Hej,

Har platsgjutit ett utekök och såklart blev det en del hål i betongen. Slipat grovt och det blev sjukt snyggt. Men för att täppa igen hålen gick jag på GDSs linje och spacklade på kemisk metall… men nu får jag kalla fötter, det ändrar helt utseendet på betongen.

Någon som har erfarenhet av kemisk metall på ett utekök? Eller hur brukar ni göra för att fylla igen små hål så det inte blir frostsprängningar? Och kanske först och främst, kan jag ens backa från den kemiska metallen, går det att slipa bort?

Tacksam för svar, har lätt panik
 
  • Platsgjutet utekök i betong med hål spacklade med kemisk metall och verktyg på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte en aning om du kan få bort det, jag hade använt A46 till ev hål och då duttat i hålen bara om det vore nåt enstaka, färgskillnad blir det säkert.
Hur stora och hur mycket hål har/hade du?
Du ska väl behandla ytan med nåt? Det borde vara vattenavvisande
Sen kanske man får täcka den till hösten så det inte regnar massor sen fryser?
 
nino nino skrev:
Inte en aning om du kan få bort det, jag hade använt A46 till ev hål och då duttat i hålen bara om det vore nåt enstaka, färgskillnad blir det säkert.
Hur stora och hur mycket hål har/hade du?
Du ska väl behandla ytan med nåt? Det borde vara vattenavvisande
Sen kanske man får täcka den till hösten så det inte regnar massor sen fryser?
Tack för svar! Här är en av de ställen som är värst, ganska djupa och stora hål, men genomgående är att det ändå är ganska mycket hål från luftbubblor och ballast som lossnat när jag slipat ytan.

Ja hade tänkt impregnera med något som hette Steinfix 100 plus.

Men antar att det bara skyddar vatten från att penetrera betongen, i hål och liknande kan fortfarande vatten samlas. Uteköket är lite för stort för att täcka helt, iaf inte enkelt och gör helst inte det då det blir fult (trist ursäkt men man ska ju titta ut på altanen hela vintern)
 
  • Hörn av betongyta med slipmärken, synliga luftbubblor och hål, närbild med murarslev.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utekök med betongbänkar som har synliga hål och skador, på en trädäck med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du nån golvfirma i närheten så åk dit och hör om dom har en näve med tex Ardex A46, så kan du blanda upp och låta det torka och slipa på det så ser du om det stämmer hyfsat i färgen.
Finns andra leverantörer också, men prova få tag på nåt för utomhusbruk.

Tänk på att det ofta är hårt som tusan så skrapspackla så du bara får i porerna
 
Tack för det, ska kolla på Ardax A46!

För de som läser den här tråden i framtiden, slipat med allt möjligt utan resultat, tills jag testade diamantslip på vinkelslipen. Det gick bort beläggningen från den kemiska metallen!
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Skönt att du fick ordning på det!

Har letat efter ljus och lykta efter någon som platsgjutit för skiva ute! Hade du någon form under skivan? Om så - fick du bort den på något smart sätt eller använde du något material som kan ligga kvar?
 
D Daniel Öhgren skrev:
Skönt att du fick ordning på det!

Har letat efter ljus och lykta efter någon som platsgjutit för skiva ute! Hade du någon form under skivan? Om så - fick du bort den på något smart sätt eller använde du något material som kan ligga kvar?
Hej Daniel,

Jag kan skriva en bok om ämnet :) I princip varenda vaken tid och all mina tankekraft gav mig följande lösning.

Jag köpte billig OSB-skiva 1 cm hög, sågade ut så att det var lika stort som hålen / facken mellan stommarna. Sedan satte jag 4 klossar av spillbitar 1 cm ner och i varje hörn av facket. Således vilar OSB skivan bara på dessa och när du tar bort klossarna undertill så lossnar OSB skivan.

Dessutom körde jag allt inplastat så ingen betong nuddar något trä. Det underlättar så inte träskivan fastnar och du undviker att OSB-skivan inte suger upp vatten från betongen vilket kan påverka dess hållfasthet.

Sidorna/överhäng gjordes genom att jag tog stakettibbor som sattes upp längs med hela och sedan kapade formplyfa som fästes utanpå staketribborna. Allt detta kunde enkelt avmonteras efteråt.

Hör av dig om det är något som är otydligt.
 
  • Träveranda med OSB-skivor och stakettibbor monterade för betonggjutning. En barnlekstuga och utemöbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt utomhus med verktyg, OSB-skivor och plasttäckning. En rosa leksaksbil syns på trallen, flera gröna elverktyg på arbetsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med inplastade OSB-skivor vilandes på klossar, staketribbor och formplyfa fungerar som stöd. Ett tält och grill finns på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
vickan11
  • Laddar…
Smart! Det märks att du lagt en del tid att komma på bästa lösningen 😃.

Fick du slipa ytan mycket? Trist med luftbubblorna. Jag tänkte testa med expanderbetong - men det kanske var det du gjöt med också?

Hur löste du med ytan efter du fick bort den kemiska metallen?

Tusen tack för alla bilder och förklaringen!
 
Körde finbetong.

Ja du behöver slipa en del, jag hyrde en betongslip en dag, kostar några hundringar på Hygglo eller hos cramo/ramirent. Det låter och dammsr (rekommenderar starkt att hyra med en tillhörande riktig dammsugare!)

Och sen måste man vara lugn och metodisk. Men så länge man inte stressar, sätter på bra musik i högtalarna och låter det ta sin tid så blir det bra!

Här kan jag också skriva hur långt som helst, man lär sig så sjukt mycket av att göra! Bästa tipset är att hålla slipen rakt och inte vinkla den ens någon grad, men det är omöjligt att motstå frestelsen att ”skava av” mer betong för att snabbare få fram stenar.

Sist så köpte jag billiga diamantslipklossar för några hundra på amazone som gjorde ytan len.

Luftbubblorna fick jag bort med den kemiska metallen men då behöver man göra det i tre steg, slipa, spackla med kemisk metall, slipa igen. Jag skulle rekommendera att låta det va (iaf de minska bubblorna) och sen ta de största med något annat, typ sånt som föreslagits av ovan personer.
 
  • Gilla
Daniel Öhgren
  • Laddar…
Perssa88 Perssa88 skrev:
Hej Daniel,

Jag kan skriva en bok om ämnet :) I princip varenda vaken tid och all mina tankekraft gav mig följande lösning.

Jag köpte billig OSB-skiva 1 cm hög, sågade ut så att det var lika stort som hålen / facken mellan stommarna. Sedan satte jag 4 klossar av spillbitar 1 cm ner och i varje hörn av facket. Således vilar OSB skivan bara på dessa och när du tar bort klossarna undertill så lossnar OSB skivan.

Dessutom körde jag allt inplastat så ingen betong nuddar något trä. Det underlättar så inte träskivan fastnar och du undviker att OSB-skivan inte suger upp vatten från betongen vilket kan påverka dess hållfasthet.

Sidorna/överhäng gjordes genom att jag tog stakettibbor som sattes upp längs med hela och sedan kapade formplyfa som fästes utanpå staketribborna. Allt detta kunde enkelt avmonteras efteråt.

Hör av dig om det är något som är otydligt.
Gött att du står naken så man ser dig i fönstret.
 
  • Gilla
  • Haha
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Haha vafan är oddsen! Vill ändå påstå att jag skymtar ett par shorts, så väljer att bjuda på den!
 
Dickpics i köksforumet var ju ett nytt drag, men det är ju ändå fredag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.