Har jag fått ett måndagsexemplar av Corroventa CTR STD-TT eller är detta ett känt fel?? Tredje gången på två och ett halvt år som jag misstänker samma fel. De två första gångerna var det samma, nämligen att rotorn lägger av och den orkar alltså inte avfukta så RH ligger mellan 70-80 (börvärde 65). Självklart går den också dygnet runt pga detta.

En oro jag har: kan den överhettas genom att gå konstant så här? Borde jag stänga av den i väntan på att den hämtas (vilket jag innerligt hoppas att företaget som installerade den går med på att göra...)? Dock är ventilerna igentäppta så det känns ju inte som en bra idé i sig... Den hoppar så konstigt mellan värdena, ena stunden 70%, sedan 73, 72, 70, 68, 71 osv... det går kanske 15 sekunder mellan värdena byts. Tidigare har jag för mig att den var mer linjär. Dessutom visar min andra hygrometer inte samma hopp...
 
Redigerat:
Starta INTE en ny tråd om samma sak!!
 
D Dilato skrev:
Starta INTE en ny tråd om samma sak!!
Det är inte samma sak. Det andra var en juridikfråga, detta handlar om felet i sig, om själva tekniken.
 
Om luftfuktigheten är hög, maskinen går men saltrotorn står still så måste den in på service. Står rotorn still kyls den inte ned och våtluften blir väldigt varm. Det finns dock skydd som stänger av maskinen om den blir för varm.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Om luftfuktigheten är hög, maskinen går men saltrotorn står still så måste den in på service. Står rotorn still kyls den inte ned och våtluften blir väldigt varm. Det finns dock skydd som stänger av maskinen om den blir för varm.
Tack men det verkar ha löst sig. Den avfuktar korrekt nu, har en separat mätare som visar detta.
Värdena som styr avfuktaren har dock i korta stunder betett sig lite märkligt och gått upp och ner ganska fort. Håller det i sig så får jag be om att de kollar detta.
 
Skulle rotorn stanna en stund skulle värdena kunna gå upp för att sedan gå ner igen när drivmotorn gick igång igen. Jag har tre olika givare i min grund. Corroventa och Oregon är lika. Verisures lever ett eget liv 🥴
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Skulle rotorn stanna en stund skulle värdena kunna gå upp för att sedan gå ner igen när drivmotorn gick igång igen. Jag har tre olika givare i min grund. Corroventa och Oregon är lika. Verisures lever ett eget liv 🥴
Ok… Det som hände var att värdena hoppade ganska snabbt under vissa stunder på Corroventan, men inte på den andra mätaren. När den avfuktade så visade den andra lägre värden, som det ska vara. Så funktionen på apparaten verkar fungera. Nu beter den sig helt normalt igen.
 
K kedjehus1973 skrev:
Ok… Det som hände var att värdena hoppade väldigt under vissa stunder på Corroventan, men inte på den andra hygrometern. Så funktionen på apparaten verkar fungera. Nu beter den sig helt normalt igen.
Hmm skumt. Hoppas det håller i sig 🙌
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hmm skumt. Hoppas det håller i sig 🙌
Ja. Senast i måndags höll den på under en kort stund och var uppe och växlade mellan 70-74, sedan har den stabiliserat sig igen. Men den har aldrig larmat för höga värden som den gjorde när det var fel på rotorn, så jag hade fel i att det var samma beteende som då.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hmm skumt. Hoppas det håller i sig 🙌
Och det gjorde det inte 😣 Förmodligen rotorn som gett sig IGEN. För tredje gången alltså. Hoppas bara att det finns tekniker som jobbar med detta nu under semestertider...🤔
 
K kedjehus1973 skrev:
Och det gjorde det inte 😣 Förmodligen rotorn som gett sig IGEN. För tredje gången alltså. Hoppas bara att det finns tekniker som jobbar med detta nu under semestertider...🤔
Har du maskingaranti kvar? Tror att Corroventa lämnar nått i stil med 6 månaders garanti på utförda repetitioner.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har du maskingaranti kvar? Tror att Corroventa lämnar nått i stil med 6 månaders garanti på utförda repetitioner.
Det var över ett år sedan senaste reparationen gjordes (mars -23). Har ingen direktkontakt med Corroventa, det sköter ju OCAB.
 
Säg till om det skiter sig, jag har kanske lite reservdelar hemma😎
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.