13th Marine 13th Marine skrev:
Den äldre KKL var precis som dagens 3års reklamationsrätt, skillnaden var när köparen skulle bevisa att felet var ursprungligt, det var efter 6mån i gamla, 2år i nya.

Nej, såvitt jag vet gäller reklamationsrätten hela produkten, du får in ny vid reparation, men har du någon källa som bevisar motsatsen tar jag gärna emot den.
Nu är jag enig. Så som du skrev först tolkade jag att du menade att man bara hade 6 månaders reklamationsrätt tidigare. Men som du skriver nu har bevisbördan ändrats.
Om man får varan utbytt så erhåller man ny reklamationsrätt. Lagas den är det bara delen som lagats/bytts ut man har ny reklamationsrätt på.
 
P Pyka skrev:
Nu är jag enig. Så som du skrev först tolkade jag att du menade att man bara hade 6 månaders reklamationsrätt tidigare. Men som du skriver nu har bevisbördan ändrats.
Om man får varan utbytt så erhåller man ny reklamationsrätt. Lagas den är det bara delen som lagats/bytts ut man har ny reklamationsrätt på.
Nja, det tror jag inte, var har du läst detta? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, det tror jag inte, var har du läst detta? 🤔
Om du får en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har du rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen du fick den nya varan.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2868516/far-jag-ny-garanti-nar-varan-byts-ut/

Där står även:

Om samma fel, som tidigare blivit lagat, skulle uppkomma igen inom tre år kan du argumentera för att du fortsatt ska ha möjlighet att reklamera.
Detta även om din treåriga reklamationsrätt gått ut.
Det är inte helt klart vad som gäller i dessa fall, men du kan hävda att eftersom felet uppkommit igen ska det ses som att det inte åtgärdats korrekt och att du därför fortsatt kan ställa krav.
 
  • Gilla
  • Wow
kedjehus1973 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du får en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har du rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen du fick den nya varan.

[länk]

Där står även:

Om samma fel, som tidigare blivit lagat, skulle uppkomma igen inom tre år kan du argumentera för att du fortsatt ska ha möjlighet att reklamera.
Detta även om din treåriga reklamationsrätt gått ut.
Det är inte helt klart vad som gäller i dessa fall, men du kan hävda att eftersom felet uppkommit igen ska det ses som att det inte åtgärdats korrekt och att du därför fortsatt kan ställa krav.
Där ser man, ärligt talat tycker jag det inte känns rimligt, undrar om det påståendet verkligen har stöd i KKL 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, det tror jag inte, var har du läst detta? 🤔
Har jobbat inom detaljhandeln i över 10 år tidigare. Hade en del med reklamationer att göra. Finns en del praxis, allt är inte detaljerat i kkl.
 
P Pyka skrev:
Har jobbat inom detaljhandeln i över 10 år tidigare. Hade en del med reklamationer att göra. Finns en del praxis, allt är inte detaljerat i kkl.
Fast även praxis lär ju finnas dokumenterat. Eller? 🤔

Aja, då är lagstiftningen generösare än jag trodde och jag har lärt mig nått nytt idag. 👍
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och ett allmänt tips till folk som tittar in i tråden är att läsa frågorna och svaren längre ner i länken, ger en intressant argumentation om varför man borde ha reklamationsrätt på den nya prylen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men då kan det ha gått på garantin.

Men bäst är att först kontakta säljaren och de vad de säger, det kanske är ett icke problem.
Läser i länken ovan att "Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen" och "En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen."
Alltså jag borde kunna hävda att reklamationsrätten fortsatt gäller, oavsett om säljaren enbart har två års garanti. Jag tolkar det också som att reklamationsrätten gäller även om felet nu visar sig vara ett annat än de tidigare gångerna? Med tillägget att bevisbördan ligger på mig då.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Läser i länken ovan att "Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen" och "En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen."
Alltså jag borde kunna hävda att reklamationsrätten fortsatt gäller, oavsett om säljaren enbart har två års garanti. Jag tolkar det också som att reklamationsrätten gäller även om felet nu visar sig vara ett annat än de tidigare gångerna? Med tillägget att bevisbördan ligger på mig då.
Korrekt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Corroventa lämnar som minst 3 års garanti på sina grejer har jag för mig. Sen kan man ofta köpa till 5 el. 10 år. Inte samma sak som vad OCAB lämnar för garanti på sitt jobb.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Corroventa lämnar som minst 3 års garanti på sina grejer har jag för mig. Sen kan man ofta köpa till 5 el. 10 år. Inte samma sak som vad OCAB lämnar för garanti på sitt jobb.
Två års garanti enligt deras egen hemsida:
https://www.corroventa.se/om-oss/kundservice-och-garanti/
Dock, konsumentköplagen säger tre år så det gäller ju oavsett.

Ursprungligt fel kommer jag fortsatt att hänvisa till reklamationsrätten. och inte OCABs arbete. Installationen är det inget fel på. Får dra igång detta ärende på måndag 🙄 Verkade ha löst sig under en period, men nu är jag ganska säker på att felet visat sig för tredje gången. Hoppas bara att jag vid detta tillfälle kan välja att byta ut varan. Läser mig till att säljaren kan fortsätta erbjuda reparationer om det blir en för stor kostnad att byta ut den. Frågan är vad en för stor kostnad är? Produkten kostar ju 20 000 så billig är den inte... Men jag vill inte hålla på med samma fel år efter år......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.