Vi ska sätta upp pärlspont oå väggarna i köket. Vi ska inte ha överskåp utan endast hyllor. Nu funderar vi på om vi ska sätta upp bänksskåpen med bänksskiva innan man sätter upp pärlsponten eller tvärtom? Vilken metod är bäst för att få till en tät fog, särskilt bakom diskbänken?
 
Ska ni alltså ha pärlspont ända upp till taket?
Sätter ni pärlspont bakom diskbänken får ni bara små hål som samlar damm och som är svåra att foga snyggt. Så skulle sätta pärlsponten efter bänken men någon liten list mellan bänkskiva och pärlspont för att få snyggt avslut
 
C CarinaBerg skrev:
Ska ni alltså ha pärlspont ända upp till taket?
Sätter ni pärlspont bakom diskbänken får ni bara små hål som samlar damm och som är svåra att foga snyggt. Så skulle sätta pärlsponten efter bänken men någon liten list mellan bänkskiva och pärlspont för att få snyggt avslut
Ja, upp till taket. Det var just det jag funderade över. Vill ju få det tätt. Men spelar det någon roll om man ändå sätter en list?
 
Jag tycker att det verkar lite vågat med träpanel ända ner till diskbänken och beredningsbänken.
Varför inte ett varv med kakelplattor närmast bänken, som får ta hand om vattenspill, allmänt klet och fettstänk? Kakelplattor är ju väldigt billigt nu.
Våra kommer visst från Förenade Arab Emiraten :)
Så här ungefär:
Kök med träpanel på väggarna och en rad kakelplattor ovanför diskbänken med diverse köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med träpanel vägg, kakelplattor ovanför arbetsbänk och stekpannor hängande nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Inga problem med pärlspont bakom diskbänken, men jag rekommenderar att man då har en diskbänk med bakkantslist för att skydda så gott som möjligt nertill.

Sätt pärlsponten efter skåpen.
 
Vi köpte pärlspontskivor och satte upp i vårat kök. Dock satte vi en golvlist mellan pärlsponten och bänkskivan. Sedan målade vi allt med våtrumsfärg. Har hållt utmärkt i 2,5 år
 
  • Ett kök med mörkblå skåp och pärlspontsvägg målad i vitt ovanför bänkskivan, med en golvlist emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Jag satte pärlspont endast ovanför skåpen och men med en hyvlad list längst ned mot diskbänken. Enklare att torka av än pärlsponten. Har haft i sommarstuga i fem år och ser fortfarande bra ut. Hittade ingen jättebra men jag tror poängen framkommer Kök med pärlspontväggar ovanför grå skåp och en hyvlad list nära diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
A Althen skrev:
Vi köpte pärlspontskivor och satte upp i vårat kök. Dock satte vi en golvlist mellan pärlsponten och bänkskivan. Sedan målade vi allt med våtrumsfärg. Har hållt utmärkt i 2,5 år
Snyggt!
 
Det är bra att ha något att ”ställa” pärlsponten på så att det inte blir några öppna glipor. Syns bättre på närbilden.

Vit pärlspontvägg som stöttas av en list för att förhindra glipor mellan brädorna och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
J johan_med_torp skrev:
Det är bra att ha något att ”ställa” pärlsponten på så att det inte blir några öppna glipor. Syns bättre på närbilden.
Jag ser att du har en list ovanför diskbänken. Är det silikonfog mellan diskbänk o list?
[bild]
 
J johan_med_torp skrev:
Det är bra att ha något att ”ställa” pärlsponten på så att det inte blir några öppna glipor. Syns bättre på närbilden.

[bild]
Dum fråga kanske man sätter man då listen före och pärlsponten efter?
 
H Helena_1994 skrev:
Dum fråga kanske man sätter man då listen före och pärlsponten efter?
Ja. Om man inte vill ha glipor mellan list och pärlspont
 
Säter man listen efter så ser det ut såhär. Så bruka jag göra men nästa gång sätter jag nog hellre pärlsponten på listen
Lister och pärlspont på en vägg med ett dubbelt vägguttag monterat lågt och nära ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.