Hej! Har några fontini trappströmbrytare som ska kopplas in utan trappfuntion. Blev lite funderas på om man då kopplas nolla till övre (röd) eller noll och fas till nedre delen. Se bilder. Dom är ju inte märkta med L, N, P eller nått :)
 
  • Kopplingsschema för två Fontini trappströmbrytare med anslutna kablar till övre (röd) och nedre delar. inkluderar L- och N-ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en Fontini trappströmbrytare, omgiven av kartong och elektroniska komponenter i en oöppnad förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en person som håller i en svart Fontini trappströmbrytare, utan märkning för ledningar, mot en bakgrund med brun kartong och förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en svart Fontini trappströmbrytare utan märkning för L, N eller P, bakgrund av papperskartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller en Fontini trappströmbrytare mot en oskarp bakgrund, synlig text på komponenten men inte märkt med L, N, P. Utreder kopplingar för nolla och fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som du är ute på lite djupt vatten. Någon nolla ska inte kopplas in i strömbrytaren.
Är det en vanlig strömbrytare du ska ersätta så har du vanligtvis två ledare, fas (L) och tändtråd.
L kopplar du på röd markering som visas på din bild. Tändtråd på någon av utgångarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ah ja precis tändtråd såklart. Då fattar jag är dock inte jag som ska koppla in det är el till ett helt kök som ska dras. Blev bara lite fundersam då leverantören sa att det skulle gå utan att ha trappfunktion. Men då är det rätt och jag kan säga att jag har allt till elektrikern. Tack för svar. Samma med fontini stickuttagen inga märkningar alls :) Men dom har nog koll får väl mäta upp annars.
 
tommib
Vadå inga märkningar? De du har på bild har tydlig märkning. Röd för gemensam terminal och svart för de andra. Precis som på bilden i manualen som du lägger upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Haha ja ni ser. Som sagt ändå inte jag som ska göra det. Grejerna är från Italien men ska vara godkända här. Tack för era svar då kan jag känna mig lugn och inte ta hit någon i min onödan för det är fel grejer. Det är ute på en ö också.
 
Vad är det för speciellt med dessa brytarna/vägguttagen som gör att du vill ha dessa? Har du någon bild på hur de ser ut när de är monterade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad är det för speciellt med dessa brytarna/vägguttagen som gör att du vill ha dessa? Har du någon bild på hur de ser ut när de är monterade?
Dom är retro, klart annorlunda.
https://fontini.com/en/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.