Textilkabel 3x1,50 - naturligt linne TN01​

Tvinnad textilkabel i naturligt linne, 3x1,5 mm², rullad i en cirkel. Kabel till elinstallation i lantligt kök, dubbelisolerad och CE-certifierad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniska specifikationer::
FRRTX 300/300V 3x1,50.
DUBBELISOLERAD Tvinnad flexkabel i textilhölje TN01.
CEI 20-20 CEI 20-35 RoHS.
IMQ-HAR certifierad.
Diameter: 9 mm.
Uppfyller EU:s säkerhetsstandard

https://www.creative-cables.se/kraf...3x150-naturligt-linne-tn01-9600000000523.html

Hej alla!

Vi ska dra om all el i vårt lantliga kök. Mest rätt och tidstypiskt skulle vara att använda kabeln ovan till t ex stickuttag mm (allt är utanpåliggande). Det är dock inte helt lätt att hitta någon elektriker som vill använda dessa. Har pratat med två, en vill inte och en annan tycker det är dålig idé :)

Som jag förstår det får man använda just denna men man får ej sätta kabeln på knoppar utan måste vara klamrar. Det är dock lite oklart. Just nu lutar det mot att dom får koppla in allt med ”vanliga kablar”. Men vad har ni för åsikter kring detta?
 
Der verkar vara en flexibel kabel för att ansluta produkter.
Är det för detta ändamål du tänkt använda den?

Om det är för fast förläggning ska en kabel av typen installationskabel användas.
 
  • Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Det är tänkt att dra till fasta installationer som stickuttag på vägg (utanpåliggande), strömbrytare mm. Inte dra bara som t ex lampsladd. Då finns mindre dimensioner än 1,5. Men som sagt verkar inte vara så många som är sugna på att dra dessa till just det ändamålet.
 
Svårt att hitta information om dessa kablar. De följer Italiensk standard. Jag skulle vilja se en internationell beteckning på dem, EN eller IEC.

Jag tror dock de fyller våra krav, vad vi nu har för krav på knoppledning... Det blir ju rejält utsatta på sina ställen då de löper 1 cm ut från väggen. Vanliga uttag och strömbrytare saknar don för dragavlastning.

Får man installera knoppledning idag då? Det handlar ju inte om samma utförande på ledningen som förr. Nu är det modern plastisolerad kabel, dubbelisolerad. Knoppledning finns visserligen inte med bland de 50 olika förläggningssätt som reglerna beskriver, men det finns heller ingen förbud. Det är typ en kabel på bärlina.

Jag skulle kunna sätta upp dem. Men jag behöver nog läsa på och träna lite först. Det skulle bli skoj att få se ESV fundera över vad de ska tycka.
 
  • Gilla
Fredrik Bystedt och 1 till
  • Laddar…
Och jag skulle nog sälla mig till dom som inte skulle ta på mig jobbet, inte minst därför att det inte finns apparater/dosor/tillbehör som är anpassat till ledningen
 
Nä vi har bestämt oss för att det inte blir dessa även om det skulle passa. Blir de installationskablar som de ville köra EKLK om jag inte minns fel (jag kan ha fel minns inte vad han sa). Men så får det bli, det blir iaf fina uttag, strömbrytare, dosor mm i porslin som kommer passa.
 
Får hoppas att dom sa EKRK eller EQRQ dvs den g:a hederliga kulon fastsatt med enbenta lettiklammer.
 
  • Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Ja så var det nog :) Tack jag ska faktiskt fråga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.