Hej, ett system som skulle fungera är Free@home från ABB.
Det bygger på KNX i grunden men har ett gränssnitt för slutanvändare som är enklare än KNX. Ett öppet API för integration med de flesta öppna system så som Philips HUE, Ikea trådfri, Matter, Google Home etc.

Det går också som slutanvändare att göra ändringar själv för hur saker ska fungera och man behöver inte en certifierad installatör som har tillgång till programmeringsfilen för att förändra anläggningens funktion.

Rekommenderar och hjälper till med mer information om ni vill.
 
G GertENilsson skrev:
Jag är inne på att ersätta CompareIT-enheten med Plejd-enheter och för ingångarna (tryckknapparna) sätta 24V-hjälprelä. Det skulle ge ungefär samma funktionalitet och då pratar vi kanske 5-10 000kr. Vad tror ni om detta?
Låter väldigt bra - har du mer info/länkar till detta system?
 
G GertENilsson skrev:
Jag är inne på att ersätta CompareIT-enheten med Plejd-enheter och för ingångarna (tryckknapparna) sätta 24V-hjälprelä. Det skulle ge ungefär samma funktionalitet och då pratar vi kanske 5-10 000kr. Vad tror ni om detta?
Skulle inte rekommendera Plejd om man enkelt vill kunna kombinera systemet med andra uppkopplade system. (Vilket de flesta större tillverkarna har på sina produkter, Samsung, Miele, Philips HUE, Ikea, Sonos).

Använder själv Free@home hemma och det är en härlig känsla när man går och lägger sig och aktiverar godnatt scenario. (Musiken stängs av i alla rum, robotdammsugare går och laddar, belysning släcks, vägguttagen stängs av i tvättstuga och kök, fönsterlampor tänds i de rum som ingen sover i, rullgardiner åker ner i sovrummet. )

Eller när man säger hejdå till huset så sker ungefär samma saker fast robotdammsugare börjar jobba istället 😇 och rullgardinerna åker inte ner 😅.

Men som Patrik också skriver så är KNX inte ett dumt alternativ heller för att konvertera anläggningarna. Men man ska ha en installatör som är kunnig på området.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
H Henrik Widlund skrev:
Det går också som slutanvändare att göra ändringar själv för hur saker ska fungera och man behöver inte en certifierad installatör som har tillgång till programmeringsfilen för att förändra anläggningens funktion.
Det ska ju dock nämnas att det inte är som Control4, Crestron eller liknande att det är krav att vara certifierad installatör för att få installera och programmera KNX. Vem som helst får göra det, bara man skaffar det gemensamma konfigurationsverktyget ETS6 för engångskostnaden 3 500 kr (för Home Edition-licensen). Finns många som programmerar sin egna KNX-anläggning utan att vara certifierad installatör.

//Patrik
 
  • Gilla
Henrik Widlund och 1 till
  • Laddar…
Plejd är en billig lösning om man endast söker belysningsstyrning, men återigen en proprietär lösning där man riskerar att stå inför ett utbyte igen om 10 år.

//Patrik
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Det ska ju dock nämnas att det inte är som Control4, Crestron eller liknande att det är krav att vara certifierad installatör för att få installera och programmera KNX. Vem som helst får göra det, bara man skaffar det gemensamma konfigurationsverktyget ETS6 för engångskostnaden 3 500 kr (för Home Edition-licensen). Finns många som programmerar sin egna KNX-anläggning utan att vara certifierad installatör.

//Patrik
Det har du rätt i, lite otydligt i mitt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
K
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Värt att reflektera över när det kommer till KNX är att det är en helt annan livslängd beräknad på systemet. Det är inget som ska bytas ut efter 10 år, utan KNX är alltid bakåt- och framåtkompatibelt. Alla nya prylar är alltid bakåtkompatibla med äldre produkter, det går att programmera äldre produkter med nya datorer och standarden och produkter utvecklas med tiden allt eftersom nya tekniker och funktionskrav dyker upp. Det senaste är energihantering som växer hela tiden!

En KNX-anläggning från 1998 programmerad med en Windows 98-dator kan programmeras med en ny Windows 11-dator och byggas ut med nya apparater och få en helt annan funktionalitet för att bättre matcha dagens behov. Tanken är alltså att man aldrig ska behöva byta ut systemet i sin helhet, utan man byter endast reservdelar och bygger om på samma sätt som man renoverar ett hus i övrigt.

//Patrik
Tanken är det, men det finns äldre prylar som tyvärr inte riktigt hängde med i ETS-versionerna. Men att det nog var mer barnsjukdomar som inte finns nu.

Jag skulle satsa på knx
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Tanken är det, men det finns äldre prylar som tyvärr inte riktigt hängde med i ETS-versionerna. Men att det nog var mer barnsjukdomar som inte finns nu.

Jag skulle satsa på knx
H Henrik Widlund skrev:
Hej, ett system som skulle fungera är Free@home från ABB.
Det bygger på KNX i grunden men har ett gränssnitt för slutanvändare som är enklare än KNX. Ett öppet API för integration med de flesta öppna system så som Philips HUE, Ikea trådfri, Matter, Google Home etc.

Det går också som slutanvändare att göra ändringar själv för hur saker ska fungera och man behöver inte en certifierad installatör som har tillgång till programmeringsfilen för att förändra anläggningens funktion.

Rekommenderar och hjälper till med mer information om ni vill.
I immot skrev:
Är det någon annan i landet som sitter med ett smarta hem-system via Compare-IT (eller OurLiving som de numera heter)?

De har ju gått ut med info om att de avvecklar hela systemet och att det från och med oktober 2024 inte kommer fungera längre.

Någon som har någon idé kring om det går att konvertera det systemet till något liknande? Det är ju ett trådat system, vet inte om det finns andra aktörer med liknande idé? Eller är det bara inse att man blev lämnad med ytterligare en skitmacka efter att ha valt att bygga hus med LB-Hus (Svensk Husproduktion)?
Jag sitter också med ett system från Compare-IT. Tråkigt att det läggs ner för jag tycker appen och systemet fungerat bra. Fick Mail igår om att systemet eventuellt hålls öppet resten av året men mer info skulle komma i augusti. Jag fick förslag på Plejd av vår elektriker. Är inte i behov av något avancerat system utan mest styra belysningen och vattenavstängningen som vi har vid ytterdörren. Har ingen erfarenhet av andra system så tar gärna emot tips på andra lösningar.
 
Viggen454 Viggen454 skrev:
...Jag fick förslag på Plejd av vår elektriker...
Du kommer alltid att få det förslaget, och endast det förslaget, av en elektriker.

(Obs! Enstaka undantag förekommer.)
 
  • Gilla
miata
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Du kommer alltid att få det förslaget, och endast det förslaget, av en elektriker.

(Obs! Enstaka undantag förekommer.)
Kanske någon har förslag på ett alternativ till Plejd, som en enkel lösning för max 10 000 kr?
 
K
Viggen454 Viggen454 skrev:
Jag sitter också med ett system från Compare-IT. Tråkigt att det läggs ner för jag tycker appen och systemet fungerat bra. Fick Mail igår om att systemet eventuellt hålls öppet resten av året men mer info skulle komma i augusti. Jag fick förslag på Plejd av vår elektriker. Är inte i behov av något avancerat system utan mest styra belysningen och vattenavstängningen som vi har vid ytterdörren. Har ingen erfarenhet av andra system så tar gärna emot tips på andra lösningar.
Det som talar emot Plejd är att du har ett trådat system idag och byter till ett trådlöst. Vilket tekniskt och sett stabilitet blir en nedgradering. Men det kan fungera jämfört. Lite begränsat är Plejd, sett till funktion
 
Om du bara önskar ett system för att slå på/av belysning (även dimning) så fungerar PLEJD alldeles utmärkt.
Att det skulle vara en "nedgradering" för att det är trådlöst är omöjligt att säga... kan fungera lika bra som trådat.

MEN..önskar du lite mer "flexibilitet" och avancerad integration med andra plattformar så är KNX oslagbart. Dock är det lite mer pill än med PLEJD och man bör ha lite kunskap 😀

Jag programmerar KNX men kör PLEJD hemma ändå. Båda gör sitt jobb.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Om Plejd är ett alternativ så skulle jag även slänga in Wiser (Schneider) och Shelly till alternativen. Dessa går även lätt att koppla till Home Assistant och Homey om så önskas.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med kvalite och beräknad livslängd på Schneiders Wiser?
Kan man förvänta sig att alla elfirmor klarar av wiser nu och framtiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.