Någon, kanske fåglar eller vinden gjorde så att kåpan för de vägg-genomgående rören ramlade av i våras, sedan användes isoleringen av fåglarna som byggmaterial. Jag skulle nu ta tag och laga isoleringen och tar bort locket för rörkanalen och märker att både inkommande och utgående rör dvs. det röret som är kallt/varmt c:a en meter ligger dikt an i samma isolering. Isoleringen var/är alltså en bit vanlig grå rörisolering (se bild). Jag har svårt att tänka mig att detta är korrekt installerat eller är detta praxis?
 
  • Två kopparrör ligger nära varandra i en öppen kanal mot en trävägg, delvis isolerade med grå rörisolering som ser ut att vara delvis skadad eller avlägsnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 86-0018_xl_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg alltså ut så här under locket till rörkanalen när jag öppnade.
 
  • Öppet lock till rörkanal som visar isolerade rör och kablar inuti, monterat på en brädvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är helt korrekt att rören ligger tillsammans, den gråa isoleringen är original monterad på fabrik. Det är inte ett varmt och ett kallt rör utan den ena är varm hetgas och den andra är något underkyl vätskeledning men inte kall för den sakens skull utan fortfarande varm med högt tryck (i värmedrift till säga) isolera om rören igen och försök att få det ordentligt tätt. Det ska vara tejpat hela vägen helst samt att du kan trycka in lite nu drevisolering runt om i väggen också så kommer det att bli bra. Bryt inte för mycket på rören bara, och se till att du får ordentligt tätt i väggen och på vägen ut så att du slipper kondensproblem.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Det där är helt korrekt att rören ligger tillsammans, den gråa isoleringen är original monterad på fabrik. Det är inte ett varmt och ett kallt rör utan den ena är varm hetgas och den andra är något underkyl vätskeledning men inte kall för den sakens skull utan fortfarande varm med högt tryck (i värmedrift till säga) isolera om rören igen och försök att få det ordentligt tätt. Det ska vara tejpat hela vägen helst samt att du kan trycka in lite nu drevisolering runt om i väggen också så kommer det att bli bra. Bryt inte för mycket på rören bara, och se till att du får ordentligt tätt i väggen och på vägen ut så att du slipper kondensproblem.
Tack för ett utmärkt svar! Jag ska åtgärda enligt dina instruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.