Belmlu
Hej,

Har en vän som ska sätta upp takhängda gardiner från IKEAs VIDGA-serie. Av erfarenhet vet jag dels att det kan bli lite vikt beroende på gardiner som väljs, dels finns det barn med i bilden som troligtvid kommer dra i gardiner förr eller senare.

Innan hen hörde av sig till oss så hade det provats vanlig borrskruvdragare på inrådan av annan vän som frågades men följden blev att det bara blev ett stort, poröst hål. Har inte sett det själv men tänker att det troligtvis är lättbetong. Dock vet jag inte vad som är under.

Jag är rätt färsk på att både göra hål i hårdare material likt detta samt sätta upp saker. Spontant tänker jag lättbetongplugg även om jag inte vet om det finns något bakom. Något annat som är mer passande för troligt material och denna typ av lodrätt last?

Tack på förhand!
 
Använd GB-pluggen, det räcker långt för att fästa upp gardin i lättbetong.
Du skriver takhängd, låter i mina öron lite konstigt med lättbetong i tak men om det går att borra med en vanlig skruvdragare utan slag är det troligen det. Är det "riktig" betong så räcker en en vanlig bra plugg som fischer duopower långt.

https://www.bauhaus.se/lattbetongpl...P703YvrG90G2zUr_KB3eazI6Mksv3DOBoCmrgQAvD_BwE
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Nicro Nicro skrev:
Använd GB-pluggen, det räcker långt för att fästa upp gardin i lättbetong.
Du skriver takhängd, låter i mina öron lite konstigt med lättbetong i tak men om det går att borra med en vanlig skruvdragare utan slag är det troligen det. Är det "riktig" betong så räcker en en vanlig bra plugg som fischer duopower långt.

[länk]
Ja kan mycket väl vara något annat med! Fick den här bilden nu och ytterligare info om att det gick att borra med vanlig borr men att det tog tvärstopp relativt snabbt. Så troligtvis är det väl då något annat material och sen cement?
 
  • En närbild av en vägg med ett delvis borrat hål som visar tecken på borrstopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det puts på betong? Hur långt går att borra egentligen?

Oavsett kräver gardinstång rätt ordentligt infästning. Gardiner kan vara tunga och man drar de fram och tillbaka. Sen fastnar de lite och så rycker nån till. Det är rätt mkt kraft i fästena....
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
om det varit lättbetong hade det gått bra att borra med en vanlig borr och skruvdragare. Nu gjorde det tydligen inte det så då kan man ju misstänka att det är betong i väggarna. Fram med lilla borrhammaren och små nylonplugg så är saken biff.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Ja kan mycket väl vara något annat med! Fick den här bilden nu och ytterligare info om att det gick att borra med vanlig borr men att det tog tvärstopp relativt snabbt. Så troligtvis är det väl då något annat material och sen cement?
Det är betong. Borrhammare och betongbyggnad är det som gäller. Kör på en 6-8 mm duopower med rätt diameter och längd så klarar det flera hundra kilo per plugg. (Eller grupp av pluggar om de sitter för nära varandra. (Om man skall vara petig)) :)
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Ja kan mycket väl vara något annat med! Fick den här bilden nu och ytterligare info om att det gick att borra med vanlig borr men att det tog tvärstopp relativt snabbt. Så troligtvis är det väl då något annat material och sen cement?
Det är troligtvis betong som är putsad. Då funkar vanlig plugg efter att man borrat vidare i betongen med slagborr
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
A Albans doktor skrev:
slagborr
den slutade vi att använda när 1900-talet gick till ända. Speciellt i flerbostadshus är det hopplöst. Liten borrhammare är rätt recept.
 
  • Gilla
Nicro och 2 till
  • Laddar…
Belmlu
Nicro Nicro skrev:
Det är betong. Borrhammare och betongbyggnad är det som gäller. Kör på en 6-8 mm duopower med rätt diameter och längd så klarar det flera hundra kilo per plugg. (Eller grupp av pluggar om de sitter för nära varandra. (Om man skall vara petig)) :)
Säger inte att det är fel utan frågar utifrån okunskap men gäller det även för lodräta belastningar? Eller måste man inte ha lod- eller vågrätt belastning i beaktande vid dessa typer av laster?
 
Belmlu Belmlu skrev:
Säger inte att det är fel utan frågar utifrån okunskap men gäller det även för lodräta belastningar? Eller måste man inte ha lod- eller vågrätt belastning i beaktande vid dessa typer av laster?
Utdragsvärde räknas alltid rakt ut oavsett hur pluggen sitter. Så det spelar ingen roll om det är tak, golv eller vägg, det är samma värde.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Säger inte att det är fel utan frågar utifrån okunskap men gäller det även för lodräta belastningar? Eller måste man inte ha lod- eller vågrätt belastning i beaktande vid dessa typer av laster?
Det är ju mycket lättare att dra skruven rakt ut än att dra ut skruven genom att dra vinkelrätt mot skruven, det är ju klart. Men om det är riktig betong du har så kan du vara helt säker som andra skrivit med 6mm plugg som du knackar in och sen drar i en skruv. Det sitter som berget!😀
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
A Albans doktor skrev:
Det är troligtvis betong som är putsad. Då funkar vanlig plugg efter att man borrat vidare i betongen med slagborr
man putsade inte betongtak dem sprutmålades med spackelfärg
är det putsat tak kan det vara ett reveterat tak vanligt i äldre lägenheter
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.