Hej!

Har ett litet hus som ligger på en rätt enslig ö. El finns nu framdraget men inget vatten. Ej intresserad av östersjöpaket eller borra brunn, ligger för nära saltvatten. Vi samlar regnvatten att diska i och har med färskvatten i dunkar.

Jag har byggt en pettson-lösning med två 500-liters tankar som fylls med regnvatten, kopplat en hydrofor till dem och har nu en kran som spolar kallt regnvatten i köket.

Vill nu pula in en liten varmvattenberedare i detta. Kommer inte få plats med mer än 5-10 liter. Hade inledningsvis, som nybörjare, bara tänkt koppla rör från in-kallvatten till beredare till varmvatten-kran, utan andra konstigheter emellan, men inser när jag läser på att det rekommenderas lite mer sofistikerade lösningar än så.

Min fråga:
Rimlighetsnivå på säkerhetsventiler, blandningskranar etc? Minsta möjliga rekommenderade?

Hela systemet kommer bara vara igång, trycksatt, då jag är där. Sammanlagt 6v/år. Och tömmas helt under vinterhalvåret och då stå kallt.

Är väl bekant med legionella och tänker vara försiktig med aerosoler.

Tack för synpunkter!
 
K knb skrev:
Min fråga:
Rimlighetsnivå på säkerhetsventiler, blandningskranar etc? Minsta möjliga rekommenderade?
Säkerhetsventil bör du inte vara utan. Men det följer väl alltid med beredarna? Blandningsventil är inget måste. Antingen ställer du ner termostaten så att vattnet inte är varmare än 60º eller så är du försiktig så att du inte bränner dig. Backventil brukar också rekommenderas. Jag vet inte hur kinkigt det är att man har det. Men det är ju en liten och enkel pryl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.