Hur viktigt är det med rätt Kv-inställning när en byter vattenburna radiatorer hemma?

Vi har för närvarande Lenhovda enkelväggiga raditorer från '78 och ska byta till Purmo Thermopanel TP21, 22 och 33 i sommar för att öka värmekomforten hemma när det är -25C ute...

Jag har tillgång till ritningar hemma som visar var rören går samt dimension, så kan räkna ut längden på alla rör m.m. om det behövs.

Hur räknar man ut rätt Kv-värde? Kan ni länka till någon guide eller dyl. så är jag hemskt tacksam. Att räkna tycker jag om, bara jag har en guide... :)

Jag såg detta inlägg vilket kändes rimligt, men jag vill också förstå hur man räknar på Kv-värdet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-radiatorer-och-ev-roer.491593/post-5290370
 
Demmpa Demmpa skrev:
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tackar! Då har jag tillräckligt att nörda ner mig i tror jag innan vinterns kyla har hunnit komma (hoppas jag...) :).
 
Demmpa Demmpa skrev:
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Nu ska vi se om jag har förstått de grova dragen rätt... :)

Till en början - Tackar för länkarna! De gav mig mer insikt och bakgrundsförståelse.
  • Kv-värdet är ett normvärde som beskriver flödet vid ett visst tryckfall över en krets
"Mitt hus"
  • Vi har nu installerat 11st Purmo Thermopanel V4-element i huset (300 samt 500 mm höga), allt från 400 W till 1800 W per element.
  • 3 st gamla element kvar i huset (Lenhovda panelement, enväggiga), som ska bytas framöver när tvättstuga / garage / badrum renoveras...
  • Två-rörssystem, 12 mm kopparrör, utan möjlighet till injustering av "stammarna" (se Handbok 3 - Injustering av radiatorer). 3 st "längre" stammar i huset, med 3 resp. 6 resp. 3 st element
  • Thermia Calibra bergvärmepump
Antagande:
  1. Jag får anta att tryckförlusterna i ledningsnätet är försumbart relativt radiatorerna.
  2. Jag vet inte vad jag har för tryckfall mellan framledning och returledning utan får anta att det är "normalt" (3-10 kPa, enligt Purmos tekniska broschyr)
  3. Jag vet i nuläget inte vad jag har för flöde i radiatorkretsarna då bergvärmepumpens cirkulationspump sköter det automatiskt till typ 5-6 grd C i dT mellan framlednings- och retursledningstemperaturer.
Injustering av Kv-värden i förinställningsventilen på Thermopanel V4:
  • Syftet med Kv-injusteringen, om jag förstått allt rätt, är att grovjustera in rätt flöde per element så radiatorer med låg värmeeffekt får lägre flöde o vice versa. Utan injusteringen har alla istället ungefär samma flöde vilket skapar en obalans i värmeavgigningen.

  • Man behöver räkna ut vilket flöde, grovt räknat, varje element behöver utifrån den dimensionerande värmeeffekten. Sen behöver man ställa in förjusteringen (s.68 i tekniska broschyren nedan) så att totala (?) Kv-värdet ligger på en viss röd linje (t.ex. 5 kPa i tryckfall över radiatorn) för radiatorns enskilda flödesbehov (=värmebehov).
s.68 - https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_SE_0116_web.pdf
Diagram över ventilarrangemang som visar förhållandet mellan Kv-värden, flödesmängd och tryckfall i olika enheter för förinställningsventiler enligt EN 215.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Illustration av anslutningar för Thermopanel V4 radiator, inklusive ventilarrangemang och tvillingkoppel, med måttangivelser och inställningsområde för Kv-värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler "dumma frågor":
  • JAg kopplar in 2st element via tvillingkoppling då jag inte får in de snyggt centrerat annars under vardagsrumsfönstren. Jag ska då alltså lägga till Kv = 0,95 för radiatorn som ansluter mot rörledningarna för det element relativt alla andra element
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.