Hej! Vi har en FM Mattsson 9000E köksblandare med diskmaskinavstängare på landet, där det är väldigt mycket kalk i vattnet.
När blandaren började droppa efter ca 5 år så tänkte jag att insatsen helt enkelt är igensatt, och att det är dags att byta.

Men, med ny originalinsats som monterats enligt konstens alla regler och med nyckeln som hör till, så droppar kranen likt förbannat. Om än något mindre.
Jag gjorde även rent under insatsen innan montering.

Vad kan det vara som gör att det fortfarande droppar?
 
Körde du med smärgelduk i sätet där insatsen ska sitta? Ibland blir det förhöjningar av kalk där. Man känner dem med fingret.
 
  • Gilla
Seb_Martin
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Körde du med smärgelduk i sätet där insatsen ska sitta? Ibland blir det förhöjningar av kalk där. Man känner dem med fingret.
Det såg fint ut, dvs svart, men du har säkert rätt! Jag får testa med stålull och ättika. Har ingen smärgelduk här. Återkommer!
 
har du rensat de två hålen till styrklackarna?
 
  • Gilla
Seb_Martin och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
har du rensat de två hålen till styrklackarna?
Nix, får ta det samtidigt. Jag har bara följt FMM's egna filmer, och de tar ju såklart inte upp detta... :) Man lär så länge man lever!
 
Uppenbarligen var ni på rätt spår. Efter behandling med ättika i ca en timme, och mekanisk rengöring med stålull, så har det i alla fall gått från 1 droppe varannan sekund till 1 droppe var 12:e sekund.
Får väl göra om proceduren några gånger! Tack igen!
 
Du kan skrapa med en flatmejsel också om du kan "se" kalkavlagringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.