Har nyligen gett mig in på att odla tomater i ett mindre växthus. Tyvärr ser det ut som att plantorna har drabbas av någon form av sjukdom och jag behöver någons expertis på att förstå vad detta rör sig om.

När jag googlade lite på det så ser det lite ut som sammetsfläcksjuka men jag är för okunnig för att själv dra slutsatsen. Har såklart plockat bort de blad som är angripna. Angripna bladen var längst ner på plantorna och där finns också några "säckar" på själva stammen. Däremot finns det inget på undersidan av bladen något som kanske motsäger sammetsfläcksjuka?!

Om det nu är sammetsfläcksjuka kan man då fortfarande äta tomaterna från plantan?

Se bifogade bilder. Tack på förhand!

 
  • Tomatplanta i kruka med blad som visar tecken på sjukdom, svarta prickar och missfärgning. Stöds av svart växtstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomatväxt med blad som har mörka fläckar, möjligen tecken på sjukdom. Växten är planterad i en svart kruka och fotograferad på nära håll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomatplanta i växthus med gröna blad och en stam täckt av små, mörka fläckar, potentiellt tecken på en växtsjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gröna tomatblad med bruna fläckar på en grå yta med diagonala linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomatblad med bleka fläckar, hålls mot en blå bakgrund med vita linjer, som potentiellt kan vara tecken på sammetsfläcksjuka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomater ser gärna ut så där enligt min erfarenhet, vid den här tiden. Det är rotämnen på stammen. Tomater kan bilda rötter på stammen.

Vad ger du för näring?
 
Jiji Jiji skrev:
Tomater ser gärna ut så där enligt min erfarenhet, vid den här tiden. Det är rotämnen på stammen. Tomater kan bilda rötter på stammen.

Vad ger du för näring?
Jag gav de kogödsel i samband med att jag planterat de men har inte gett mer sedan dess. De ser friska ut i övrigt. Här är även en kort film där man ser plantorna bättre: https://photos.app.goo.gl/YgsT8JbXJM1GiHdn6
 
De har lite näringsbrist. Enklast är om du köper någon lämplig näring. Du kan också göra tex nässelvatten men det tar ett tag för att bli färdigt.
Ge näring minst en gång i veckan.

Om det var kogödsel i säck består det mest av hönsgödsel och torv. Tomater behöver fosfor och kalium i högre andel för att orka blomma och ge tomater. Hönsgödsel/kväverikt gödsel är bra men behöver alltså kompletteras med annan typ av gödningsmedel under växtsäsongen.

(Du kan med fördel slänga åt dem kaffesump också.)
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
De har lite näringsbrist. Enklast är om du köper någon lämplig näring. Du kan också göra tex nässelvatten men det tar ett tag för att bli färdigt.
Ge näring minst en gång i veckan.

Om det var kogödsel i säck består det mest av hönsgödsel och torv. Tomater behöver fosfor och kalium i högre andel för att orka blomma och ge tomater. Hönsgödsel/kväverikt gödsel är bra men behöver alltså kompletteras med annan typ av gödningsmedel under växtsäsongen.

(Du kan med fördel slänga åt dem kaffesump också.)
Så det är alltså ingen sjukdom? Då kan jag ju andas ut lite :)

Vilken näring brukar du själv köra?
 
D d0nnie skrev:
Så det är alltså ingen sjukdom? Då kan jag ju andas ut lite :)

Vilken näring brukar du själv köra?
Jag gör egen näring och så ger jag alla växter kaffesump.

Om du inte kan eller vill hålla på att göra din egen näring, jag gissar att du är lite ny inom odling, så kan du köpa ngn näring där de anger att den är för tomater.

Vill du göra egen näring är det enklaste just nu att leta rätt på lite nässlor (vallört går också bra), lägga dem i en hink vatten och sedan använda den sörja som blir när nässlorna lakats ut. Dosera så att det ser ut som te. Men det tar cirka en till två veckor innan det blir klart och jag tycker att du ska ge tomaterna näring innan dess. Då kan du iof ta vad du har hemma tills nässelvattnet är klart. Kaffesump tex.
 
S
De mörka fläckarna på bladen ser ut som magnesiumbrist. Är det bara på de äldre, nedre bladen är det ingen fara men om det är det även på yngre blad så kan du tillsätta epsonsalt.

Är nog rätt vanligt när man odlar i torvbaserad jord.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
Tack till er båda för svar och tips. Ja, är ny inom odling så man får väl göra alla misstag först för att lära sig :)

Ska testa med näring så kommer det säkert blir bättre.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag gör egen näring och så ger jag alla växter kaffesump.
Vad är det som är bra med kaffesump?

(Jag har en del produktion av kaffesump).
 
D daVinci skrev:
Vad är det som är bra med kaffesump?

(Jag har en del produktion av kaffesump).
Kalium och kväve samt sänker pH.
 
D daVinci skrev:
Vad är det som är bra med kaffesump?

(Jag har en del produktion av kaffesump).
Kalium och kväve samt sänker pH.
 
Jiji Jiji skrev:
Om det var kogödsel i säck består det mest av hönsgödsel och torv.
Isåfall har du nog köpt fel ( jag hämtar vid behov brunnen kogödsel vid närmaste lämpliga gödselstack, den innehåller främst koskit, spån och halm)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Varför skulle koskiten bestå av hönsskit?
 
S
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
hiaokk och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Läs här tex:
[länk]
[bild]
Då är det ju helt klart att man köpt fel om den innehåller hönsskit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.