Hej,
Jag har köpt en tomt som jag fått väg-, vatten- och avloppsservitut på, dvs jag måste komma fram till min tomt och då behöver jag köra över grannens tomt (jag är den härskande parten). Jag har ett antal frågor kring just vad det innebär och vad det innebär att vara den härskande parten för ett vägservitut; om jag anlägger väg till min tomt på grannens tomt har han rätt att nyttja min väg? Får han parkera sin bil på vägen? Han vill kunna dra sitt VA rören till sitt husbygge under vägservitutet, har han rätt till det? Han vill bygga L-betong som en mur längst vägservitutet vilket kommer försvåra byggnationen av min tomt då lyftkran kommer inte kunna köra in till min tomt, kan han göra det? Grannen ansöker om bygglov innan mig kommer jag kunna få yttra mig innan han får bygglovet? Tar kommunen hänsyn till att vid byggandet så minskar mitt utrymme att få bygga? Jag vet att det är en hel del frågor men jag hittar verkligen inget svar någonstans och jag har fått mixtrade besked från olika håll när jag ställt frågorna.
Mvh
Anders
 
Claes Sörmland
S Sommar2024 skrev:
om jag anlägger väg till min tomt på grannens tomt har han rätt att nyttja min väg?
Gråzon, det är ju fortfarande grannens mark. Om du uttryckligen förbjuder honom att använda din servitutsväg? Ja, vi behöver nog ett rättsfall för att komma vidare. Jag känner inte till något. En lagstadgad princip är att servitutet inte får betunga tjänande fastighets ägare mer än nödvändigt. D v s marken är inte exklusivt din att nyttja för utfart.

S Sommar2024 skrev:
Får han parkera sin bil på vägen?
Nej, du har ju servitutsrätt för utfart som inte får inskränkas av tjänande fastighets ägare.

S Sommar2024 skrev:
Han vill kunna dra sitt VA rören till sitt husbygge under vägservitutet, har han rätt till det?
Ja, så länge som det inte hindrar din möjlighet att nyttja servitutet. Du får tolerera lite hinder den dagen som schaktningen sker. Se https://lagen.nu/dom/nja/2018s200

S Sommar2024 skrev:
Han vill bygga L-betong som en mur längst vägservitutet vilket kommer försvåra byggnationen av min tomt då lyftkran kommer inte kunna köra in till min tomt, kan han göra det?
Ja om muren ställs utanför det markområde som omfattas av servitutet. Där har du ju ändå ingen rätt att köra lyftkran, du får hålla dig på den för servitutet avsatta markytan eller komma överens med markägaren att nyttja annan mark.

S Sommar2024 skrev:
Grannen ansöker om bygglov innan mig kommer jag kunna få yttra mig innan han får bygglovet?
Beror på. Är det inom detaljplan och grannen följer planen så kanske du inte hörs som granne. Troligen känner inte ens handläggaren till att grannens mark är belastad av ett servitut. Du får i alla fall som granne bygglovsbeslutet så att du kan överklaga om du vill det. Men du lär inte nå framgång att försöka styra över grannens markanvändning.

S Sommar2024 skrev:
Tar kommunen hänsyn till att vid byggandet så minskar mitt utrymme att få bygga?
De borde inte göra det. Kommunen har ingen rätt att inskränka grannens rätt till sin fastighet.

S Sommar2024 skrev:
Jag vet att det är en hel del frågor men jag hittar verkligen inget svar någonstans och jag har fått mixtrade besked från olika håll när jag ställt frågorna.
Din första fråga är riktigt svår och har diskuterats här många gånger. De andra frågorna är lättare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sommar2024 skrev:
Jag har köpt en tomt som jag fått väg- /…/ servitut på
Det beror lite på hur servitutet är skrivet vilka rättigheter du har. För att slippa servitut i sådana här fall skapar man gärna skafttomter av de intre tomterna, så att även marken under vägen tillhör den fastigheten. Men nu verkar det ju inte gjort så, och då får man fråga sig varför. Är det istället så att båda fastigheterna är tänkta att nyttja samma utfart? Då är säkert servitutet skrivet för att så ska ske.

Så, exakt hur lyder servitutet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.