Som rubriken lyder så är jag ute efter att få ett riktigt lättstädat badrum. Med minsta möjliga insats ska det ändå kännas som att badrummet nästan alltid är rent och nystädat.

För att förtydliga vad jag menar:
1. Klarglas i duschen ser superfräscht ut när man nyligen kört fönsterputs på den. Men två duschar senare så ser det snarare smutsigt ut.
2. Blankpolerad mässing i kranen. Asfint. Blir fläckig/brunaktig väldigt snabbt pga att det är mässing.

Jag är alltså inför kommande badrumsrenovering ute efter materialval och lösningar som minimerar städinsatsen. Jag ämnar fortfarande städa lagom ofta. Jag är inte äcklig :)

Jag kommer inte få igenom alla förslagen med min partner men lyckas jag med hälften så är jag supernöjd. Det är jag som ansvarar för att städa badrummen hemma.

Vad jag kommit på hittills:
  • Plastmatta istället för kakel (pga tidsödande att rengöra fog)
  • Färgen på plastmatta eller kakel ska vara något som liknar smuts.
  • Inga öppna hyllor, endast skåpsdörrar
  • Inget skåp bakom spegeln. Då kan spegeln hamna närmare väggen och därmed längre bort från tandkrämsstänk.
  • Om man ändå måste ha spegelskåp så ska dörrknoppen sitta på en yta som inte är spegel (man vill undvika kladdiga fingrar som tar på spegeln)
  • Materialval till kranar, krokar etc: matt, borstad stål.
  • Kommoden ska gå hela vägen ned till golvet (någon form av sparksockel).
  • Vägghängd toalettstol.
  • Duschplatsen ska vara i badkaret, om man ska ha badkar.
  • Duschen ska antingen endast ha takdusch eller sådant munstycke med slang. Inte båda två.
  • Dold rördragning där det är möjligt.

Tacksam för alla ideer! Jag är inte ute efter det mysigaste badrummet. Jag är ute efter det lättstädade badrummet :)
 
  • Gilla
andersgrebin och 4 till
  • Laddar…
Våtrumsmatta
Glasdörrar, glatta ytor (inga matta)
Vägghängd toa, kommod och ev andra skåp.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
G Gamern skrev:
Kommoden ska gå hela vägen ned till golvet (någon form av sparksockel).
Det är mycket mer lättstädat med en vägghängd komod med ordentligt med luft under.
 
  • Gilla
MasMats och 14 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller plastmatta så är det bra att komma ihåg att den åldras fortare och när den närmar sig 20 år så kan den se allmänt solkig ut där man går och står mycket därför att det inte längre går att få bort det fett som blir av bara fötter.

Man vill inte ha en sparksockel som riskerar att bli vattenskadad utan det ska vara ordentligt med luft under.

Duschdraperi som kan stoppas i tvättmaskinen regelbundet och sen lätt bytas ut i stället för duschdörr (någotdera behövs även till badkar om man ska kunna stå rak och duscha).

Gott om plats kring all inredning så att det är lätt att komma åt att städa.

Sen ang. sånt som borstat stål jämfört med krom så blir ju även borstat stål smutsigt av fingrar lika fort och enda skillnaden är om det syns eller inte.

Bara takdusch fungerar ofta dåligt när man ska skölja bort onödig balsam i tjockt hår. Svårare med intimhygien också.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
S
Gör som Trafikverket och klä golv, väggar och tak med rostfri plåt och gör rent med högtryckstvätt.
 
  • Gilla
  • Haha
datja och 15 till
  • Laddar…
janwide
Badkar går bort om du inte tänker dig en inbyggd variant.
 
Håller med om plastmatta. Åldras fortare än kakel och då blir den i princip omöjlig att få den att se ren ut. Jag skulle gå på kakel/klinker rakt över. Stora släta plattor med smala fogar. En duktig plattsättare fixar detta.
Dusch i badkar - ska det va lättstädat bör badkaret byggas in. Annars blir det avlagringar på väggen bakom badkaret.
Högblanka skåp är lättare torka av än matta. Kör vitt så syns inte kalkavlagringar lika fort.
Många kranar och duscstänger etc är ju bara förkromad plast. Ser fult ut när den skavs. Satsa på gedigen metall som tål ordentliga städmedel.
 
  • Gilla
Köttisar
  • Laddar…
Ha inte spegeln ovanför handfatet för långt ner, då stänker det vatten på den när man tvättar händerna och den är konstant prickig.
 
  • Gilla
Gamern och 2 till
  • Laddar…
G Gamern skrev:
Kommoden
Skippa den och ha bara ett handfat så kan du rengöra undersidan av handfatet, toan och rören med duschen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G Gamern skrev:
Som rubriken lyder så är jag ute efter att få ett riktigt lättstädat badrum. Med minsta möjliga insats ska det ändå kännas som att badrummet nästan alltid är rent och nystädat.

För att förtydliga vad jag menar:
1. Klarglas i duschen ser superfräscht ut när man nyligen kört fönsterputs på den. Men två duschar senare så ser det snarare smutsigt ut.
2. Blankpolerad mässing i kranen. Asfint. Blir fläckig/brunaktig väldigt snabbt pga att det är mässing.

Jag är alltså inför kommande badrumsrenovering ute efter materialval och lösningar som minimerar städinsatsen. Jag ämnar fortfarande städa lagom ofta. Jag är inte äcklig :)

Jag kommer inte få igenom alla förslagen med min partner men lyckas jag med hälften så är jag supernöjd. Det är jag som ansvarar för att städa badrummen hemma.

Vad jag kommit på hittills:
  • Plastmatta istället för kakel (pga tidsödande att rengöra fog)
  • Färgen på plastmatta eller kakel ska vara något som liknar smuts.
  • Inga öppna hyllor, endast skåpsdörrar
  • Inget skåp bakom spegeln. Då kan spegeln hamna närmare väggen och därmed längre bort från tandkrämsstänk.
  • Om man ändå måste ha spegelskåp så ska dörrknoppen sitta på en yta som inte är spegel (man vill undvika kladdiga fingrar som tar på spegeln)
  • Materialval till kranar, krokar etc: matt, borstad stål.
  • Kommoden ska gå hela vägen ned till golvet (någon form av sparksockel).
  • Vägghängd toalettstol.
  • Duschplatsen ska vara i badkaret, om man ska ha badkar.
  • Duschen ska antingen endast ha takdusch eller sådant munstycke med slang. Inte båda två.
  • Dold rördragning där det är möjligt.

Tacksam för alla ideer! Jag är inte ute efter det mysigaste badrummet. Jag är ute efter det lättstädade badrummet :)
Verkar som du borde duscha utomhus 😅
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Allting vägghängt och inga synliga rör gör mycket för att få det enklare att hålla rent.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Helt rätt med plastmatta i badrummet! Mitt badrum är bara några år gammal men jag gillar verkligen utseendet. Golvet är mörkgrått och väggarna ljusgrått. Jättefint och verkligen lättstädat. Enda nackdelen är att man valde att sätta upp ett handfat som är som en skål ovanför bänken. Ser lite mer trendriktigt ut men gör det mer svårstädat.
 
janwide
Iden med allt rostfritt och städning med högtryckstvätt känns optimal för dej. Tänk "tvätthall för bil".
 
Längre duschslang så att det går att spola av badrummet ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hänger på det positiva med plastmatta. Frågan var om det ska vara lättstädat, då är det ett utmärkt val.
Duschdraperier (som inte hänger för högt och blir jobbiga att ta ner) är lättare att rengöra (tvätta) än dörrar.
Eventuell matta ska också vara lättvättad.
Minska för övrigt andra former av textilier/håll nere antalet handdukar som är framme. Dammar annars. Tvättkorg i annat rum t.ex.
Blir också lägre tröskel att städa om städsakerna redan finns i något skåp i badrummet än någon annanstans i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.