Det är inte alla golvmodeller som har utblås nertill och även de har det är det bara en begränsad golvyta de når att värma innan den varma luften stiger uppåt. De är främst avsedda att användas när vanliga väggmodeller inte passar och man kanske ersätter ett vanligt element med en golvmodell.
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Är en golvmodell bra om man har kalla kolv eller är det en nischlösning för speciella fall? Tycker att man ser väldigt få golvmodeller och dessutom verkar de vara tekniskt en generation efter.

Det gäller sovrummet längst bort bredvid tvättstugan i nedervåningen. Det är så kallt att det är omöjligt att vistas där utan tofflor. Om det är som du säger behöver jag ändå en extra pump där nere.

Får väl fråga installatören om det går att återanvända befintligt R410 och bara toppa uppstå kanske befintliga pumpar kanska in i friggeboden. Eller så kanske en Julapump på rea öret bättre val.
R410 kommer att finnas kvar ett tag till så även R32.
EU har begränsat importen för R410A men det som finns går att använda och spara och upparbeta.

Jag spar all R410A idag från de anläggningar som demonteras om det inte är någon som mekkat med dessa innan och blandat lite hej vilt.

EUs bestämmelser är ologiska och ändras lite hur som helst och när som helst för att uppnå klimatmålen.
IOM att Tyskland stängt KK och startat brunkolen igen så lär EU behöva skärpa utsläppen av CO2ekv och istället för att köldmedlets vara eller icke vara skall bero på anläggningens storlek eller om det är ny fyllnad eller service eller nyförsäljning så kan det bli användningsförbud likt R12, R22, och snart R404A.
Frågan är hur länge R32 får finnas då redan nu ligger den snubblande nära på aktuellt gränsvärde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kanske värmeflyttare vore en lösning
 
A
I dag läser jag att EU skall förbjuda dagens fluorerande köldmedel snarats för att de innehåller PFAS.
 
Har du kört dina befintliga på högsta fläktläget? Det är då de ger mest effekt och har bäst verkningsgrad.
Dessutom ska man rikta utblåset så att varmluften hamnar så långt bort från värmepumpen som möjligt, så att den kan suga i sig så kall luft som möjligt för uppvärmning.
 
electroluxaren skrev:
I dag läser jag att EU skall förbjuda dagens fluorerande köldmedel snarats för att de innehåller PFAS.
Så även R32 som annonserats som framtiden är nu ute?
 
B b_hasse skrev:
Har du kört dina befintliga på högsta fläktläget? Det är då de ger mest effekt och har bäst verkningsgrad.
Dessutom ska man rikta utblåset så att varmluften hamnar så långt bort från värmepumpen som möjligt, så att den kan suga i sig så kall luft som möjligt för uppvärmning.
Har ställt det horisontella spjället för maximal kastlängd. Går inte att köra fläkten på full fart om man skall sova, för hög ljudvolym
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Så även R32 som annonserats som framtiden är nu ute?
det var väldigt länge sedan R32 var framtiden likt alla andra sk ersättningsgasers olämplighet
 
electroluxaren skrev:
det var väldigt länge sedan R32 var framtiden likt alla andra sk ersättningsgasers olämplighet
Ser inga nyare pumpar, skall man vänta ett tag?
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Ser inga nyare pumpar, skall man vänta ett tag?
Nä det tycker jag inte för när det gäller EU vet man inte vad som händer eller hur länge det tar.
Det var mest en reflektion på din oro om tillgång till gas i framtiden, du är inte säker så länge vi är med i eu eller rättare sagt så länge europarådet består av tyckare och inte tänkare
 
electroluxaren skrev:
Nä det tycker jag inte för när det gäller EU vet man inte vad som händer eller hur länge det tar.
Det var mest en reflektion på din oro om tillgång till gas i framtiden, du är inte säker så länge vi är med i eu eller rättare sagt så länge europarådet består av tyckare och inte tänkare
Jag ser nu att Tibber har kampanj på Panasonic HZ25XKE. 22 tusen installerat även om tegelvägg kostar extra. Är det en bra pump som motiverar lite mer pengar?

Tittar man på de uppgivna siffrorna skall den ge 4.78 kW vid -15 grader och det är ju mycket.

Edit: såg nu att 20grader säljer
Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 för 22990 kr inkl installation. Är det en bättre pump?
 
Redigerat:
A
A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser nu att Tibber har kampanj på Panasonic HZ25XKE. 22 tusen installerat även om tegelvägg kostar extra. Är det en bra pump som motiverar lite mer pengar?

Tittar man på de uppgivna siffrorna skall den ge 4.78 kW vid -15 grader och det är ju mycket.

Edit: såg nu att 20grader säljer
Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 för 22990 kr inkl installation. Är det en bättre pump?
Toshiba är extremt mycket bättre, men 20grader kanske inte är det...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur gick det, blev det julapump eller något annat?

Mvh
 
D Dortmunder DAB skrev:
Hur gick det, blev det julapump eller något annat?

Mvh
Det har inte blivit något hittills. Elpriset har varit lågt och jag stöttar med direkt el. De gamla pumparna får gå tills de rasar. En chansning men hittills har det gått hem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det har inte blivit något hittills. Elpriset har varit lågt och jag stöttar med direkt el. De gamla pumparna får gå tills de rasar. En chansning men hittills har det gått hem.
Jag har en panasonic he12xxx installerad 2006 som fortfarande tuffar på 👍

Kommer byta ut den först när den rasar. Blir nog en hz25xke? då. Har en sån på attefallaren som knappt hörs - men det blir en massa is under utedelen vintertid! Måste hackas bort emellanåt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.