Kolla på el timspotpriset på elklocka.se
Där anges spotpriset inkl. moms. Man får dra av momsen för att få timspotpriset man får då man säljer sin solström.
Ohemult stressande, man måste upp på natten kl. 04:00 och brygga morgonkaffet eftersom då billigare ström.
Kl. 19:00 är strömmen tokdyr, så man vågar inte laga mat då, man får även där vänta till kl. 04:00.

Jag undrar om det går att på natten ladda sitt lagringsbatteri med ström från elnätet. Då måste ju växelriktaren ha en omvandlare växelström till likström för att kunna ladda batteriet. Laddas däremot lagringsbatteriet med likström från solcellerna på taket, behövs ingen sådan omvandlare i växelriktaren.
 
Jag blev i ärlighetens namn lite paff över att fasta elpriset inte var värre än det var. Här satt jag och bara spontant räknade med dryga 2 spänn per kWh i fast pris, och så var det bara hälften av det – marginellt mer än det jag betalar idag. Räkningen kommer gå upp med cirka 20% max.

Jag får räkna lite på det, men vetefasen om jag vinner så mycket årligen på att köra rörligt elpris, timpris ännu desto mindre. Visst att rörligt elpris är nere på 50 öre / kWh på sommaren, alltså halva priset för fast, men då är jag nere på 500kWh i månaden, så vi snackar alltså 250 kronor i månaden billigare. Under kanske max halva året. För mig känns det absolut inte värt oron att "tänk om elpriset går upp!".

Jag måste ha undvikit kostnader på säkert 50k på att låsa priset när jag gjorde det för 3 år sedan, och det känns inte mindre troligt att någon galning i öst får för sig att trycka på "skjut", så det blir nog fast pris för mig den här gången också. Dyrt, men jag vet vad jag får.

Klart att solcellerna kommer att ta längre tid på sig att betala tillbaka insatsen, men troligtvis värt det ändå. Batterier däremot verkar bara vara ett fluff som inte kommer att betala sig på väldigt länge.
 
Z Zimeon skrev:
Jag blev i ärlighetens namn lite paff över att fasta elpriset inte var värre än det var. Här satt jag och bara spontant räknade med dryga 2 spänn per kWh i fast pris, och så var det bara hälften av det – marginellt mer än det jag betalar idag. Räkningen kommer gå upp med cirka 20% max.
När det blåser är det negativa elpriser på marknaden. Tror det var 50 öre inkl alla skatter och avgifter när jag sist laddade bilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kolla på el timspotpriset på elklocka.se
Där anges spotpriset inkl. moms. Man får dra av momsen för att få timspotpriset man får då man säljer sin solström.
Ohemult stressande, man måste upp på natten kl. 04:00 och brygga morgonkaffet eftersom då billigare ström.
Kl. 19:00 är strömmen tokdyr, så man vågar inte laga mat då, man får även där vänta till kl. 04:00.

Jag undrar om det går att på natten ladda sitt lagringsbatteri med ström från elnätet. Då måste ju växelriktaren ha en omvandlare växelström till likström för att kunna ladda batteriet. Laddas däremot lagringsbatteriet med likström från solcellerna på taket, behövs ingen sådan omvandlare i växelriktaren.
Timspotpris kanske inte passar alla som elpriserna ser ut nu om man inte har batteri, framförallt om man jobbar oregelbundna tider. Jag och frugan jobbar vanlig dagtid och vissa helger jobbar även frugan i handeln. Veckodagarna är vi oftast uppe 05.00 för att det ska fungera med pendling och arbetstiderna så kaffe bryggs innan elpriset går upp. Maten lagas alltid mellan 16.00-17.00, även före vi gick över till timspotpris. Diskmaskin är typ 12 år gammal men med timer som vi oftast ställer tiden på och likaså är tvättmaskinen typ 2 år gammal där vi oftast också sätter timer. VVB lät jag elektriker sätta kontaktor+Plejd modul när han ändå var här och drog om en ny matningskabel, så den värmer enligt schema (sommaritd mitt på dagen 13-16.30). Kontaktor+Plejd kostade mig typ 1500kr netto så räknar med det är betalt på max 2år.

Ang. kunna ladda batteriet med el från elnätet så är det inget problem som jag förstått det på vanliga hybrider. Det är ju det många gör framförallt på vintern när solen inte lyser tillräckligt.

Förr var det vindkraft och tillgång från kärnkraften som påverkade elpriserna mycket. Men sista tiden så verkar tyvärr elpriserna sjunka när solen lyser som mest mitt på dagen, oavsett om vinden blåser eller om reaktorerna har minskad produktion. Troligen påverkar solcellsparkerna nere i europa(Tyskland?) priserna.

Lönsamhet i batteri... tills för drygt 1vecka sedan var det inte tillåtet med prisarbitage om man använde grönteknik, men det är nu tillåtet. Går att läsa Skatterättsnämndens sista beslut på Skatteverkets sida. Det är på sätt o vis även tillåtet tillsammans med grönteknikavdrag, att i viss mån använda batteriet till stödtjänster. Dock är det en hel vetenskap att begripa sig på vilka "leverantörer"/aggregatorer som uppfyller villkoren fullt. Ferroamp verkar göra det från vad de skriver. Någon skriver på FB att Checkwatt gör det också men från vad Checkwatt skriver på sin sida hur de styr batteriet så är det inte berättigat till grönteknik.
Så, det där med batteri.... jag räknar själv med investera i batteri men just nu är det för många frågetecken och osäkerhet.
Tar du Ferroamp eller Sungrow med deras SBR eller SBH batterier så skulle jag säga möjligheterna är bäst framöver och "säkrast" användningsområden det närmaste.
 
S sjoelund skrev:
När det blåser är det negativa elpriser på marknaden. Tror det var 50 öre inkl alla skatter och avgifter när jag sist laddade bilen.
Som i morgon, 13,3 öre i hela landet.

Solen lyser, vinder vindar och arbetsplatser stängda.

Då får SE4 samma pris som SE1,SE2 och SE3.

Men i dag är priset mer än 3 ggr högre i SE4 (96,9 öre mot 31,5 för resten av landet) och det svider.😡
 
D Dilato skrev:
Som i morgon, 13,3 öre i hela landet.

Solen lyser, vinder vindar och arbetsplatser stängda.

Då får SE4 samma pris som SE1,SE2 och SE3.

Men i dag är priset mer än 3 ggr högre i SE4 (96,9 öre mot 31,5 för resten av landet) och det svider.😡
13 öre är inte så billigt med tanke på årstiden. 22 öre fick jag i genomsnitt för juni på fakturan för elhandel. Senaste veckan med -17 öre var billigt...

Diagram över elpriser med Nordpool, visar bottennoteringen -0.17 SEK/kWh den 7 juli kl. 13:00, och med högsta pris på 0.32 SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sjoelund skrev:
22 öre fick jag i genomsnitt för juni på fakturan för elhandel.
Du har timpris och inte SE4 antar jag?

Månadspris juni var:
SE1 24,04 öre
SE2 24,04 öre
SE3 27,27 öre
SE4 62,70 öre

Mitt pris (SE4) på elräkningen var 63,2 öre + moms

Ett land, men mer än dubbelt så dyrt för samma vara.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har timpris och inte SE4 antar jag?

Månadspris juni var:
SE1 24,04 öre
SE2 24,04 öre
SE3 27,27 öre
SE4 62,70 öre

Mitt pris (SE4) på elräkningen var 63,2 öre + moms

Ett land, men mer än dubbelt så dyrt för samma vara.
SE3 timpris, 26.10 öre före påslag/rabatt: 22.23 öre efter.
 
Z Zimeon skrev:
Nej och ja. Förmodligen mestadels Nej i betydelsen om man köpte av säljaren ifråga, men "ja" i betydelsen att de fick en att komma igång och rota lite i solcellsdjungeln och faktiskt komma till skott, även om det absolut inte blir av säljaren ifråga. Om det nu blir solceller från E.on, så är ju det bra; jag hade aldrig fått tummen ur röven för att kolla upp sakerna om det inte hamnat på bordet. :p

Angående säljpriset sa E.on att de inte riktigt har snittsiffror bara för april till september (som väl troligen är månaderna då man kommer att få överskott), men de brukade räkna med 0,70 för SE4. Vi ligger i SE3, så det är väl lägre här, 60 öre kanske. Men det är ju som sagt snittpriset över året, och inte över det troligtvis betydligt billigare halvåret, så man får väl räkna med hälften (30 öre). Plus så 60 öre i elskatten, så kanske en krona per kWh.

Då tillkommer en fråga som jag inte fått rätsida på: Hur pass värt är ett batteri? Rent klassiskt så konsumerar vi ju mer på kvällar/tidiga nätter eftersom det är då TVn och PS5:an går på (i runda slängar 1kW), och om man dessutom sätter igång diskmaskinen då, så går det väl en 10kWh kanske.

Är det värt att ha ett batteri som tar dagstillverkningen och sparar en 10kWh till kvällen när solen gått ner?
Batteri utan stödtjänster har jag svårt att räkna hem idag, även i SE4. Men kom nya regler precis om det. Men även stödtjänster tjänar man mindre på, nästan en egen diskution.

Sen tror jag 1kw för tv o ps4 låter högt. Vår 65” oled drar 200-300w. Ps5 Max 200w (googlat).
 
S
Z Zimeon skrev:
Tack för utförliga svar. För en som gärna undviker att gräva i djungeln, vilket företag är mest rekommenderbart, skulle ni säga?

En sak som är värd att nämna är att det blåser ofta mycket hos oss, så det måste vara pålitliga infästningar... Det är en sak jag varit lite orolig för.
Kontroversiell åsikt på detta forum men jag är helt säker på att du ska undvika alla företag med sun/sol och alla möjliga varianter av det i företagsnamnet.

När du sållat bort dem har du undvikit de värsta firmorna generellt sett då.

Sen skulle jag inte heller anlita något företag som påstår sig syssla med ”energihus” och liknande.

Du vill egentligen ha en väl etablerad elfirma som har erfarenhet av solceller men inte är intiktade på det.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Sen tror jag 1kw för tv o ps4 låter högt. Vår 65” oled drar 200-300w. Ps5 Max 200w (googlat).
Tack för alla svar. Det lutar ju åt E.on i så fall.

Var gäller batteri och timpris visar bara svaren här på att det är som jag befarade: Det kräver ett engagemang och pryttlar som man aldrig skulle orka med om man inte har elhandel som hobby. Jag är tacksam för alla tips, men att behöva tänka på när jag slår på apparat x eller maskin y skulle bara vara värt besväret om det skulle spara minst en tusenlapp i månaden, och mtp att min hushållsel drar max 500kWh i månaden (spontan gissning när jag gluttar på elräkningen) lär det inte hända och kaffebryggaren är inte det som drar, när huset värms upp av en bergvärmepump.

Timpris och till och med rörligt skulle troligtvis spara mig cirka 6lax per år med solceller installerat. Kör jag på fast pris på tre år kommer priset på el vara ungefär det pris som rörligt är på när jag verkligen kommer att behöva köpa (c:a 1kr/kWh), så så enormt stor skillnad gör det inte. Då föredrar jag säkerheten i att veta vad nästa räkning blir på och slippa ytterligare oro genom att göra på nyheterna.

Men tack ska ni ha, allihopa för alla tips. Jag håller med om att man det ligger en hel del i att bör undvika alla som heter något med "sol", även om det självklart finns undantag. Det säger sitt, på något vis. Precis som dörrknackning gör.

Vad gäller PS5 drar monstret 350W när grafikkortet går på max. Jag märkte det när min 110v step down med maxstyrka på 200W transformator blåstes efter en halvtimme med ett PS5-spel. Jag hade ju inte kollat, men herregud, vilken skillnad. Jag hade för mig att 360n drog typ 40w, aldrig hade jag trott att en PS5 skulle dra nästan 10ggr så mycket. Och tvn drar nog minst 500W. Jag kan inte ha nya tv-apparater, för de har ju plockat bort alla analoga ingångar som behövs. Med linjedubbleringsmaskiner blir det så otroligt fult, så det undviker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Du kanske inte ska ge ännu mer pengar till eon, som kommer att skinna dig rejält framöver verkar det.
Och som hotar med att öka priserna ännu mer. De utnyttjar skamlöst sitt monopol.
https://www.di.se/live/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen/

SueCia, nämner att du kan kontakta lokal elfirma som installerar en solcellsanläggning hos dig. Det är nog inte så dumt.
 
Redigerat:
Hej!
Jag har fått fönster installerade av Nya Energihem AB.
Det var det mest struliga företag jag har varit med om.

Det tog 7 månader att färdigställa jobbet och inte ens då var det snyggt.

I kontraktet står att leveransen ska betalas när jobbet är slutfört. Trots det skickade dom fakturor, påminnelser, inkasso och kronofogden. Allt detta trots att jag påpekade gång efter gång att leveransen inte var slutförd och att dom får betalningen när det är klart.

Noll respons på mina mail. Efter lång tid så ringde någon ansvarig och förklarade att dom skulle fixa klart det.

Jag avråder absolut från att blanda sig med detta företag!
 
  • Gilla
Zimeon
  • Laddar…
Tack för vivdare svar, det är mycket uppskattat.

Det lutar lite åt en lokal elfirma, men det jag är osäker på där är garantin. Om något skiter sig efter 10 år, finns de kvar då, att stå för sin garanti?

En annan sak var ren matte: vinst jämfört med bolånsräntan:

Antag att man installerar något får 120K kronor, och detta betalar sig på 10 år. Antag vidare att installationen håller utan någon extra kostnad alls i ytterligare 10 år. Då hinner man alltså ha "tjänat" 120K kronor på 20 år, eller 6000 kronor per år.

Bolåneräntan är nästan uppe på 5%, eller… 6000 kronor per år för 120K.

Så rent ekonomiskt är det i stort sett precis lika kostnadseffektivt att betala tillbaka på bolånet som att installera solceller. Skillnaden skulle vara om
1) elpriserna går upp en massa, så att man "tjänar" mer på installationen
2) installationen håller i 30 år utan kostnad (då är vinsten 1/3 högre, alltså 8000 kronor per år)
3) Bolåneräntorna går ner.

Men allt det är ju bara gissningslek. Visst att det "verkar" troligare att elpriserna skulle stanna/gå upp än att bolåneräntan skulle göra det, men som läget är nu verkar det ju i stort sett gå på ett ut. Med skillnaden att betala tillbaka på bolånet är garanterat riskfritt, och kräver ingen installation :p
 
En installationsfirma som monterar solcellsanläggning, lämnar enbart garanti på själva monteringen dvs montering av växelriktare, solcellspaneler och kabeldragning att det är fackmannamässigt monterat och installerat.
Däremot garantin på solcellspanelerna och på växelriktaren, är det tillverkarna av dessa saker som lämnar garantin(inte installationsfirman). Har du kvitto från installationsföretaget att du köpt en solcellsanläggning med en växelriktare och solcellspaneler, kan du alltid själv kontakta tillverkarna och få garantiersättning, om de grejerna skulle fallera inom garantitiden.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.