Hej!

Vi har nyligen köpt ett sekelskifteshus och skulle behöva lägga om taket. I samband med det vill vi även göra en del ombyggnader (tänk takkupa, några ändringar av planlösning och liknande). Huset är lite klurigt utformat så de byggfirmor vi för diskussioner med har gett ett ungefärligt pris men vill köra löpande räkning. Helt förståeligt från min sida, jag vet att äldre hus kan innehålla överraskningar, så egentligen har jag inget problem med detta. Skulle säkert kunna kräva fastpris, men misstänker att det är risk att priset blir rejält mycket högre då.

Men finns det något man kan göra för att skydda dig från att det drar iväg åt fanders under projektets gång utan att man har kontroll? När väl bygget sätter igång är man ju i händerna på byggaren, svårt att avbryta om taket är öppet.

Tips, erfarenheter, rekommendationer?
 
Du menar så att byggaren ska tvingas ta smällen om ett hus kräver kostsammare reparationer än ni räknat med, eller hur tänker du?

Begär tidsuppskattning för "fasta" moment och ha en plan för hur bygget ska genomföras med en tydlig plan om vad ni kan tänkas avstå senare i projektet om moment tidigare i projektet blir dyrare än vad ni planerat..

Och ha en budget som byggarna har att förhålla sig till, men att det kan vara så att allt ni vill ha gjort inte blir genomfört (om vissa saker blir dyrare än beräknat)
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
J
Har de uppgivit ett beräknat pris, se till att ha skriftligt på det, och kom inte med några tillägg alls efter det beskedet, så får de inte höja slutpriset med mer än 15% på det sedan. Det är byggaren som ska vara den professionella, och ska därför kunna stå för sitt pris, plus 15 alltså.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Se till att ha avstämningsmöten löpande så du får all info under arbetets gång och får tidig info om eventuella saker som upptäcks.
 
  • Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Se till att få en noggrant specificerad faktura där det framgår vilka moment de har jobbat med varje dag. Det är ju bra att ta upp det i förväg så att de inte i efterhand ska försöka fundera ut vad de gjorde de olika dagarna.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Fast pris= dyrt eftersom byggaren tar risken om det blir mer omfattande.
Löpande= billigare (?) men du tar risken om det blir mer omfattande.

I det här fallet vill inte någon av de du kontaktat ta risken, så det betyder att de bedömer risken som hög att det blir mer omfattande.

Oavsett vad kommer det nog bli dyrt. Jag rekommenderar alltid fast pris om det går. Var noga med vad ni kommer överens om bara..... Och vad som händer om det uppdagas mer problem och vem som betalar för det. Vad som ingår helt enkelt.👍😊
 
  • Gilla
Smålandsgård och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Har de uppgivit ett beräknat pris, se till att ha skriftligt på det, och kom inte med några tillägg alls efter det beskedet, så får de inte höja slutpriset med mer än 15% på det sedan. Det är byggaren som ska vara den professionella, och ska därför kunna stå för sitt pris, plus 15 alltså.
Helt rätt och ett bra råd till TS.

Men det hindrar ju inte utföraren att specificera vad som ingår och därmed exkludera ”överraskningar”.

En del företag är bra på att bygga men mindre bra på att uppskatta ett pris. Jag har hamnat i situationer där jag kunnat kräva min rätt om max 15% överskriden kostnad men valt att betala full extrakostnad och därmed åkt på en oväntad extrakostnad för att man inte orkar ta tvisten
 
  • Gilla
KÅMH och 1 till
  • Laddar…
När jag kört löpande har det varit med hantverkare jag haft förtroende för. Jag har varit öppen med att uppföljning är viktigt och bett att få veta "förbrukade" timmar och mtrl efter varje eller varannan vecka. Även då en genomgång hur långt man kommit. Men det kräver en hantverkare som orkar med en sån kundrelation.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Det kommer bli dyrare än du vill och tänkt, det är regel ett vid all renovering.

Personligen tycker jag att det är viktigast att saker blir bra, alla former av fastpris har den negativa konsekvensen att det är i hantverkarens intresse att hitta snabba/billiga lösningar snarare än bästa möjliga. Det gör det också svårt/dyrt att efterhand ändra sig om hur saker ska göras, vilket i min erfarenhet händer när man väl börjat öppna upp väggar/golv och ser hur förutsättningar var.

Så jag lutar därför åt att köra rörligt, men det krävs då en hel annan uppföljning av vad det gör. Jobbar de faktiskt om dagarna, eller bara fikar? Gör de onödigt komplicerade lösningar för att få mer debiterbar tid osv

Men i slutändan är min erfarenhet ändå att för att få ett bra resultat måste du själva veta och förstå vad som behöver göras och styra hantverkarna rätt, så då blir det naturligt att ha en tät kontakt. Är själv mitt i en stor renovering, och passar perfekt att jobba hemifrån så kan man snacka med dem någon gång per dag och kolla hur arbetet fortskrider och diskutera hur man vill att det ska bli.

Den ekonomiska risken hanteras bäst som @Violina redan skrev, genom att ha en tydlig priolista och göra saker i rätt ordning, och helt enkelt sluta när pengarna tar slut.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 5 till
  • Laddar…
O
bjolo360 bjolo360 skrev:
Hej!

Vi har nyligen köpt ett sekelskifteshus och skulle behöva lägga om taket. I samband med det vill vi även göra en del ombyggnader (tänk takkupa, några ändringar av planlösning och liknande). Huset är lite klurigt utformat så de byggfirmor vi för diskussioner med har gett ett ungefärligt pris men vill köra löpande räkning. Helt förståeligt från min sida, jag vet att äldre hus kan innehålla överraskningar, så egentligen har jag inget problem med detta. Skulle säkert kunna kräva fastpris, men misstänker att det är risk att priset blir rejält mycket högre då.

Men finns det något man kan göra för att skydda dig från att det drar iväg åt fanders under projektets gång utan att man har kontroll? När väl bygget sätter igång är man ju i händerna på byggaren, svårt att avbryta om taket är öppet.

Tips, erfarenheter, rekommendationer?
Budgetera för att risker kommer falla ut. Var en aktiv beställare och följ upp entreprenören näst intill dagligen. Be att veckovis få reda på upparbetade timmar och kvarstående, dela gärna upp timmarna på olika delmoment. Be entreprenören ge förslag på olika lösningar som kan göras och konsekvenserna av dessa, ett gammalt hus behöver inte ha den senaste standarden.

Märker du att det börjar kännas dåligt i magen eller att det inte går som du vill, våga bromsa och ibland stanna innan det kraschar.

Detta är råd för att renovera hus men det är samma sätt jag drev stora infrastrukturentreprenader på och det fungerar bra!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
När jag kört löpande har det varit med hantverkare jag haft förtroende för. Jag har varit öppen med att uppföljning är viktigt och bett att få veta "förbrukade" timmar och mtrl efter varje eller varannan vecka. Även då en genomgång hur långt man kommit. Men det kräver en hantverkare som orkar med en sån kundrelation.
Jag har aldrig krävt uppföljning över förbrukade timmar med de hantverkare jag haft förtroende för. Vet inte om de möjligen lurat mig på kanske 10-15% men just dessa har gjort ett mycket bra jobb och jag har varit angelägen att hålla en god relation för framtida jobb.

Jag har dock upplevt att samma skickliga hantverkare arbetat klart långsammare vid löpande än vid fast.

Man får väl bjuda på det om man är nöjd med slutresultatet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Man kan sätta maxpris i avtalet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Håller med mycket det som står. Något jag inte läst är arr se till att få fakturor ofta för att följa kostnaderna. Vi fick samlade fakturor 2ggr/månad. Vi hade fått uppskattat för samtliga arbeten. 12 firmor totalt. Jävlar va knepigt. Ändå hade snickarn ansvar att få till logistiken när olika gubbar skulle in och göra grejer. Vi fick fint specade fakturor och också en arbetslogg för varje dag.

Viktigt att finna ambitionsnivå och tydlighetsnivå.

Vi hade flyt att svärfar kunde få/ville vara med under dagarna och hjälpa till. Inte alla hantverkare som är ok med det. Då fick vi lite extra koll på hur det flöt på och han kunde svara på frågor hur vi ville ha det. En miljard frågor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min svägerska och hennes man bygger ut och de kör löpande men de städar varje kväll och kör till tippen och slänger slit mm. Det sparar väldigt mycket pengar. Ca 20% av totalkostnaden.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
S
Du kan be och få ett takpris. Då är det löpande kostnad upp till en viss summa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.