Ska bygga en mellanvägg för att dela av sovrum i stugan. Väggen kommer att vara 2x2,3m.
Stugan är byggd på 70-talet. Övriga innerväggar är byggda med 70mm reglar klädda med 10mm spånskiva, ingen isolering. Väggarna i sovrummet är också spånskiva + tapet. De gamla och den nya väggen ska sedan tapetseras. Eftersom det är en stuga försöker vi hålla nere kostnaden.

1. Finns det något som talar emot att bygga väggen på exakt samma sätt som övriga innerväggar och klä den med spånskiva?

2. Hur förbereds bäst spånskivan (eller annat bättre material?) för tapetsering?
 
Passa åtminstone på att sätta in isolering för ljudets skull. Annars är det väl inga problem att bygga likadant.
 
  • Gilla
Söderblad
  • Laddar…
Isolering blir det.
 
R
Jag skulle byggt med 45x70 regel isolerad spån/osb och gips för du får en mycket bättre ljudvägg med gips samt att du har något bakom att skruva upp hyllor o tavlor mm..
Sedan så får man ett hållbart ytskikt på gips på spånskiva så spricker tapen alltid någonstans..
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle byggt med 45x70 regel isolerad spån/osb och gips för du får en mycket bättre ljudvägg med gips samt att du har något bakom att skruva upp hyllor o tavlor mm..
Sedan så får man ett hållbart ytskikt på gips på spånskiva så spricker tapen alltid någonstans..
Tack för svar! Första tanken var att sätta gips på nya väggen men har börjat vackla lite. Det blir inte udda att ha 3 av 4 väggar klädda med spånskiva och den fjärde med gips?
 
Det kanske är udda att ha tre väggar spån och en gips. Men det syns ju inte genom tapeten. Jag vet inte om största problemet med spånskiva i väggen är att skivan rör sig mer än gipset eller om det är att den sitter sämre på reglarna då den bara är spikad. Men det brukar ofta spricka i skarvarna. Jag skulle inte göra en ny vägg med spån som ytskikt om avsikten var att tapetsera. Ytan förbereds på samma sätt som gips. Rolla ytan med tapetklister och låt torka före tapetsering.
 
R
S Söderblad skrev:
Tack för svar! Första tanken var att sätta gips på nya väggen men har börjat vackla lite. Det blir inte udda att ha 3 av 4 väggar klädda med spånskiva och den fjärde med gips?
Udda och udda men är det en avgränsande väg mot ett annat sovrum eller rum där det är mer ljud så kan det finnas en tanke..
Men annars blir det rätt meningslöst i ditt fall kan jag tycka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.