Hej,

Håller på att ta in offerter på badrumsbygge enligt nya BBV reglerna. Det är jättesvårt. Inte många som vill bygga. Dessutom vill de flesta entreprenörer ha runt 250.000 exklusive möbler i badrummet. Det kan väl ändå inte vara rimligt.

När de gamla reglerna var gällande låg offerterna på mellan 100.000 och 130.000 som vi tog in.

?
 
hur stort är ert badrum egentligen?
 
Men... nya reglerna söger väl mest bara att man inte får ha vanliga gipsskivor i badrummet, minirit eller glasfiberbeöagd gips skall väl funka, kostar inte speciellt många tusen extra..

Eller har jag missat nått?

/L
 
Nej, jag tycker inte heller att nya reglerna skulle krångla till det sååå ofantligt. Kanske många använder det som ett sätt att motivera det otroligt dyra priset.

Badrummet är 8kvm golv o 20 kvm vägg ca och det skall in duch, toa o handfat. Inget speciellt. Dock är det inte byggt alls än, allt är uppdraget bara (VVS, ventliation, avlopp mm ) men annars är det byggande från grunden dvs lite förstärkning av vägg o byte golv troligtvis......

En anledning kan vara att det verkar som att branchen har ofantligt mycket att göra så det är skitsvårt att få även små firmor att göra privatbyggen. Dåger de offerter de vet att man inte kommer köpa. saken är bara att fler offerter har varit i denna prisnivå, så vi börjar fundera på om det är så här dyrt?
 
Nu vet jag att ni har haft problem innan med våtrum och därför säkert är extra kinkiga. Så om ni vill ha allt enligt konstens alla regler på rimlig tid osv så får ni kanske slanta upp dessa pengar?

Själv resonerar jag som så att jag hellre bygger själv enligt reglerna efter bästa förmåga, och blir det en fuktskada och försäkringsbolage skulle ha ngn anmärkning på någon detalj så får jag ta den smällen - jag kommer ändå inte upp i de summorna.

Exempel: Mitt badrum hemma skulle gå på ca 80 000 att göra med firma. Jag gjorde det själv på ca tre dagar för 8000 (material). Mao kan jag göra det 10 ggr innan jag är uppe i samma summa. Då räknar jag inte med min egen arbetsinstas då - så förutsättningen är ju att man tycker det är kul eller iaf någorlunda kul :)

En annan förutsättning är kanske att man inte skall sälja i närtid - man kan ju riskera att köparna vill ha ett par tiotals tusen i prisavdrag då - jag kommer iaf inte försöka mörka att jag har gjort det själv. Men å andra sidan är det i mitt fall nu 5 år sen - och funkar fin fint - så risken för fuktskador pga felbygge känns mindre och mindre. Och ett ev prisavdrag bör också blir mindre dels pga tat det funkar, dels pga det allmänna prisläget när det inte längre kan kallas nyrenoverat :)
Det enda jag vet att jag missat är att golbrunnen fortfarande är av gjutjärn - vilket egentligen inte är godkänt - den verkar hålla tätt dock och klämringen sitter ok, annars har jag nog i allmänhet gjort saker mer nogrant än många hantverkare (verkar det som iaf)...

/K
 
Är det då inte skrämmande att man inte kan få ett badrum med rätt lutning och byggt enligt BBV regler för under 250.000?

Våra krav är ju rimliga tycker vi - enligt BBV och ett avtal. Vi är flexibla på tidsaspekten, det kan ta 2 månader.

Men du, Klaskarlsoson, som också är lite insatt. Om du säger att ditt badrum skulle gå på 80.000 kr av firma. Är det då en firma som inte kan byygga med lutning mot golvbrunnen. Men visst, jag köper argumentet att när hantverkaren förstår att vi vet lite om material o sånt backar de ur för de "måste" bygga bra.....
 
Lutning mot brunnen är väl ingen match för en plattläggare eller dyl. Tom jag fixade det själv trots att mitt fall inte är helt enkelt.

250 papp låter väldigt dyrt tycker jag. Men jag har å andra sidan inte sett badrummet heller.
 
I glesbygd finns hela hus inkl tomt att köpa för 250 000:-, med fullt fungerande och trevliga badrum, plus toalett på övervåningen dessutom. Är folk gjorda av pengar?

Vad jag vill säga är, vad är det egentligen de där 250 000 kronorna går åt till? Vad säger offerten?
 
Åsa76 skrev:
Är det då inte skrämmande att man inte kan få ett badrum med rätt lutning och byggt enligt BBV regler för under 250.000?

Våra krav är ju rimliga tycker vi - enligt BBV och ett avtal. Vi är flexibla på tidsaspekten, det kan ta 2 månader.

Men du, Klaskarlsoson, som också är lite insatt. Om du säger att ditt badrum skulle gå på 80.000 kr av firma. Är det då en firma som inte kan byygga med lutning mot golvbrunnen. Men visst, jag köper argumentet att när hantverkaren förstår att vi vet lite om material o sånt backar de ur för de "måste" bygga bra.....
Nu litade jag ju inte på det - utan körde själv.
Men även 80000 (då för ett ganska litet badrum på ca 3 kvm) tyckte jag var dyrt. Hade jag hyrt in folk så hade jag litat på att dom var kunniga och gjort rätt - vilket tyvärr inte alltid verkar vara fallet om man lyssnar runt blnad vänner bekanata och i forum som detta :(

250 000 kr, inkl moms och material får man förmoda. Har ni ett normaldyrt kakel/klinker så handlar materialet om ngn stans kring max 10 - 20000 kr (räknat på 20 + 8 kvm och ca 200 kr/kvm för kakel/klinker +fix/fog + tätskikt med tillbehör). Sen skulle ni gipsa och regla upp också så dra på med det dubbla då alltså 40000 kr

Då skulle arbetet kosta 210 000 kr.
Om jag skulle gjort ett sånt jobb själv på heltid (utan att ha sett just ert badrum iof) så skulle jag ha tippat på max en vecka (5-7 dgr)
- alltså ca 56 mantimmar.
Det ger en timdebitering på 3750 kr/h !!!
Även på två man som jobbar paralellt (ibland kan man nog vara två på ett sånt jobb, men då torde totaltiden gå ned också) så ligger timpenningen på nästan 2000 kr/h - ta i lite på det och kom ned till ca 1500 kr/h då, jag tycker det låter väldigt mycket, men så är ju byggkonjukturen som den är också just nu :(

Bara att fortsätta att ta in offerter för er då - kanske ni skall kolla lite utanför länets gränser om ni känner någon som känner någon tex - eller prova på spikifoten.se eller något ?

/K
 
Hej,

Ja, vi fortsätter ta in offerter. 250.000 var utan möbler o kakel/klinkers och dessutom var en hel del på löpande räkning 400kr/h exkl moms + materialkostnader. Hutlöst. Två offerter i detta prisrange. Och tro mig, badrummet är standard med duch, kommod (som vi köper in) och toalett (vägghängd).

Inget guld pläterat direkt.

Vi letar vidare o börjar inse att det är biligare att ta in offerter från andra län trots resetid än i Stockholmstrakten....
 
klaskarlsson skrev:
....- alltså ca 56 mantimmar.
250 papp låter lite väl saftigt, men en kalkyl på 56 timmar är minst lika löjlig åt det andra hållet.
 
ACME skrev:
250 papp låter lite väl saftigt, men en kalkyl på 56 timmar är minst lika löjlig åt det andra hållet.
Menar du att 2st proffs skulle behöva mer än en vecka för att bygga det ? Exlusive tork- och brinntider ?
(Jag tog i i raden nedaför och sa - låt oss säga två man då - dvs uppåt 100 mh)
Då måste det vara ngt särskilt svårt med det badrummet, jag som amatör gör ett 3 kvm (3kvm golv och ca 12-13 kvm vägg då) badrum på 3 dgr (icke heltid), enligt reglerna. Och även om det är mer än dubbelt så stort så har jag svårt att tro att det skulle ta dubbelt så lång tid för ett proffs.

Som ett exempel har jag sett hur man kaklar i nyproducerade lägenheter. En man fixade och en annan gick efter med travar med kakel som bokstavligen flög upp på väggen...

Till och med om man räknar in väntetiderna så har jag svårt att få det till mer än 7 dagar iaf, även med 1-2 dgr rörmokare.
Hur många mantimmar skulle du uppskatta det till ?

/K
 
Ja, det är vad mina 18 års erfarenhet av badrumsrenoveringar säger mig. Då tänker jag både på jobb som jag själv har utfört, och vad andra har presterat när jag jobbade som arbetsledare och hade kalkyler som huvudsaklig uppgift.

Gissningsvis skulle det landa på ca 120-140 timmar, men det kan mycket väl dra iväg mer än så. Allt beror på vilka förutsättningar man har och vad som ska göras i detalj.
Vilken våning ligger badrummet på? Vart ligger huset? Långt att bära material? Finns det plats att förvara material under byggtiden eller måste det bli fler resor till brädgården? Hur stor spännvidd har bjälklaget? Nischer? Plattstorlekar/ plattyp? Vägghängd WC? Diagonalsättning? Mönstersättning? Badrumsinredning i platta paket? Hur många skåp? Spotlights i tak? Typ av tak? Hur många fönster och dörrar? Snedtak? Golvvärme? Duger de rördragningar som är gjorda? Osv, osv..

INGEN kan svara på hur mycket ett badrum ska kosta baserat på de uppgifter som har presenterats här.

Och skulle man komma hem till en Åsa76 och utföra en sådan "storbyggesplattsättning" som du hänvisar till, så skulle det snart dyka upp en ny tråd från Åsa76 där hon vill ha råd om hur man reklamerar arbetet...
 
"Och skulle man komma hem till en Åsa76 och utföra en sådan "storbyggesplattsättning" som du hänvisar till, så skulle det snart dyka upp en ny tråd från Åsa76 där hon vill ha råd om hur man reklamerar arbetet.."
Hehe - jag det kan du nog ha rätt i :)

Och såklart kan man inte offertuppskatta det så här på distans egentligen, men min gissning låg på 56mh x 2 på den enklaste nivån (inga nischer och mönstersättningar etc)- och din på 120-140mh - så så långt borta var jag kanske inte iaf då ? :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.