Enligt rubrik, hur ska jag tänka kring val av såg och stativ? Mitt första projekt kommer att vara en altan, sen blir det troligtvis vedbod, en bastu och kanske utbyggnad av fritidshus. Funderar lite på Metabo KGS och tillhörande stativ i olika storlek och längd.
 
K
Och allting du säger du ska göra klarar den av. Klingans storlek är knappast något du behöver lägga energi på
 
Tack för svar, kanske siktar på KGS 216 M + KSU 251 då och ett rullstativ nu då jag ska såga ändarna på långa trallbrädor.
 
K
Ändarna på långa trallbrädor sågas med fördel på plats sist. Om du inte tänker lägga generalskarvar? Eller löpande?
 
K kniv skrev:
Ändarna på långa trallbrädor sågas med fördel på plats sist. Om du inte tänker lägga generalskarvar? Eller löpande?
Det blir en slags överlappande generalskarv så jag sågar ändrarna som hamnar in mot mitten först och sen dom yttre med sänksåg när allt är på plats.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Nu har jag så gott som bestämt mig för mindre grejer men är ändå nyfiken för vilka tillämpningar större sågar och bord rekommenderas, produkterna existerar ju så det bör finnas behov?
 
K
Större diameter på klinga ger ju möjlighet att kapa större dimensioner på ämnet.. Stolpe 95x95 exempelvis.
 
K kniv skrev:
Större diameter på klinga ger ju möjlighet att kapa större dimensioner på ämnet.. Stolpe 95x95 exempelvis.
Ja så långt är jag med, tänkte mer på i vilka projekt såna grova dimensioner används mycket. Eller lutande kapningar på 70 mm kanske också kan stöta på problem?
 
För en kap/ger vill man ha en hyfsat hanterbar maskin, parat med ett vettigt sågbord/ställ till maskinen.

Vi har haft oändlig nytta av en Bosch GCM 8 SJL Inkl sågbordet lassar man in det enkelt i vilken personbil som helst, för jobb var som helst. Behöver jag större klinga för merparten av jobb med altaner etc? Svar Nej.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Enligt rubrik, hur ska jag tänka kring val av såg och stativ? Mitt första projekt kommer att vara en altan, sen blir det troligtvis vedbod, en bastu och kanske utbyggnad av fritidshus. Funderar lite på Metabo KGS och tillhörande stativ i olika storlek och längd.
Med risk för att ses som tjatig (eftersom jag ofta tar upp det, slutade själv använda min DW kapger 2011); Med tanke på de jobb du beskriver, har du en bra cirkelsåg och vet du hur en använder en sån på bästa sätt? 😊
 
nanowire nanowire skrev:
Med risk för att ses som tjatig (eftersom jag ofta tar upp det, slutade själv använda min DW kapger 2011); Med tanke på de jobb du beskriver, har du en bra cirkelsåg och vet du hur en använder en sån på bästa sätt? 😊
Tyvärr har jag inte det men kan låna, berätta gärna mer eller länka till lämplig tråd om jämförelse om du har tips 😊
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.