Hej, ska börja inreda min övervåning och funderar lite på om jag tänker rätt...

Luftspalten blir 28mm och jag funderar på hur långt ifrån nock man ska avsluta då ventilerna sitter en bit ner(se bild)

Räcker det med 28mm för läser på rockwool att som rekomenderar 50mm om jag inte missförstått, en annan fundering jag har är hur man skyddar utrymmet mot insekter om det nu finns någon risk för att dom letar sig in i framtiden? Eller det kanske redan är skyddat mot det då det är en oinredd vind från Älvsbyhus?

Mvh
 
  • Oinredd vind med två små ventiler högst upp på taknocken samt två stora fönster som vetter mot en grönskande trädgård utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var uppe och tittade och det sitter insektsnät i simsen på det är nog inga problem iaf.
 
L Lelleirra skrev:
Var uppe och tittade och det sitter insektsnät i simsen på det är nog inga problem iaf.
Bump
 
allt handlar om hur mycket isoleringen bygger , dina luftspalter skall avslutas 10 - 15 cm ovanför isoleringens högsta punkt
 
  • Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
Är de ok att skruva glesen som boarden ska sitta mot med vanliga skruv eller bör dom vara mer tåliga eftersom det kan bildas kondens och att det är värmeväxlingar osv ?
 
om du med vanliga skruv menar elförzinkade ämnade för inomhusbruk, typ gipsskruv så är svaret nej!
ta nån typ trallskruv så blir det topp
 
Det sitter insektsnät över simsen men difusduken som sitter under lättvikts taket är inte tätt i ändan(se bild) behöver jag tejpa detta eller är det bara att köra? Min luftspalt går ju hela vägen ner till yttervägg.
 
  • Insektsnät och diffusionsduk under ett lättvikts tak med en otät ända synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump!
 
Bump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.