog nästan tio år för de rättsvårdande myndigheterna att komma till ett beslut i frågan. Jacobssons renoveringar har alltså utretts mycket noggrant.

Eller tror du att Värmdö kommun, polisen, länsstyrelsen och Mark- och miljööverdomstolen allihopa är korrupta?
Tipsa Uppdrag granskning i så fall!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tog nästan tio år för de rättsvårdande myndigheterna att komma till ett beslut i frågan. Jacobssons renoveringar har alltså utretts mycket noggrant.

Eller tror du att Värmdö kommun, polisen, länsstyrelsen och Mark- och miljööverdomstolen allihopa är korrupta?
Tipsa Uppdrag granskning i så fall!
Vad vill du kalla det själv?
Jag kallar det jävla aktivism och svensk avundsjuka. Undrar hur många liknande fall som vi skattbetalare är med och lägger pengar på?
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Vad vill du kalla det själv?
En rättslig process.
K karlmb skrev:
Jag kallar det jävla aktivism och svensk avundsjuka. Undrar hur många liknande fall som vi skattbetalare är med och lägger pengar på?
Jag tror inte att Mark- och miljööverdomstolens godkännande av Jacobssons brygga berodde på aktivism och avundsjuka.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En rättslig process.

Jag tror inte att Mark- och miljööverdomstolens godkännande av Jacobssons brygga berodde på aktivism och avundsjuka.
Nej, men att de var tvungna att öht ta upp den till behandling.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag har faktiskt varit i det huset innan han flyttade in.
Den gamla bryggan och huset var i riktigt dåligt skick där blandannat kylskåpet fick stå på en innerdörr för att det hade ramlat genom golvet.

Jag har väldigt svårt att förstå varför det här ens skulle bli ett ärende eftersom han har gjort allt i sin makt för att grannarna ska vara nöjda..

Det är dessutom inte som att den bryggan sticker ut bland dom bryggorna som finns på den ön, skillnaden är att idag har man inte 4 meters plastbåtar eftersom det är ganska hård miljö att ha och köra båt däromkring.
För att folk i allmänhet och folk som jobbar på kommuner i synnerhet är idioter 😆
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
För att folk i allmänhet och folk som jobbar på kommuner i synnerhet är idioter 😆
Hårt, men man börjar ju undra.
Men man ska inte underskatta gammal hederlig svensk avundsjuka.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hårt, men man börjar ju undra.
Men man ska inte underskatta gammal hederlig svensk avundsjuka.
Det är sen gammalt. 😅
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Jag skulle gärna jobba och lobba för att få bort många bryggor och inte minst se till att de som saknar tillstånd för sina bryggor skulle bli av med dem.

Och det beror inte på någon "avundsjuka" utan anledningen är att bryggor ofta är ett problem i kustmiljöer.
De orsakar en minskning av mängden fisk -många tror att bryggor ger mer fisk för att de är ett skydd men så är det inte.
De är en av flera anledning ar till att ålgräs minskar.i sin utbredning.
Fler bryggor ger mer båttrafik vilket slammar igen de grundområden där många bryggor finns.
På många ställen skapar de en känsla av att man tränger sig på trots att de finns i ett område med fri rörlighet. Som vid vårt fritidshus där den förening som byggt en lång brygga förbjuder en att sitta still på bryggan för den "är privat".

Så nej, ingen "avundsjuka" hos mig.
Själv är jag uppfödd bland bryggor, farfar hade fiskebåt och jag var som ung van vid att ta gamla träekan ut för en tur i Bohuslän. Lärde mig ta det långa klivet ned från det lilla steget vid bryggan ned i ekan.
 
  • Gilla
  • Wow
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag skulle gärna jobba och lobba för att få bort många bryggor och inte minst se till att de som saknar tillstånd för sina bryggor skulle bli av med dem.

Och det beror inte på någon "avundsjuka" utan anledningen är att bryggor ofta är ett problem i kustmiljöer.
De orsakar en minskning av mängden fisk -många tror att bryggor ger mer fisk för att de är ett skydd men så är det inte.
De är en av flera anledning ar till att ålgräs minskar.i sin utbredning.
Fler bryggor ger mer båttrafik vilket slammar igen de grundområden där många bryggor finns.
På många ställen skapar de en känsla av att man tränger sig på trots att de finns i ett område med fri rörlighet. Som vid vårt fritidshus där den förening som byggt en lång brygga förbjuder en att sitta still på bryggan för den "är privat".

Så nej, ingen "avundsjuka" hos mig.
Själv är jag uppfödd bland bryggor, farfar hade fiskebåt och jag var som ung van vid att ta gamla träekan ut för en tur i Bohuslän. Lärde mig ta det långa klivet ned från det lilla steget vid bryggan ned i ekan.
Isåfall kan man ju gå såna bryggor och inte den som tråden handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.