Hej.
Jag har en spricka i en tegelfasad.
Väggen är på insidan balkongen, utomhus, men under tak. I dagsläget utgår jag från att det är framför allt en estetisk skada. Sprickan är gammal och fanns där när vi köpte huset och beror kanske på någon sättning.
Som framgår av bilden år sprickan genom varannan tegelsten och fogen. Någon har tidigare försökt göra en ful lagning.
Min tanke är att fräsa ut de tegelstenar som är dåliga och ersätta en efter en samt fräsa ut och ersätta fogen.
Är det någon som gjort något liknande?
Ska jag börja uppifrån eller nerifrån?
Det finns ingen risk att något rasar om jag plockar bort några tegelstenar?
Förslag?
 
  • Spricka i en tegelfasad under en balkong med tidigare försök till lagning synlig. Sprickan går genom varannan tegelsten och fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Som jag ser det så är det ett hörn där två murade väggar möts och då blir det rörelser som teglet inte klarar av att ta och spricker.
Du bör såga upp en dilitationsfog och mjukfoga den så att väggarna tillåts att röra sig utan att spricka..
Men du behöver med all säkerhet sätta några murkramlor eller murkamsspik som håller murverket åt båda hållen då det idag är ihop murat och när du sågar upp så försvinner ihopmurningen..
 
  • Illustration av hörn där två murade tegelväggar möts, med en markerad dilatationsfog som tillåter rörelse utan att tegelväggarna spricker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Nja, det är inte riktigt så. Lite otydlig bild av mig kanske, se ny bild
Väggen är ett utskjut, ca 30 cm bred. Det finns inget bakom, bara två lager tegel.
Men jag kanske kan lägga några distanser eller liknande. Eller kan tegelsten vila på bruket?
 
  • Närbild av en röd tegelvägg med en utskjutning. Teglet visar sprickor och murbruk samt rester av tidigare reparationer. Grönska och en blå byggnad syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några förslag på hur jag skall gå tillväga?
Jag får väl börja och testa mig fram. Känner lite på fogen med vinkelslipen.
 
Eftersom ingen som vet svarat än så TOKGISSAR jag att det funkar att fräsa och byta ut en sten i taget, men kanske lika bra att ta det över flera dagar så det nya bruket hinner brinna lite i taget. Jag har enbart kollat på nätet på murare så jag vet verkligen inte, men om man tittar igenom tex den här kanalen:

https://m.youtube.com/@SteveAndAlexBuild/videos

så är det en rimlig metod.
 
Är det murat med cementbruk så blir det ett makalöst arbete för ingenting typ.........Måste ju vara enklare att snygga till det bara och låta sprickorna vara som de är och foga om emellan lite finare.
 
Hej.
Ja kanske. Men som jag hoppas framgår av bilden så går sprickan genom fogen och rätt genom tegelstenarna. Så jag antar att jag måste byta ut tegelstenarna. De går väl inte att snygga till?
 
Jo sprickan är ju där men den har ju antagligen sett ut sådär länge och blir knappast värre. Kan ju lika gärna bli så att du lägger ner ett enormt arbete och byter stenar och får det jättefint och ett år senare så är sprickan där igen..........Jag skulle bara göra rent och foga om och sen möjligen lite brun tätmassa i sprickorna. Sen bara acceptera saken.
 
Ja det är sant.
Möjligtvis om det fanns bruk som hade samma färg som tegelstenarna. Då kunde jag bara spackla igen sprickan i tegelstenarna. Finns det sånt bruk?

Jag har bytt en sten nu, det funkade OK, men det tar en del timmar.

/H
 
S
Hej!
Tack för pdf:n. Men som vi diskuterar ovan så är det inte två väggar som möts utan en utstick.

Jag håller med om att det kan spricka igen och jag är egentligen inte orolig för att kåken ska rasa.
Det är snarare det att sprickan sitter dumt till så att den blir i blickfånget och man ser den från vägen och från vardagsrummet och köket. Så jag vill helst göra något.

Kanske kan elastisk fog var ett alternativ. Finns det någon som ser ut som bruk?
 
S
Tittade på din bild lite noggrannare nu. Murbruket i fogarna på utsidan ser lite anfrätta ut som om det rinner vatten där ibland. Är det en balkong över eller kröntäckningen inte tillräcklig som gör att regnvattnet rinner längs med tegelfasaden istället för att droppa ner till marken?
 
Hej.
Det är på en balkong, insidan fast längst ut från fasaden. Så det är under tak men när det regnar mycket eller blåser så kommer det in regnvatten där.
Se ytterligare bild. Där syns även att jag bytte en sten igår.

Skulle det gå att:
Foga med en elastisk fog som ser ut som bruk, i alla fall på håll.
Fylla i tegelstenarna med någon fog/massa som är tegelfärgad.
Om det finns sådana produkter att köpa?
 
  • En balkong med tegelvägg och skyddande plasttak. Balkongräcket är vitt och i botten till vänster syns trägolv. Utsikt över tom gata med buskar på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag skulle börja med att se över avvattningen från balkongen och det där skärmtaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.