Hej

Jag har en liten fundering kring detta med fjärrvärme, jag bor i ett relativt nybyggt hus som gjordes året 2017-2018. ca 170 kvm enplanshus + garage 45 kvm.

Vi valde fjärrvärme som uppvärmningssystem och i början hade vi en luftvärmepump för uppvärmning av pool på 8x4m ca 50 kubik vatten. Och el elment för garaget, Vi valde snabbt bort den typen av uppvärmning till poolen & garaget då priset på elen blev katastrofal dyr att använda för ett sådant syfte och i ju med att jag plejdat min pool cirk pump att gå enbart ca 10 timmar per dag för att cirkulera allt vatten och jag själve följer spotpriset och ställer pucken efter de billiga tiderna, detta har fungerat väldigt bra för att hålla nere kostnaderna samt att vi bytte bort värme pumpen till en pool växlare med fjärrvärme som primär källa. Det gjorde att elräkningen sommartid gick från runt 1500-2000 per månad sommartid för poolen till ca 550-600 kr med allt till ca ja tyvärr nu 2024 så är vi uppe i samma belopp i princip för elen fast vi förbrukar runt 350-500 kwh dessa månader just för att vi lyckas styra de mesta med schemaläggning osv. Men tacka avgifterna som höjts.

Nu till fjärrvärme delen vi bytte som sagt för ett par år sen till detta snart är det 2,5 år sen snart att fjärrvärme värmer nu både pooväxlare och garage med konvektorfläkt.

För några månader sedan strax innan sommaren hade börjat så får jag ett samtal från fjärrvärme leverantören att de ser något fel i mitt system trots att det fungerat felfritt under så lång tid men jag märkte att detta år värmde den inte upp lika bra som föregående år och tänkte måste vara luft någonstans i systemet. Men i alla fall innan jag hinner göra något så får jag som sagt samtal från min leverantör som kontaktar och vill komma ut och kika och jag tänker givetvis kan dem få göra det då kan dem lika gärna kika på vad det är som spökar här hemma som orsakar krånglet med poolvärmen. Då förut tog det ca 3 dar att gå från 10c vatten till 27-28c, nu hade det gått nästan 2 v utan ens någon ändring.

Sagt och gjort kommer dem då ut till oss här hemma och kan konstatera att systemet hos oss kortsluter i fjärrvärmenätet på något sätt. Vilket jag finner otroligt konstigt har aldrig hänt tidigare men området där jag bor är så kallad lågtempererad värme och dem får då inte det att räcka till säger dem så då måste dem bygga om systemet hos mig notera att dem gjorde original installationen också av systemet så det är inget hemmamek så att säga.

Sen utöver att de kortsluter så noterar dem att konvektorfläkten till garaget ja det är felgjort tycker dem då det går som en sekundär lina på något märkligt sätt sedan konstaterar dem att en extra växlare måste monteras i huset för poolens skull samt en sån där liten cirkpump för att driva allt. Då dem tycker att de som sitter där är för klent och behöver förstärkas och allt detta gör dem helt utan kostnad säger dem. Fine tänker jag låt gå tänker att dem ändå vet bäst och vad som fungerar för deras nät.

Men nu till ännu en sak dem noterar att framledningsgivaren satt på returen för poolvattnet då antar jag vilket också är fel okej tänker jag ja ni får väl göra om det så det fungerar optimalt så det inte ska uppstå någon konstighet så länge det inte blir dyrare för mig så är det okej.

Och det är här då de skär sig lite i ju med att dem har då tömt hela systemet och fyllt på igen och allt har fått värmas om igen inte från 8c men från 20 till 27 som jag har i poolen samma som jag haft föregående år. Nu går då min räkning från ca 520 kr under sommaren för fjärrvärmen till 1000 kr+. Och då frågar jag dem hur är det möjligt? Då menar dem på att jo det är för att givaren suttit på fel ställe som systemet fått fel förbrukning och då frågar jag men hur är det möjligt då jag har betalat varje gång för förbrukningen som är det är inte så att något går förbi någon mätare eller liknande allt är ju original och gjort av dem själva från början.

Nej då menar dem på att denna givare är det som avgör förbrukningen i poolen vilket jag finner helt otroligt att en sådan givare kan orsaka detta.

Har någon av er råkat ut för något sådant tidigare känns ganska snopet att här trodde man att pool växlaren var så effektiv och värmde så bra och förbrukade så lite under sommaren att jag fick "igen pengarna" snabbt. Så nu har man sänkt temperaturen i poolen då det blir för dyrt att värma med fjärrvärme då förbrukningen som legat runt 0,540 MW under sommarmånaderna har hoppat upp till 2 MW så rätt så otrevlig överraskning.

Nästan så man har lust och bara investera i bergvärme och kasta detta system i en container.
 
Vi har också 50m3 pool. Jag ser bara total energi inkl värme och varmvatten. Maj inkl pooluppstart 6 MWh, juni (31 gr i pool), 4MWh. Så om du har 2MWh till poolen så är det nog inte mycket.
Om fjärrvärme ska vara billigare än VP så måste FJV kostnaden vara Max ca 4 ggr billigare än EL-priset. Tex el pris 1kr -> fjv Max 25 öre/kWh. Jag betalar 11 öre/kWh tror jag.
 
Värmer också pool med fjärrvärme, 32kbm, drar ca 4000-5000kwh/månad, ca 28 grader i Skåne.
Öresundskraft har också lägre pris på sommaren, 12 öre/kwh tror jag. Har inte ditt fjärrvärmebolag olika kostnad över året blir det sannolikt dyrt!
 
Deras priser i jun-augusti är 23,5 öre/kWh. Förstår givetvis att det ändrar priset bara det att man trodde klart på att pool växlaren i ju med hur det va gjort från början, drog otroligt lite.Men förmodligen kommer detta ändras drastiskt kommande tiden. Så det är väl bara sänka temperaturen i poolen till max 22 så får väl det ligga där. Är väl badbart det med.

Dock ska väl tilläggas att jag själv badar ungefär en gång per år utan snarare resten av de i familjen som gillar att bada som galningar. Å dem badar i havet också så antar att lägre temp inte spelar dem nå roll.
 
Har du kastat ut luftvärmepumpen du hade i början?
De brukar ju ha ett ganska bra COP för att värma poolvatten och elen har väl inte kostat lika mycket det senaste året som 2021-2022?
 
F fredrik.johansson skrev:
Har du kastat ut luftvärmepumpen du hade i början?
De brukar ju ha ett ganska bra COP för att värma poolvatten och elen har väl inte kostat lika mycket det senaste året som 2021-2022?
Sålde det för ett par år sedan men problemet med min var att den stod riktigt dåligt till så effekten vart inte lika bra som jag hade önskat så fick bli poolväxlare & värma via fjärrvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.