Hej,

Behövde byta lysrör i en armatur så köpte 2 st LED lysrör på Jula.
När jag satte i det ena så flimmrade det en del och sen slocknade det, satte det andra och då tändes båda i några sekunder innan allt slocknade :(

Är det fel lysrör?
Har inga glimtändare utan det sitter en "Electronic Ballast" enligt nedan

Har ni några tips/råd?

Elektroniskt driftdon av märket Howlonger, modell LGTB236D-A2, med teknisk information inklusive energiförsörjning och lampkompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du länkar är inte traditionella lysrör utan LED-lysrör. De vanliga lysrören får inte längre tillverkas eller importeras till Europa. Jag tror inte att de fungerar med en elektronisk ballast. Följde det inte med några papper?

Om du inte behöver kunna använda gammaldags lysrör längre går det att helt ta bort ballasten. När jag senast köpte LED-rör fanns det med en anvisning hur man skulle koppla i så fall.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Enligt manualen
1. Avlägsna det elektroniska drivdonet (B) enligt bilden nedan.
2. Anslut en direktledning mellan armaturens stift 2 och 3.
3. Anslut armaturens stift 1 till elnätets fas (L) och armaturens stift 4 till elnätets nolla (N).

B = Elektroniskt drivdon.

Kretsdiagram för att ansluta en iLED Tube till elnätet med borttagning av elektroniskt drivdon markerat som "B". Фkontakt placeras till stift 1 och 4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ja det fanns tydligen sådana instruktioner för dessa också. Då är det rätt rör, men du måste koppla om i armaturen. Titta förresten en gång extra innan du kopplar in det. När jag skulle koppla om det i en armatur jag har blandade jag ihop två olika sätt att använda dem och förstörde mitt nya rör.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Aha, där ser man sa den blinde till den döve :) Missade helt "Remove EB" :D

Tack för inputen
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
"Det första man blir blind på är ögonen" 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.