Varför sökte du inte om slutbesked?

  • Antal röster
    6
Hej!
Jag utbildar mig till bygglovshandläggare och kikar just nu på hur tydlig informationen kring bygglovsprocessen upplevs ur byggherrens perspektiv. Jag undersöker hur vi kan förbättra vårat arbete för att förenkla så mycket som möjligt för sökande/byggherre.

I enklare ärenden då kontrollansvarig inte behövs, hur tydlig har informationen om att slutbesked krävs innan tagande i bruk varit?

Har du sökt om slutbesked på eget initiativ direkt efter färdigställande eller har byggnadsnämnden skickat ut en påminnelse?

(ange gärna vilken kommun du haft kontakt med)

Om du inte sökt om slutbesked på eget initiativ, svara gärna på omröstningen så att jag kan få en bild av vad som kan förbättras i myndighetsutövningen.
 
Hej, som feedback tycker jag införandet av "INTYG OM FÄRDIGSTÄLLANDE PBL 2010_900" som byggherren själv kan lämna in, är ett bra initiativ till förenkling. Det kan även kommunerna själva skicka ut som påminnelse till byggherren i bygglov vars färdigställande dragit ut på tiden och saknar slutbesked (exempel Partille kommun).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
När vi byggde ut fritidhuset häromåret var bygglovshandläggningen helt osannolikt bra hanterad. Jag vill inte skriva ut vilken kommun det är för det var lite för bra rent lagligt sett. Vi gjorde en kombinerad bygglovpliktig och attefallsutbyggnad. När jag lite försiktigt försökte fråga hur "riktig" vägg som behövdes på den bygglovspliktiga delen innan jag kunde göra bygganmälan för attefallsutbyggnaden (och alltså direkt riva den väggen) så säger handläggaren "man får egentligen inte göra båda samtidigt, men det tycker vi är så dumt att det bryr vi oss inte om här i kommunen". Fantastiskt.

Men det fanns tydlig information om när vi senast måste begära slutbevis både för den bygglovspliktiga delen och för attefallsdelen. Det var en E-tjänst, med en enda fråga "jag intygar att jag följt det givna bygglovet", och en ruta att kryssa i. Två sådana E-blanketter, en för resp. ärende. En halvtimme senare kom slutbevisen per mail. Fanns även ett kommentarsfält där jag kunde skriva in att terassen som också fanns i bygglovet ännu inte var färdig.

När jag sökte bygglovet, så skickade jag in ritningar jag gjort i sketchup. Skickade in sent på söndag kväll. På måndag vid 18 ringde bygglovshandläggaren. Jag missade samtalet. Vid 20 tiden kom det mail med begäran om kompleterande mått.

När jag gjorde situationsplanen i ritningen, utgick jag ifrån bef situationsplan från 1974 och ritade bara på utbyggnaden, men satte inte ut nya mått mot tomtgränsen. Detta för att jag just hade kontrollmätt, och upptäckte att bef. huset dels ligger ca 2m fel i förhållande till ritningen, dels är vridet ca 20 grader.
Så jag tänkte att om jag bara ritar dit utbyggnaden så kanske jag slipper ta ut någon mättekniker som mäter om det bef. huset.

Nåväl det dög inte, de begärde in riktiga mått, vilket jag nog förväntade mig. Så jag chansade och tog ut flygbilder från lantmäteriet, där man ser både gränser och bef. hus. Mätte på bilderna. Och ritade en ny situationsplan i sketchup utifrån det. Skickade in med en förklarande text om hur jag gjort. Sent på måndag kväll. Dagen därpå fick jag besked att allt var granskat, det behövdes ett grannehörande eftersom vi har 4 kvm överyta. När det var klart 2v senare godkändes bygglovet och startbesked för både byggglov och attefall med några minuters mellanrum. Så i praktiken totalt 3 dagars handläggningstid från bygglovsavdelningen, trots att jag behövde komplettera handlingarna helt osannolikt bra hantering.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Fanns inte ngt alternativ om man faktiskt ansökte om slutbesked (så fick bli annat)

Men generellt så framgår det rätt tydligt när man läser på om byggprocessen tycker jag. I den kommun vi byggde i sköttes ansökan, komplettering osv via en E-tjänst.

Relativt tydlig, men rätt basal och kan förbättras och svårt när man har frågor (då får man skicka via den eller gå via kundtjänst/mail).
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fanns inte ngt alternativ om man faktiskt ansökte om slutbesked (så fick bli annat)
Fast frågan var ju:


Varför sökte du inte om slutbesked?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast frågan var ju:


Varför sökte du inte om slutbesked?
Iofs, men rubriken på tråden är: "

Du som någon gång sökt bygglov eller gjort bygganmälan - ang. slutbesked" :)

 
på kommunens hemsida så står det steg för steg om hur bygglovs processen går till.
Så jag kunde inte missa det.
 
Claes Sörmland
Uppenbara förenklingar skulle ju vara att kommunen skickade ut påminnelser om att söka startbesked och slutbesked med regelbunda intervall.

Om t ex startbesked inte har sökts 1 år efter beviljat bygglov så går en påminnelse ut och påminner om att startbesked inte söks så förfaller bygglovet och slutar att gälla efter 2 år.

När startbesked har sökts men inte slutbesked har sökts inom 4 år så återigen påminns återigen, i detta fall att arbetena ska avslutas inom 1 år för att inte bygglovet ska förfalla.

Borde vara enkelt med KIVRA att skicka detta.

Bäst av allt vore ju en liberalisering där vi avskaffar startbesked och slutbesked och endast ger bygglov. Resten får byggherren själv ansvara för, alltså de tekniska egenskapskraven. KA kan behålla för de mest komplicerade byggena. Om bygget är omfattande (flerbostadshus, kontorshus, industrilokaler) utökas kravet på KA så att denne även får i uppdrag att granska de tekniska egenskapskraven åt kommunen. Byggnadsnämnden ingriper då via tillsynen om det fuskas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag fick ett mail om att det snart hade gått fem år och det var dags att söka slutbesked.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag fick ett mail om att det snart hade gått fem år och det var dags att söka slutbesked.
Exemplariskt! BH delar ut guldstjärna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi skickade in handlingar och begärde slutbesked så fort vi var färdiga med bygget. Efter ett antal månader och vi ännu inte hört något, skickade vi ytterligare en påminnelse. Ungefär ett år efter att vi först efterfrågat slutbesked fick vi det.

Att man inte skulle ta sitt bygge i bruk under ett helt år, bara i väntan på ett slutbesked, är helt befängt och det kan väl inte vara någon som tror att det går till så heller. Om så är fallet får ju kommunen (Stockholms i vårt fall) vara lite rappare i sin handläggning gällande slutbesked…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.