Undrar om det är någon som kan ge kvalificerade råd till en helt okunnig (när det gäller el...) person...

Vi har precis köpt en bostadsrätt (har inte ens fått tillträde än) och huset är byggt 1939, renoverat 1977. Jag har inte tittat på vartenda uttag, så jag kan inte svära på det, men jag antar att eftersom några är det, så är alla ojordade.

Vad innebär detta för mig? Säkerhet? Fungerar det att plugga in vår elektriska prylar (med jordade kontakter)?
Vi ska helrenovera köket och behöver antagligen ändra lite där - flytta uttag, eller vad det nu kan vara. Har jag förstått rätt om man idag inte får sätta in ojordade uttag och man heller inte får blanda jordade och ojordat i en lägenhet? Betyder detta att vi behöver dra om all el - och vad innebär det i så fall rent praktiskt (jag har verkligen ingen aning...)? Kan någon säga mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta i en tvåa på 79 kvm?
Är det något annat jag behöver veta...?
 
Regelmässigt: Du får inte blanda jordat och ojordat i samma rum. Så i köket skall alla uttag vara jordade, i övriga rum behöver man inte uppgradera om det i övrigt är korrekt gjort.

Funktionsmässigt så är det inga problem att använda ojordade uttag. Det är dock så att många datortillverkare kräver att en dator skall vara inkopplad på jordat uttag. Det handlar i första hand om att om du har en datorskärm med bildrör (alltså inte moderm plattskärm) så kan det bli starka elektriska fält från skärmen. Fältet är avskärmat ,men avskärmnningen fungerar inte så bra om datorn inte är inkopplad på jord.

Säkerhetsmässigt så är det lite säkrare med jordade uttag (men om man alltså bara ha några uttag i ett rum jordade så blir det betydligt farligare än om alla är ojordade, därför förbjudet) , men det största säkerhetslyft du kan göra är att installera jordfelsbrytare som skyddar mot de flesta elfel (inte riktigt alla tänkbara). Den fungerar oavsett om du har jordade eller ojordade uttag. Det är oftast en enkel och billig lösning.
 
Glöm inte bort att regeln om endast en sort (jordat eller ojordat) i samma rum gäller även för en skarvsladd, dvs du får inte dra in en jordad skarvsladd till ett ojordat rum.
 
Ok - inte blanda olika sorter i samma rum, inte dra sladdar mellan rum (från det ena till det andra) och installera en jordfelsbrytare...
Angående jordfelsbrytare - vad kostar det och hur gör man det rent praktiskt? Jag antar att den ska sitta i skåpet med propparna - innebär det att man byter helt från proppar till sådana där små brytare som finns i modernare hus (bor i hyreshus byggt 2001 just nu)?
Med en laptop och en plattskärm så ska det heller inte vara några problem att plugga i ojordade uttag..?

Då är det alltså köket som behöver fixas till, om vi inte ska fixa allt...
 
Jag skulle vilja förtydliga hempularens inlägg lite.

I nästan alla datorer och nätaggregat till laptop med jordad stickpropp sitter EMI-filter - dels för att skydda datorn från spikar och högfrekventa, ledningsbundna störningar från annan utrustning, men även för att filtrera bort störningar som kan gå från datorn och ut på elnätet. Ofta krävs ett jordat uttag (och ansluten skyddsjord) för att prylen skall klara EMC-kraven i lågspänningsdirektivet - alltså CE-kraven.

Det är riktigt att jordningen kan ha påverkan på storleken på elektromagnetiska fält (som hempularen mycket riktigt skriver), men minst lika viktigt idag är att skyddsledaren ofta förutsätts kunna fungerar som "papperskorg" för att leda bort ledningsbundna störningar.

Därför är det en fördel om Du kan byta ut uttagen i det rum där sådan utrustning skall stå, om det är möjligt att dra fram en skyddsledare till dem. Oavsett om Du har en CRT eller LCD-skärm.

Jordfelsbrytaren kan monteras bredvid centralen i en liten egen kapsling. Finns oftast ingen anledning att byta centralen.
 
-Maria- skrev:
Ok - inte blanda olika sorter i samma rum, inte dra sladdar mellan rum (från det ena till det andra) och installera en jordfelsbrytare...
Angående jordfelsbrytare - vad kostar det och hur gör man det rent praktiskt? Jag antar att den ska sitta i skåpet med propparna - innebär det att man byter helt från proppar till sådana där små brytare som finns i modernare hus (bor i hyreshus byggt 2001 just nu)?
Med en laptop och en plattskärm så ska det heller inte vara några problem att plugga i ojordade uttag..?

Då är det alltså köket som behöver fixas till, om vi inte ska fixa allt...
Det går att sätta jordfelsbrytaren (JFB:n) bredvid/under den befintliga gruppcentralen. Materialkostnaden är några hundralappar, men installationen ska göras av någon med behörighet.

Men: Om du kommer att ha barn i lägenheten skulle jag även rekomendera att du byter ut eventuella gamla ojordade vägguttag som inte har petsäkerhet OCH djupa kontaktbrunnar mot nya ojordade petsäkrade med djupa kontaktbrunnar.

Detta får man göra själv som privatperson om man kan det.
 
Ingper skrev:
Jordfelsbrytaren kan monteras bredvid centralen i en liten egen kapsling. Finns oftast ingen anledning att byta centralen.
Visst finns det anledningar att byta centralen:
- Det blir snyggare.
- Den tar mindre plats.
- När säkringen löser ut så behöver man inte köpa en ny.
 
En följdfråga:

I mitt hus, byggt -67, hade jag när jag köpte det ojordade uttag i alla rum utom köket (i princip). Nu har jag tagit bort två väggar, dels till vardagsrummet och dels till ett av sovrummen. I och med detta så har jag nu fått både jordade och ojordade uttag i samma rum.

Lagligt eller inte?

/V
 
Nja, det är väl lite användningen som ska styra. Ändrar man användningen av ett rum skall elinstallationen anpassas till det nya användningsområdet. Gör du om en del av köket till sovrum ska den "nya" sovrums delen va lika som den "gamla" och gör du kök av sovrummet så ska du där ha "köksstandard". Och det behöver inte vara en fysisk dörr eller vägg för att det ska räknas som ett annat rum utan användningen.
 
elmont skrev:
Nja, det är väl lite användningen som ska styra. Ändrar man användningen av ett rum skall elinstallationen anpassas till det nya användningsområdet. Gör du om en del av köket till sovrum ska den "nya" sovrums delen va lika som den "gamla" och gör du kök av sovrummet så ska du där ha "köksstandard". Och det behöver inte vara en fysisk dörr eller vägg för att det ska räknas som ett annat rum utan användningen.
Gäller i detta fall standarden för det årtal då installationen gjordes eller det årtal då användningen ändras?

Jag tänker t.ex. på en gymnasieskola som har gamla installationer som inte är petsäkra (installerades på den tiden petsäkerhet inte krävdes i grundskolor). Där ändrade man nyligen användningen till grundskola, men uttagen är fortfarande inte utbytta. Är detta rätt eller fel, lagligt sett?
 
Jag har sett att ett bra överslag på kostnaden i hus och lgh är att räkna med 1000 kr per brytare , ljuspunkt och uttag. Detta blir ett hyfsat ca pris på arbets och matrialkostnad inkluderat ny kabel.
 
Hej

vi ska inom någon vecka få omdragit från ojordat till jordat i nästan hela huset. ca 15+ uttag. Enligt elektrikern kommer det att kosta ca 2-3000.- och då ingår lite annat eljobb oxo(byta alla strömbrytarna m.m.). Priset är exkl material, det har jag köpt själv för ca: 500 - 1000.-

Detta i skåne med en "vit" elektriker.

En fråga: Funkar verkligen en JORDfelsbrytare i ett ojordat uttag?

/Joakim
 
drakbane skrev:
Hej

En fråga: Funkar verkligen en JORDfelsbrytare i ett ojordat uttag?

/Joakim
Ja, så länge man inte leder strömmen mellan fas och nolla (eller annan fas) så bryter den. Undantaget om man skulle leda strömmen mellan fas och nolla (eller annan fas), gäller även om man har jordade uttag. Så att ha JFB, är nog nästan viktigare om man har ojordade uttag...
 
drakbane skrev:
Funkar verkligen en JORDfelsbrytare i ett ojordat uttag?
Jordfelsbrytare är en missvisande benämning. Det borde heta felströmsbrytare eller något liknande. Det har diskuterats förut här på forumet. Läs mer på Wikipedia och jämför vad det heter på andra språk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
 
Att byta den teoretiska nivån på undervisningen i en skola innebär inte vad som menas med att ändra användning. Så då gäller ursprungs bestämmelserna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.