Hejsan! Behöver lite tips och idéer för att kunna fixa robotgräsklipparen, som inte verkar bestå av något klassiskt problem.

Bakgrund
Vi har "ärvt" installationen, som är kanske 8-9 år. Vi är inne på tredje sommaren och klipparen har gått bra och installationen har fungerat bortsett från en lagning förra våren vid uppstart. Då var det ingen/dålig signal och det visade sig att kabeln var mer eller mindre av vid björken enligt bifogad bild. Kabeln hade sträckts över rötterna till bristningsgräns.

Klipparen är en 330X med Connect-modul = 430X.

Kabeln är nedfräst ca 5 cm. Laddstation vid gula fyrkanten på kortsidan, och rosa = GL.

Problemet
Förrförra helgen var klipparen pausad då vi hade besök, och de tältade i trädgården. När jag sedan skulle köra igång på måndagen så fick jag felmeddelande om "Ingen signal", stationen blinkar blått. Eftersom det hade varit skyfall (och åska, dock inga kända nedslag i närheten) så antog jag att det kommit in fukt i någon skarv. Mätte upp och fick något i storleksordning av MOhm. Bytte skarven vid björken (som jag lagat genom att tvinna trådarna och satt på krympslang), samt bytte en annan skarv som jag upptäckte under en buske. Ny mätning gav ca 40 kOhm. Klart bättre, men långt ifrån tavelträff.

En arbetskollega undrade om det kunde tryckts ner en tältpinne i begränsningskabeln. Osannolikt men ej omöjligt, men jag börjar felsöka mer ordentligt i det området.

Felsökning
Felsöker först med kabelbrottsökare MS6812, ger signal hela vägen runt. Inget helt brott i kabeln, inte överraskande med tanke på mätningen. Värdelöst verktyg, aldrig haft nytta av det.

Provar att flytta Guide: GL till AR (långa delen) = blinkar blått, GL till AL (korta delen) = grönt. Skadan är alltså på långa delen. Mäter resistans i GL - AR ca 3,3 Ohm. GL - AL ger 40-50 KOhm.

Gräver upp begränsningskabel där tältet stod (orange fyrkant), kopplar på lös kabel därifrån till AL. Blinkar fortfarande blått. Mäter resistans och får förvånande nog ca 7,5 Ohm. Borde ju funka!? Grejar lite hitan och ditan, men skarvar ihop för att felsöka vidare var skadan är, tänker att det kanske ordnar sig med lite tid. Ny kalibrering? Vad vet jag.

Fortsätter bort till björken (grön pil) och tar bort kabeln som går över rötterna. Testar resistansen genom att dra lös kabel. Slingan till höger från grön pil och ned till station ger 20 KOhm. Det långa varvet, vänster från grön pil och till AR, ger under 8 Ohm. Ingen skada från någon tältpinne alltså, och det borde ju funka!!

Har även testat både kort (30 cm) och lång kabel (ca 8 m) direkt mellan AR - AL och det ger grönt. Borde ju inte vara något glapp i laddstationen?

Aktiverar testmenyn i klipparen och slingsignalen visar där 0. Men här är det lustiga. Klipparen larmar inte om "Ingen signal", trots blinkande blått. Testar då att köra igång den, kommandona är lite sega (brukar det vara), men jag lyfter ut den på gräsmattan och aktiverar en punktklippning. Klipparen börjar klippa, trots att det blinkar blått!

Stoppar och kollar testmenyn igen, och då är signalkvaliteten helt plötsligt 100. Men det blinkar blått i stationen... Kör igång en klippning med schemat åsidosatt. Klipparen börjar klippa. Jag sätter en fot framför när den går mot den lösa kabeln som ligger ovanpå gräset, så att den ska vända. Lite osäker på om klipparen går över någon annan begränsningskabel, eller om den stöter emot häcken först längst mot väster. Den kör kanske 50 m innan jag avbryter och den får åka hem. Vid nästa start så saknas dock signalen igen!

Vad är felet?? Finns det andra anledningar till att det blinkar blått än dålig kabel? Så verkar vara fallet, men hur kommer jag tillrätta med det? Jag har tagit in laddstationen i garaget och funderar på att öppna upp den och kolla lite. Kan det vara att det tillkommer någon "intern resistens" i stationen som gör att mina < 8 Ohm ändå inte är tillräckligt bra??

Flygbild över tomt med markeringar för robotgräsklipparens begränsningskabel och guidekabel vid hus och trädgård. Laddstation och viktiga områden är utmärkta med färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan sannolikt finnas ett resistansområde som ger blåblink i laddaren men ändå är så pass lågt att tillräckligt mycket ström kan flyta i slingan så att klipparen kan snappa upp signalen och börja klippa.

Det ringer många varningsklockor om dåliga skarvar och mekanisk påverkan på kabeln när jag läser din beskrivning. Tror du får jobba vidare med felsökning i kablaget.
 
E etompau skrev:
Det kan sannolikt finnas ett resistansområde som ger blåblink i laddaren men ändå är så pass lågt att tillräckligt mycket ström kan flyta i slingan så att klipparen kan snappa upp signalen och börja klippa.

Det ringer många varningsklockor om dåliga skarvar och mekanisk påverkan på kabeln när jag läser din beskrivning. Tror du får jobba vidare med felsökning i kablaget.
Jag har sett flera värden som andra anser vara ok: 25, 20, 15 men det lägsta jag sett är 10 Ohm.

Kan du utveckla ditt resonemang?
 
MultiMan
Tvinna trådar och lägga i mark kommer aldrig hålla någon längre stund, krympslang eller ej. Krympslang med smältande insida är bättre, men du måste löda eller pressa på en skarv om det ska hålla och bli bra kontakt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Tvinna trådar och lägga i mark kommer aldrig hålla någon längre stund, krympslang eller ej. Krympslang med smältande insida är bättre, men du måste löda eller pressa på en skarv om det ska hålla och bli bra kontakt.
Det var den gamla lagning. Alla skarvar som jag känner till är lagade med gelfyllda skarvdon (typ Husqvarna original).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fohswe skrev:
Jag har sett flera värden som andra anser vara ok: 25, 20, 15 men det lägsta jag sett är 10 Ohm.

Kan du utveckla ditt resonemang?
Mäter du nu ett stabilt slingresistansvärde på mindre än 10 ohm mellan/på de två kontakterna för beg.kabeln?
Jag blir tyvärr inte helt klok på vilket värde du får fram.

Vi vet inte exakt hur kortet i laddaren känner av felaktigt resistans, kanske mäter den spänningsfallet över något motstånd som sedan triggar lysdioden. Det går då möjligtvis att hamna i ett läge där resistansvärdet triggar blåblink men det ändå finns så pass mycket ström och signal i slingan så att klipparen känner av den, det skulle då förklara varför du hade blåblink men klipparen ändock fungerade.

Du fick fast grönt med en testslinga, det tyder på att kortet är OK, sedan kan det finnas tillfälle då åskan har skadat kortet och det blir följdverkningar som påverkar när den riktigt slingan kopplas in, men absolut vanligast är fel på slingan, dvs skador på kabel/dåliga skarva/oxid i slitskontakterna för beg.kabeln.

Myror/sniglar kan krypa in i laddaren och skada kortet, det lär du se om du öppnar laddaren.
 
E etompau skrev:
Mäter du nu ett stabilt slingresistansvärde på mindre än 10 ohm mellan/på de två kontakterna för beg.kabeln?
Jag blir tyvärr inte helt klok på vilket värde du får fram.

Vi vet inte exakt hur kortet i laddaren känner av felaktigt resistans, kanske mäter den spänningsfallet över något motstånd som sedan triggar lysdioden. Det går då möjligtvis att hamna i ett läge där resistansvärdet triggar blåblink men det ändå finns så pass mycket ström och signal i slingan så att klipparen känner av den, det skulle då förklara varför du hade blåblink men klipparen ändock fungerade.

Du fick fast grönt med en testslinga, det tyder på att kortet är OK, sedan kan det finnas tillfälle då åskan har skadat kortet och det blir följdverkningar som påverkar när den riktigt slingan kopplas in, men absolut vanligast är fel på slingan, dvs skador på kabel/dåliga skarva/oxid i slitskontakterna för beg.kabeln.

Myror/sniglar kan krypa in i laddaren och skada kortet, det lär du se om du öppnar laddaren.
Tack för svar! Öppnar nog upp och kollar läget.

7,5 Ohm mätte jag upp i begagnad slinga + friliggande kabel. Friliggande kabel låg från grön pil till laddstationen. Uppskattningsvis 85% av begagnad kabel (moturs från grön pil till AR).
 
Har felsökt lite mer, men problemet kvarstår.
  • Öppnade upp laddstationen och plockade bort alla kablar och kretskortet. Kretskortet såg sprillans nytt ut. Pyttelite spindelnät.
  • Gjorde rent kontaktblecken och kontakter.
  • Mätte resistans från kontaktblecken på utsidan av huset till stiften i kontakten som går in i kretskortet, samtliga visade 0 Ohm.
  • Mätte resistans i kablarna som ligger i bottenplattan, 0 Ohm.
  • Gjorde en kort T-koppling och kopplade på för att testa när AR, AL och GL1 är inkopplade = grönt.
  • Ställde ut laddstationen och kopplade in allt i förhoppning om att det ändå varit någon dålig kontakt. Mätte resistans i hela slingan, fortfarande ca 7,5 Ohm. Resultatet: Blinkande blått.
  • Kollar testmenyn (som man får upp genom att hålla ner 7 och 9 när man står på "Tillbehör"), den visar siffror för slingsignal på alla sensorer. Vet inte hur jag ska tolka värdena. På Signalkvalitet så visas 100.
  • Provstartade och klipparen kör så glatt igång trots blinkande blått. Körde 10 minuter, noterar att den känner av och vänder som den ska vid begränsningskabeln. Skickade hem den och den går hem och dockar.
Nu vet jag faktiskt inte om den larmar vid nästa start eftersom jag packade ihop och kopplade ur. Men jag är inte nöjd med blinkande blått förstås.

Funderar på att ringa något servicecenter och bolla lite och se vad de säger.

Edit: Att generera en ny slingsignal, är det något som man borde prova?
 
Nu är klipparen igång och kör med grön signal, men jag kan väl egentligen inte påstå att jag egentligen gjort något...

Tittade på lite Youtube-klipp för mätning av resistans och spänning. Kontrollerade att jag hade 28V från transformatorn, och genom lågspänningskabel in till kretskortet. Kontrollerade att det var 28V på laddblecken. Kontrollerade att det var minst 28V mellan AL och AR (mätte upp 32V). Enligt YT-videon skulle det vara 4.5V mellan AR och GL, men här fick jag ett fluktuerande värde mellan 11 och 13V. Verkade inte bra. Tänkte då att jag behöver byta kretskortet i laddstationen, men ville prova köra igång utan GL, eller eventuellt med blinkade blått som tidigare och se hur länge den skulle gå (gräset började bli långt).

Kopplade in gamla AR och även GL, kopplade på AL med lös kabel till ett tidigare testställe. Mätte resistansen i den slingan till samma 7,5 Ohm som tidigare och förväntade mig blinkande blått, men nu lös det istället grönt!

Vi får se hur länge det varar. Klipparen har kört 1 timme, nere på 69% i batteri.

Det enda gjort är väl egentligen att rycka ut och sätta i kontakter till kretskortet i laddstationen. Det lutar väl åt att byta kretskortet helt enkelt.

Ni andra som har liknande klippare och kanske samma laddstation, vad mäter ni upp för spänning mellan kontaktblecken? (utan begränsningskablarna i)
 
Uppföljning: Jag har fixat begränsningskabeln och resistansen ligger kvar på 7.5 Ohm i hela slingan.

Klipparen har gått 20+ timmar. Jag har ett nytt kretskort liggandes, men tänker att jag inte byter förrän den ger upp igen. Eventuellt kanske jag byter bara för att mäta upp det nya kortet och verifiera 4.5V mellan Guide och AR/AL.

Förslag på felsökningsrutin:
  1. Lossa alla kablar och mät resistans i slingorna AL till AR och GL till AL/AR. Värdet bör ej överstiga 20 Ohm (enligt Husqvarnas tekniska handbok för 430X). Är värdet högt, mät resistans från kontaktblecken till kretskort innan du felsöker kabeln.
  2. Om värdet är ok, mät spänningen från transformatorn. Bör vara nära 28V. Vid lägre spänning, kanske ner mot 26.5V bör transformatorn förmodligen bytas.
  3. Mät spänningen där den går in i kretskortet, för att verifiera att lågspänningskabel och kontakter är ok hela vägen.
  4. Om värdet är ok, mät spänningen mellan kontaktblecken. Ska vara minst 28V mellan AL och AR (kan vara upp till 32V), och 4.5V mellan AL/AR och Guide.
  5. Om värdet inte är ok där, kan kretskortet behöva bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.