Hej, nu står vi framför ett problem. Jag och min sambo har ett toarum som ska förvandlas till badrum.
Toa och handfat finns men ingen golvbrun vilket ska installeras. De befintliga rör som finns är i gjutjärn vilket enligt ett antal rörmokare måste bytas. Därav undrar jag, dessa rör som kopplas till stammen är det min och min sambos ansvar att stå för kostnaden eller är det föreningen som borde ha bytt dessa i samband med stambyte ?
Alltså står jag och min sambo kostnads mäsigt för golvbrunnen och klämring och föreningar för bytte av underliggande rör till stammen ?
(Det är en BRF)
 
Det får ni väl prata med föreningen om? Har ni grönt om ombyggnaden i sig då? Att bila sig ner i golv på det här viset för att frilägga och lägga ner rör kan ju ha sina sidor om det är grannar under och tunna golv.
 
Det vanligaste är att du ansvarar för stammen så länge det bara är ditt vatten som rinner i det. Så fort det möter resten av stammen (oftast där det går till vertikala rör) så är det föreningens ansvar.
Det kan dock regleras i era stadgar så läs dom först och främst.
 
E
Hur ser ansvarsfördelningen ut enligt föreningens stadgar?
 
Vi har grönt för att bygga om, det är rätt tjock avstånd i golvet mellan vårat golv och grannens tak (under oss).
Det är en stam som 2 andra lägenheter delar på.
I stadgarna står det väldigt lite. Det står att man ansvarar golvbrunn och klämring men inte särskilt mycket mer.
Fick reda på att man kommer inte byta stammarna för en obestämd tid, "man har de så länge de håller"...

Följdfrågan är om man kan installera golvbrunn och koppla till befintliga rör som är i gjutjärn då ?...
 
Hur gamla är stammarna?
 
E eb86 skrev:
Hur ser ansvarsfördelningen ut enligt föreningens stadgar?
det beror helt på vad det handlar om, om vvs så är man ansvarig för bl.a. fuktisolerande skikt, klämring och golvbrunn samt dess rensning och vattenlås, anslutningskopplingar på vattenledning och mindre punkter som inrednings och belysning m.m.
 
P pjkw skrev:
Hur gamla är stammarna?
Misstänker att det är samma sen byggår på byggnaden med tanke på hur de såg ut, alltså sen 43.
 
L Lisbete7 skrev:
Misstänker att det är samma sen byggår på byggnaden med tanke på hur de såg ut, alltså sen 43.
Då tycker jag verkligen du ska stå på dig, låter fullständigt idiotiskt och oansvarigt av styrelsen att missa chansen att byta till fräscht rör till relativt låg kostnad. Vi håller på att relinar vissa avlopp som hyresbolaget som ägde våra hus innan ombildning sket i, dessa är från 50-talet och har hål på flera ställen.
Det mesta vi relinar går under källargolv så inget jätteproblem att bila upp om det behövs men på vissa ställen går stammen under lägenheter och inte minst under badrum, där önskar vi verkligen att man hade tagit tag i dessa stammar när man ändå var där och bilade.

Har föreningen någon underhållsplan och nämns avloppen i den?
 
  • Gilla
Lisbete7
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Då tycker jag verkligen du ska stå på dig, låter fullständigt idiotiskt och oansvarigt av styrelsen att missa chansen att byta till fräscht rör till relativt låg kostnad. Vi håller på att relinar vissa avlopp som hyresbolaget som ägde våra hus innan ombildning sket i, dessa är från 50-talet och har hål på flera ställen.
Det mesta vi relinar går under källargolv så inget jätteproblem att bila upp om det behövs men på vissa ställen går stammen under lägenheter och inte minst under badrum, där önskar vi verkligen att man hade tagit tag i dessa stammar när man ändå var där och bilade.

Har föreningen någon underhållsplan och nämns avloppen i den?
Okej tack för respons, ska prata med de och försökte sälja det som en bra lucka att passa på :)
Inte som jag sett, frågade som sagt om de har något planerat flera år framåt angående stammen och då var det ingenting sagt förutom att man kommer ha de så länge de håller. Så håller med dig att det börjar bli dags för de.
 
L Lisbete7 skrev:
Okej tack för respons, ska prata med de och försökte sälja det som en bra lucka att passa på :)
Inte som jag sett, frågade som sagt om de har något planerat flera år framåt angående stammen och då var det ingenting sagt förutom att man kommer ha de så länge de håller. Så håller med dig att det börjar bli dags för de.
Be dom om underhållsplan (om den inte finns tillgänglig på hemsida eller så), vad jag förstår är det inte lag på att ha underhållsplan men näst intill, och en seriös BRF bör ha det.
 
Hej! Hur gick det för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.