Hej
Aldrig gillat ljuset från plafonden jag har idag.
Jag gillar spottar och gärna gult mysljus
Funderar på vad jag kan byta ut den mot.
Gärna med utbytbar ljuskälla då jag ska installera dimmer och vill kunna byta ljustemperatur

Tror ni det hade sett helknasigt ut att byta ut den mot en ensam utanpåliggande downlight?
Typ denna https://ifoelectric.com/produkt/6057-200-10/
Är rädd för att det kommer se för fjuttigt ut. Eller kommer det se normalt ut?
Finns det annars någon större liknande downlight? (Förstår att man behöver få inbyggd ljuskälla då)

Badrummet är jättelitet, och ljuset kompletteras av skåpbelysning (utanför bild)

Tacksam för inspiration!
 
  • Plafondlampa i ett litet badrum med vit kakelväggar och duschdraperi med blå dekoration på en vit duschstång. Taket är av träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifö-armaturen är trevlig tycker jag. Den är ju i princip bara en hållare för önskad ljuskälla.
Enkel och stram i sin design. Lär hålla i 100 år.

Personligen ser jag ingen nytta med att ha dimmer i ett badrum.

De två andra armaturerna du länkar till ser ut att ha integrerade ljuskällor, det är en nackdel om en ljuskälla går sönder. De ser ockås lite väl moderna ut för ett badrum imho.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ifö-lampan ser ut att ge ljus som är rätt koncentrerat så att det kan bli svårt att se något när man duschar eller i hörnen av rummet när man städar. Gäller även andra typer av spottar som man bara sätter i mitten av taket.

N naikon skrev:
Jag gillar spottar och gärna gult mysljus
Funderar på vad jag kan byta ut den mot.
Gärna med utbytbar ljuskälla då jag ska installera dimmer och vill kunna byta ljustemperatur
Gult mysljus kan du ju få från din befintliga lampa om du byter till en ljuskälla med varmare/gulare ljus. Det går ju även att byta till en dimbar ljuskälla där det går att ändra ljustemperaturen, t.ex. Ikea har ju sådana som man styr med en fjärrkontroll.
 
E etompau skrev:
Ifö-armaturen är trevlig tycker jag. Den är ju i princip bara en hållare för önskad ljuskälla.
Enkel och stram i sin design. Lär hålla i 100 år.

Personligen ser jag ingen nytta med att ha dimmer i ett badrum.

De två andra armaturerna du länkar till ser ut att ha integrerade ljuskällor, det är en nackdel om en ljuskälla går sönder. De ser ockås lite väl moderna ut för ett badrum imho.
Är det inte gött att kunna dimra ifall man går upp mitt i natten? Eller om man typ har huvudvärk och vill skona ögonen lite?
Håller med dig annars om att Ifön är snygg. Rädd att den ser för liten ut i storlek bara

BirgitS BirgitS skrev:
Ifö-lampan ser ut att ge ljus som är rätt koncentrerat så att det kan bli svårt att se något när man duschar eller i hörnen av rummet när man städar. Gäller även andra typer av spottar som man bara sätter i mitten av taket.


Gult mysljus kan du ju få från din befintliga lampa om du byter till en ljuskälla med varmare/gulare ljus. Det går ju även att byta till en dimbar ljuskälla där det går att ändra ljustemperaturen, t.ex. Ikea har ju sådana som man styr med en fjärrkontroll.
Sant! Därför tyckte jag den andra från SG med två spottar hade varit en bra kompromiss då man kan rikta in en i duschen ifall det behövs.
Som sagt så är badrummet typ bara 1,5x1,5 så det behövs inte så mycket ljus. Skåpet lyser rätt bra också.

Är inte så sugen på smartbelysning då jag tycker det är fult med en extra påklistrad strömbrytare bredvid den befintliga

Men ja, bra inputs från er, får fundera lite. Synd att jag inte har någon lös armatur med GU10. Då hade jag ju kunnat provat hur ljuset känns.
 
BirgitS
N naikon skrev:
Är inte så sugen på smartbelysning då jag tycker det är fult med en extra påklistrad strömbrytare bredvid den befintliga
Det finns många smarta belysningssystem där man stoppar in en puck bakom befintlig strömbrytare i stället, även om nu Ikea inte har någon sån vad jag vet. Åtminstone till Philips Hue finns det strömbrytare som ser ungefär ut som vanliga strömbrytare också och som man ersätter den vanliga strömbrytaren med.

Med ett smart system kan man oftast ställa in att ett tryck på strömbrytaren ska ge nattbelysning mellan kl. 23 och 6 (eller vad man nu vill) och andra tider normalstark belysning. Enklare än att hålla på en dimmer när man är halvsovande på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.