Hejsan svejsan, jag ska byta trösklar. På en av dörrarna har det suttit en bredare tröskel, som nu ska få sig en smalare i trä. På tröskeln sitter typ en list som ska ned i springan mellan de olika rummets parkett.

Jag undrar hur denna spring skulle kunna trixas till?

Tack på förhand. ☺️
 
  • Tröskel med en list som passerar mellan två olika golvtyper, text: "Behov av att göra hålet bredare+djupare här" på bildens övre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bred dörrtröskel har avlägsnats och lämnat ett smalt, avlångt hål i trägolvet, med markeringen "Tröskel passar in i detta hål ✅" på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en bild på tröskeln också? En variant är att hyvla ner nersticket och låta den ligga uppepå i stället. Bredda springan går att göra med sänksåg eller handöverfräs. Men du kommer inte enda till kanten på det viset. Det går inte att lossa yttersta parketten, såga kanten och sätta tillbaka?
 
Med en multiverktyg maskin fixar du det.
Standard verktyg för villaägare :)
 
A Avemo skrev:
Har du en bild på tröskeln också? En variant är att hyvla ner nersticket och låta den ligga uppepå i stället. Bredda springan går att göra med sänksåg eller handöverfräs. Men du kommer inte enda till kanten på det viset. Det går inte att lossa yttersta parketten, såga kanten och sätta tillbaka?
Givetvis kan en bild på tröskeln vara bra! ☺️

Tanken har slagit mig att hyvla eller stämjärna bort "listen" på tröskeln. Tänkte att den inte sitter på plats lika bra som om man nyttjar listen? Tänkte limma dessa, ej spika.
 
  • Hand håller upp en trälist på en tidning, omgiven av flera andra trälister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TheGame skrev:
Med en multiverktyg maskin fixar du det.
Standard verktyg för villaägare :)
Jag har en simpel bostadsrättsinnehavare men jag har förvisso besökt Bauhaus 10 grr senaste månaden så jag kanske kvalar in mig på ett sådant multiverktyg.
 
BirgitS
Tänk på att det behöver vara ett mellanrum mellan parkettgolven och den nedåtgående delen så att parkettgolven kan röra sig när luftfuktigheten ändras.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.