Ska köpa panelbrädor till mitt bygge och undrar lite över hur jag ska tänka kring valet av längden på brädorna.
Panelen ska vara 22x120 och monteras liggande.
Så här spontant har jag tänkt att köpa 4800mm långa brädor, då blir den skarvade längden 90cm och det borde väl se rätt okej ut? Några inputs?
 
Om hela längden är 5700 hade jag övervägt att beställa just den längden.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Om hela längden är 5700 hade jag övervägt att beställa just den längden.
Den längden har dem inte på hyllan på brädgården.
 
Förskjut skarvarna så du inte får en generalskarv, resultatet blir mycket snyggare då. Så när du spikat upp din 90cm bit så börjar du med spillet från samma bräda. Då blir nästa skarv 180cm osv.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Blir väl inte jättemånga som blir full längd? Tänker på fönster osv.
Är panelen ändspontad?
Min var det, jag limmade 10cm på var sida om skarven och ändsponten, rätt eller fel vet jag inte 🙂
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
A Albans doktor skrev:
Förskjut skarvarna så du inte får en generalskarv, resultatet blir mycket snyggare då. Så när du spikat upp din 90cm bit så börjar du med spillet från samma bräda. Då blir nästa skarv 180cm osv.
Otroligt viktigt att göra på detta vis så att skarvarna sprider sig över hela ytan. Ännu bättre blir det om alla brädor inte är lika långa från början så att all symmetri i skarvandet försvinner.....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blir väl inte jättemånga som blir full längd? Tänker på fönster osv.
Är panelen ändspontad?
Min var det, jag limmade 10cm på var sida om skarven och ändsponten, rätt eller fel vet jag inte 🙂
Är ett förråd så är bara två fönster, ett på gaveln och ett på ena långsidan. Tyvärr hade dem inte ändspontad, frågade efter det då det blir minst spill 🙂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.