Hej

Jag bytte batterier i min ACX 230 och nu tycker den -0.0A när den står i laddaren.

Den laddade 4.1A när jag pluggade in den första gången efter batteribytet men när den sedan kom tillbaka till laddstationen efter sin första tur så ville den inte längre ladda längre.

Jag har testat att ta isär, rengöra och sätta ihop kontakten som går till laddblecken i fronten men utan framgång.

Jag rengjorde även blecken på klipparen och på laddstationen men det gjorde ingen skillnad.

Vad kan man mer prova?
 
Pluggade ur och i alla kontakter igen inklusive batterikontakterna och nu verkar den ladda igen.
 
Jag har fortfarande problem med att den ibland inte laddar, kanske en gång i veckan så står den i laddstationen och vill inte ta laddning.

Jag har pratat med de jag köpte batterierna av men de hävdar att batterierna är felfria och att felet är laddkretsarna och att jag ska lämna in roboten för reparation hos någon som servar husqvarna.

Jag var lite för snabb med att kasta originalbatterierna, annars hade jag kunnat testa att byta tillbaka.
 
Så, felet verkar ligga sladden som går från laddblecken i fronten in i roboten. Efter att jag bytt bleck och sladd så verkar den nu ladda som den ska igen.
 
Jag har samma problem nu efter ett batteribyte under våren. Har funkat bra i någon månad men nu har jag problem .Då och då stannar klipparen och får ingen laddning. Var det problem med kabeln som går från kontaktblecket fram till kretskortet för dig. Kommer du ihåg vad du gjorde? Kanske är samma för mig.
 
Tack, får montera isär o se om det kan vara den kabeln som jag har problem med. Tack för länken.
 
Tack för tipset om var jag skulle börja felsöka. Här kommer en kort redogörelse som någon annan kanske kan ta hjälp av.

Kollade som sagt kabeln, men den såg ok ut. Märkte när jag var där o skruvade att ena laddbläcket var varmt. Misstänkte glappkontakt så var lös med detta för rengöring.
Väl tillbaka i laddaren så ville den fortfarande inte ladda ordentligt. Hör ett tyst missljud i form av glappkontaktljud (bzz bzz...). Titta i laddarens kablar men ser inget uppenbart fel där heller.
Jag har en äldre laddstation tillverkad 2006 som har kabelskoanslutning i laddstationen. Tar lös dessa och slipar lite och efter detta hoppar laddningen igång normalt o missljudet är borta.
Närbild på en äldre laddstation där kabelskor ansluts till laddstationen, belägen utomhus med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild så andra ska kunna se var jag var.
Enligt det jag läst mig till ska dessa kabelskor vara ersätta med skruvad variant på senare årsmodeller.
Inget med batteri bytet att göra för min del heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.