Vad kostar det egentligen att gjuta en platta ca 80 kvm ingen schaktning eller så bara material.
Är det billigare att göra en form själv eller ska man använda kantelement?
 
Mikael_L
Du måste nog först bestämma dig lite mer för vilken "teknik" du ska använda?, isolering? hur mycket? osv.

Brädform är antagligen billigare än kantelement, men med kantelement blir det mycket enklare (och snabbare). Sen blir det mer skillnad än att det bara är att byta ut L-stöd mot brädform, du måste bl.a fundera på hur du ska isolera.
 
Mikael_L
Men vill du räkna på en platta med L-stöd av cellplast så:

Räkna ut hur många hörn- och kantelement du behöver.
Räkna på 2x 70 kvm 100mm cellplast om du ska 200mm isolering och då väljer du 300mm kantelement. alt räkna på 3x 70 kvm 100mm cellplast om du ska 300mm isolering och då väljer du 400mm höga kantelement.
Sen kan du ta priser från beijerbygg.se för kantelementen och isoleringen.
Detta går att få rabatt på sen eller så köper du från cellplastdirekt.se eller ngn annan lågprisare. Men det kan vara skönt att ligga lite på överkant i någon del av kalkylen, för då slår inte det oförutsedda lika hårt. ;)

Sen behöver du armeringsmatta 5150 (5mm med 150mm rutor) dessa ska överlappa varandra i alla riktningar med minst 300 mm. Du behöver 4 st 12mm armeringsjärn i alla voter, dessa ska överlappa vid "skarvning" med minst 600 mm. Du behöver villabyglar, var 60:e cm, eller bocka själv med 10 mm järn. Byggmax har billiga mattor och järn och priser på nätet byggmax.se. Villabyglar vet jag inte var du hittar pris på.

Sen behöver du 100-200 mm 8-16 makadam under plattan (helst tvättad), dvs 10-20 kubikmeter och 8-9 kubikmeter betong, här beror priset väldigt mycket på frakten så du bör nog prata med betongstationen och grussäljarna direkt.

hmmm, vad har jag glömt.
Golvärme om du ska ha det. Lägg på några hundringar till armeringsdistanser och najtråd. Ett lager åldersbeständig byggplast vill en del ha. (har du radon i mark?)
Potentialutjämning höll jag på att glömma...
Här kan du köpa speciella prylar, men jag antar att man kan använda 5mm galvaniserad wire som läggs i en slinga runt hela grunden, fäst vid várje armeringsmatta med 2 st wirelås och slutligen sticker bägge ändar upp ca 1meter ovan färdig betongyta bredvid där det elektriska går in i kåken.

Berätta gärna vad du får för kalkyl om du gör en, jag är särskilt nyfiken på betong och gruspriserna... ;)
 
Mikael_L
Kom på lite mer:
Dräneringsslang, ev dräneringsbrunn, markrör och fiberduk.
Vatten och avloppsrör.

Kanske inte är kostnader strikt för plattan, men detta utförs iaf vid detta moment.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vill du räkna på en platta med L-stöd av cellplast så:

Räkna ut hur många hörn- och kantelement du behöver.
Räkna på 2x 70 kvm 100mm cellplast om du ska 200mm isolering och då väljer du 300mm kantelement. alt räkna på 3x 70 kvm 100mm cellplast om du ska 300mm isolering och då väljer du 400mm höga kantelement.
Sen kan du ta priser från beijerbygg.se för kantelementen och isoleringen.
Detta går att få rabatt på sen eller så köper du från cellplastdirekt.se eller ngn annan lågprisare. Men det kan vara skönt att ligga lite på överkant i någon del av kalkylen, för då slår inte det oförutsedda lika hårt. ;)

Sen behöver du armeringsmatta 5150 (5mm med 150mm rutor) dessa ska överlappa varandra i alla riktningar med minst 300 mm. Du behöver 4 st 12mm armeringsjärn i alla voter, dessa ska överlappa vid "skarvning" med minst 600 mm. Du behöver villabyglar, var 60:e cm, eller bocka själv med 10 mm järn. Byggmax har billiga mattor och järn och priser på nätet byggmax.se. Villabyglar vet jag inte var du hittar pris på.

Sen behöver du 100-200 mm 8-16 makadam under plattan (helst tvättad), dvs 10-20 kubikmeter och 8-9 kubikmeter betong, här beror priset väldigt mycket på frakten så du bör nog prata med betongstationen och grussäljarna direkt.

hmmm, vad har jag glömt.
Golvärme om du ska ha det. Lägg på några hundringar till armeringsdistanser och najtråd. Ett lager åldersbeständig byggplast vill en del ha. (har du radon i mark?)
Potentialutjämning höll jag på att glömma...
Här kan du köpa speciella prylar, men jag antar att man kan använda 5mm galvaniserad wire som läggs i en slinga runt hela grunden, fäst vid várje armeringsmatta med 2 st wirelås och slutligen sticker bägge ändar upp ca 1meter ovan färdig betongyta bredvid där det elektriska går in i kåken.

Berätta gärna vad du får för kalkyl om du gör en, jag är särskilt nyfiken på betong och gruspriserna... ;)
Tack för ett utförligt inlägg. Står själv i lite samma tankar och funderingar såhär 10-15 år senare. Jag skall bygga en grund för ett 30m2 garage. Ca 7,5x4m. Jag ska ha dräneringsrör runt om och funderar lite kring hur det här med dränering funkar. Vart lägger man rören, hur lägger man dem? Pratat med kommunen och de går fint att ansluta till allmän dagvattenledning men det jag funderar på är hur man ansluter till det?

Försökt läsa på en hel del och se videos men blir inte mycket klokare på dränering.
 
Mikael_L
Här har du en bild.
(Finns massor, googla t.ex. "platta på mark dränering"

Schematisk illustration av platta på mark med dränering, inklusive lager med filterduk, dränrör, makadam, Isodrän-skivor, och avjämningslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är denna från isodräns hemsida, och därför står det Isodrän där man ofta sätter cellplast. :)

Man kan ha en hel del åsikter om var man vill ha markduk, så denna bild är inget rent facit, men den visar på principerna för det du frågade.

Min grävklille tyckte jag gjorde onödigt med jobb och kostnad med dränering lite överallt, och med markduk lite överallt.
När jag skulle sätta dränering runt garaget så undrade han "Och var har du tänkt att det vattnet ska komma ifrån, som sen ska dränera bort?"

Ja han hade förstås bra poänger, samt 30 års erfarenhet bakom sig.

Så egentligen kan man bedöma varje situation för sig och inte bara följa "mallar".
 
Jag har tänkt att bygga garage och tänkte göra det själv även om det tar lite tid.
Har schaktat klart och byggt upp med förstärkningslager, ska nu jämna till makadamen som ligger över dräneringen. Vet inte om det är nödvändigt med dräneringsslang men det kostar inte många kronor.
Skillnaden på min botten och den bilden som Mikael bifogar är att hela min schaktbotten lutar på diagonalen mot ett dike istället för rakt ut mot dräneringen. Har lagt 15-20cm 8-11 över dräneringsslangen som jag sedan kommer att ställa kantelementen på.

Ang priserna så kan jag vet jag inte vad slutpriset blir än men har några att dela med mig av. Alla priser inkl moms.

Grus kostar inkl transport:
17 ton 8-11 ca 4000:- Har inte fått fakturan än så är ungefärligt pris.
16.6 ton 0-150 2800:-
15.1 ton 0-90 2683:-
18.14 ton 0-32 3310:-

Fiberduk N3 3*110m 3200:- exkl frakt. Räcker till mycket mer än garaget dock.

Sen tillkommer kostnad för att markpadda, grävmaskin, diesel etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.