Hi Alla!

Håller på att bygga ett hus i Ytong sten.

Har lite funderingar på mina fasthållningsritningar.

Det gäller hammarbandet längst ner. Vad har den för egenskap förutom att försvaga limningen.
Balkarna (9st) kommer ligga inne i mitt väggen och är har ingen bärande funktion mer än att hålla innertaket uppe.
Man kan lägga en metall platta under varje balk för att öka arean.

Enda jag kan tänka mig är att styva upp väggen med ytterväggen så att det blir en triangel med övre takbalken

Har talat med konstruktör och han säger man brukar göra såhär men fick ingen riktig förklaring.

Någon som är bra på detta och villig att förklara så skulle jag vara väldig tacksam.

(Röd Cirkel)
 
  • 3D-ritning av ett hus, byggt i Ytong sten, med frågeställning kring hammarband och takbalkar. Huset har ett sluttande tak och flera fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av ett hus med detaljerade specifikationer och materialangivelser, markerad med en röd cirkel för att påpeka en specifik komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Balken ska bara bära upp taket, men den är inte bärande...?

Hur tänkte du där?
 
Bara innertaket.. om jag skippar dem så har jag inget innertak men det borde inte påverka taket. Då blir det som andra halvan
 
Redigerat:
Den sitter där för att kunna fästa takbalkarna i något
 
Om den bara har funktionen att hålla regeln på plats och inget annat så borde det inte bli bättre om man göra något likt detta?

Jag vet man får mer yta med ett hammarband men om väggen har rört sig så mycket så borde det vara det minsta man har att tänka på?

Det jag vill komma fram till är om man ändra hammarband till något annat mindre så får lättbetongstenen mer yta att limmas fast i + man slipper organisk materiel i väggen förutom regeln. (Väggen är 6m från gol till tak)


Stålplatta under regel
 
  • En ritning av en konstruktion med en stålpåle, stålplatta under en regel, och murade lättbetongblock på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i en väggkonstruktion som visar en stålplatta under en regel. Regeln är placerad mot en lättbetongvägg och hålls på plats av stålstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jag skulle spontant säga att genom att fästa underamen så stabiliserar du upp den ganska höga väggen och därmed huset i sin helhet, naturligtvis finns det alternativ
 
Om den bara är för att fästa balkarna på plats och inte har någon annan egenskap.

Båda vers. borde styva upp vägen på ett eller annat sätt.

Vilken version tycker ni man ska välja?


Den första bilden är från konstruktören. Med en hammarband av 195x34 träregel

Den andra är ett alt som borde funka? Med stålplattor under istället och mer limyta
 
  • 3D-modell av en väggkonstruktion med dimensioner och detaljer om fästelement för balkar. Längdmått på träregel visas och stålplattor finns under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell som visar konstruktionens utformning med måttangivelser. Trä- och stålkomponenter är markerade för att fästa och stabilisera balkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag gissar att hammarbandet har flera funktioner, dels att fördela trycket från takbjälkarna dels att stabilisera väggen.
En lång träregel som förbinds c/c800 kommer att stoppa väggen från att "slingra sig" och när du förbinder yttervägg med innervägg genom takbjälkarna så stoppas innerväggen från att "knäckas" på mitten. Den är ju rätt hög och ska bära lasten från yttertaket så det finns en klar risk för knäckning av väggen om den inte har hammarbandet.

Båda funktionerna ovan görs med ett långt, sammanhängande hammarband och inte bara tryckplattor.

När det gäller stål eller trä så kan jag tänka mig att trä är styvare och billigare men om du hellre vill ha stål så kan nog en konstruktör räkna på en lämplig dimension.
Det är nog också enklare att fästa takbjälkarna i ett hammarband av trä än ett av stål.

Det här är min tolkning av ritningen och de krafter som jag ser kommer att påverka konstruktionen så vill du ha en experts utlåtande får du nog gå tillbaka till konstruktören och fråga igen för att få ett mer utförligt svar av denne.
 
Har frågat runt lite, och det med att lägga en trä regel i väggen verkar inte vara ovanligt. Med som jag ser det är det en väldigt korkade lösning. Man försvaga väggen väldigt mycket.

Eftersom jag inte vill ha organisk materiel i väggen och Ytong vill man ska 80% lim yta..

Så detta kommer bli den nya lösningen.

Finbetong med armering.
 
  • 3D-ritning av en vägglösning med finbetong och armering, där mått och komponenter visas för ett byggprojekt utan organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tankar...
  • Det ser ut som att du har en balk under hammarbandet. Då blir det väl lite "kaka på kaka" att gjuta med betong direkt ovanpå balken?
  • Du kanske behöver fästa "betonghammarbandet" ner i balken under (samma som för träregeln i originalet) eller kommer betongen "limmas fast" mot lättbetongen?
  • Det blir även en del extra vikt för väggen om du gjuter in betong som du visar. Kanske värt att kolla med konstruktören om det påverkar på något sätt.
  • Organiskt material får du ändå i väggen eftersom takreglarna går in i väggen. 🙂
  • Du kanske vet, men Ytong har färdiga U-block som man armerar och sedan gjuter i.
I mitt lättbetonghus (Ytong) som är ett enplansvilla göt vi en betonglimpa högst upp på alla ytterväggar runt hela huset och på alla bärande innerväggarna. Hammarbandet (träregel) fäste vi i betongen och sedan takstolarna i hammarbandet 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
  • Det ser ut som att du har en balk under hammarbandet. Då blir det väl lite "kaka på kaka" att gjuta med betong direkt ovanpå balken?
Blir en extra stark vägg :) Har två öppningar så jag kan inte se något negativt med att förstärka väggen
  • Du kanske behöver fästa "betonghammarbandet" ner i balken under (samma som för träregeln i originalet) eller kommer betongen "limmas fast" mot lättbetongen?
Betongen kommer fästa i Ytong samt lite armering borras och fästet i nedre sten.Bultar vid reglar kommer också gå igenom till nästa lager
  • Det blir även en del extra vikt för väggen om du gjuter in betong som du visar. Kanske värt att kolla med konstruktören om det påverkar på något sätt.
Den lila extra vikt kommer inte att påverka något. Källarens vägg och golven är extra förstärkta sedan innan. Har en bärande vägg hela vägen ner till källaren. Huset är beräknat för takpannor men vi ska ha svart plåttak. Ville ha det så om man någon gång vill ändra sig.

  • Organiskt material får du ändå i väggen eftersom takreglarna går in i väggen. 🙂
Inte dolt inne i väggen samt skulle man behöva byta balk någon gång så behöver man inte riva något i väggen.
  • Du kanske vet, men Ytong har färdiga U-block som man armerar och sedan gjuter i.
Har använt sådana till mina balkar 6m och 4m. Men köpte H+H istället, de är i ett stycke istället för
ytong som är limmad i tre delar. Bättre kvalitet :)

I mitt lättbetonghus (Ytong) som är ett enplansvilla göt vi en betonglimpa högst upp på alla ytterväggar runt hela huset och på alla bärande innerväggarna. Hammarbandet (träregel) fäste vi i betongen och sedan takstolarna i hammarbandet 🙂'

Ska ha samma men bara på mitten väggen enligt ritningen.. 4st 2,4m bärande balkar Sen hammarband runt hela och det ser jag inga problem med,

Om någon annan som ska bygga så har Ytong färdiga balkar så man slipper att gjuta.. Jag har köpt från 3m och neråt färdiga. Så slipper hålla på med U-blocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.