Den ser lite farlig ut på baksidan. Eller har du tagit av någon täckplåt?

Värmeskåpet under ugnen slås på med den gula strömbrytaren till höger om ugnens temperaturvred. Du kan ju prova om den strömbrytaren också löser ut jordfelsbrytaren. Men antagligen har du inte sådan tur.

Jag ser fyra "stänger" med flatstift som kommer ut på baksidan. Två uppe som troligen är ändarna på övre elementet och två nere som troligen är ändarna på det undre elementet. Om du skall prova att koppla ur något av dem så var noga med att ha kontakten ur när du vidrör dem. Isolera sedan flatstiftshylsorna du kopplar ur så att de inte kan få kontakt med något när du kopplar in för att testa. För att testa utan ett element kopplar du ur båda ändar av elementet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ser lite skumt ut runt vad jag tror är lamphållaren till ugnen. Isolering som ligger emot en ledare? Med lite damm å smuts med kan det ju leda ström.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den ser lite farlig ut på baksidan. Eller har du tagit av någon täckplåt?

Värmeskåpet under ugnen slås på med den gula strömbrytaren till höger om ugnens temperaturvred. Du kan ju prova om den strömbrytaren också löser ut jordfelsbrytaren. Men antagligen har du inte sådan tur.

Jag ser fyra "stänger" med flatstift som kommer ut på baksidan. Två uppe som troligen är ändarna på övre elementet och två nere som troligen är ändarna på det undre elementet. Om du skall prova att koppla ur något av dem så var noga med att ha kontakten ur när du vidrör dem. Isolera sedan flatstiftshylsorna du kopplar ur så att de inte kan få kontakt med något när du kopplar in för att testa. För att testa utan ett element kopplar du ur båda ändar av elementet.
Tack för svar!
Jag har skruvat av en täckplåt, ja! 😊

Dessa ser ut att hänga ihop? Jag ser bara ett element inuti ugnen? Alltså bara en "slinga"
 
  • Insidan av en ugn med en avskruvad täckplåt, synlig lampa och två metalldelar markerade med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en ugn med kablar och komponenter, en täckplåt är borttagen. En del omgiven av en röd cirkel visar anslutningar och identifierande märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en ugn med ett synligt värmeelement och en ugnsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bjober skrev:
Ser lite skumt ut runt vad jag tror är lamphållaren till ugnen. Isolering som ligger emot en ledare? Med lite damm å smuts med kan det ju leda ström.
Ska jag koppla ur lampan?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dessa ser ut att hänga ihop? Jag ser bara ett element inuti ugnen? Alltså bara en "slinga"
Ok. Det måste vara grillelementet. Strax ovanför till höger om den inringade anslutningen är en av anslutningarna jag nämnde. Troligen sitter elementen för över- och undervärme ovanför respektive under plåten. Du har alltså totalt tre element varav endast ett är synligt inifrån ugnen. Och så finns ju som @Bjober påpekar även lampan som skulle kunna ställa till med något.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det
B Bjober skrev:
Ser lite skumt ut runt vad jag tror är lamphållaren till ugnen. Isolering som ligger emot en ledare? Med lite damm å smuts med kan det ju leda ström.
hjälpte inte att koppla bort de tre ledarna på den utan det löste ändå ut jordfelsbrytaren när jag startade ugnen🤔
 
  • Gilla
Mellansvedis och 2 till
  • Laddar…
Värmeslingorna är rör med naken spirallindad tråd i isolerade med sand. Typ. Med tiden rör sig tråden i sanden och får kontakt med röret. Då får man byta slingan.
Men försök även rensa bort all isolering som ligger emot strömförande kontakter.
Isoleringen i sig leder inte ström men det gör spindlar och smuts.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
N
A Avemo skrev:
Ok. Det måste vara grillelementet. Strax ovanför till höger om den inringade anslutningen är en av anslutningarna jag nämnde. Troligen sitter elementen för över- och undervärme ovanför respektive under plåten. Du har alltså totalt tre element varav endast ett är synligt inifrån ugnen. Och så finns ju som @Bjober påpekar även lampan som skulle kunna ställa till med något.
Helt rätt!
Två element är dolda och det som syns är grillelementet.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ok. Det måste vara grillelementet. Strax ovanför till höger om den inringade anslutningen är en av anslutningarna jag nämnde. Troligen sitter elementen för över- och undervärme ovanför respektive under plåten. Du har alltså totalt tre element varav endast ett är synligt inifrån ugnen. Och så finns ju som @Bjober påpekar även lampan som skulle kunna ställa till med något.
Om jag kopplar ur dessa kan jag starta ugnen utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Ska jag bara eltejpa dessa och fortsätta använda ugnen med två av tre element? Jag har ingen wago här. Men kan handla imorgon. Vad är "mest rätt" att använda för att isolera de här kabelskorna eller vad det kan kallas?
 
  • Elledningar i en ugn där två av tre element är frånkopplade, markerade med röd färg. Diskussion om hur man bäst isolerar ledningarna utan Wago-klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bjober skrev:
Värmeslingorna är rör med naken spirallindad tråd i isolerade med sand. Typ. Med tiden rör sig tråden i sanden och får kontakt med röret. Då får man byta slingan.
Men försök även rensa bort all isolering som ligger emot strömförande kontakter.
Isoleringen i sig leder inte ström men det gör spindlar och smuts.
Tack för hjälpen! Svårt att byta ett sånt element? Kanske används samma mått på nyare element?
 
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag kopplar ur dessa kan jag starta ugnen utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Ska jag bara eltejpa dessa och fortsätta använda ugnen med två av tre element? Jag har ingen wago här. Men kan handla imorgon. Vad är "mest rätt" att använda för att isolera de här kabelskorna eller vad det kan kallas?
Det är övervärmen i ugnen. Kommer inte att funka så bra utan den. Du kan ju iofs testa att köra på grilläget men det blir inte bra om du t.ex. skall baka.
Att få tag i ett övre ugnselement tror jag inte går längre tyvärr.
Har köpt plattor till min 36 år gamla C161B (60 cm med fyra plattor) här tidigare men några ugnselement hade de inte (ville ha i lager för ev. framtida behov).
https://shop.electrolux.se/
 
N Nalleman64 skrev:
Det är övervärmen i ugnen. Kommer inte att funka så bra utan den. Du kan ju iofs testa att köra på grilläget men det blir inte bra om du t.ex. skall baka.
Att få tag i ett övre ugnselement tror jag inte går längre tyvärr.
Jag tänker att det kan handla om att värma nån mat när dom är här eller kanske pommes om dom grillar? Om det inte är farligt att använda den utan alltså....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack för hjälpen! Svårt att byta ett sånt element? Kanske används samma mått på nyare element?
Vet faktiskt inte. Har bara bytt element i andra sammanhang.
Men kör ugnen med övriga element ett tag så kanske ev fukt torkar ur . Kanske knacka på slingorna och få kortslutningen att släppa. Liten chans men gratis att prova.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tänker att det kan handla om att värma nån mat när dom är här eller kanske pommes om dom grillar? Om det inte är farligt att använda den utan alltså....
Om du isolerar stiften du plockat bort från elementet ordentligt så de absolut inte kan komma i kontakt med någon metall är det inte farligt.
Testa med lite pommes och se hur resultatet blir.
Sedan skulle jag nog satsa på en ny spis.
De norska var inte så "åtråvärda" och det var delvis därför tillverkningen av smalspisar flyttades till Motala så småningom.
Numera tillverkas spisarna i Polen....
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vet faktiskt inte. Har bara bytt element i andra sammanhang.
Men kör ugnen med övriga element ett tag så kanske ev fukt torkar ur . Kanske knacka på slingorna och få kortslutningen att släppa. Liten chans men gratis att prova.
N Nalleman64 skrev:
Om du isolerar stiften du plockat bort från elementet ordentligt så de absolut inte kan komma i kontakt med någon metall är det inte farligt.
Testa med lite pommes och se hur resultatet blir.
Sedan skulle jag nog satsa på en ny spis.
De norska var inte så "åtråvärda" och det var delvis därför tillverkningen av smalspisar flyttades till Motala så småningom.
Numera tillverkas spisarna i Polen....
Tack för hjälpen! Jag hittade lite antik eltejp (tror jag) i ett skåp här men imorgon åker jag och fixar ett par wago och sätter dit istället sen får dom använda ugnen med grillen tillsvidare!
Tack också @Demmpa och @Avemo ! 👍☺️☺️
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.