Vår nya kyl (203 cm hög) kommer till tomtgräns i morgon fick vi nyss SMS om. Men hur får jag in det i huset på egen hand?

15 meter uppfart, två trappsteg, sedan 10 meter inomhus.

Kan man släpa/dra över uppfarten?

Trappstegen?

Inomhus brukar allt gå att dras på en matta.
 
Säckakärra.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Ja, en säckkärra eller, som Jula kallar den, magasinskärra. Kostar några hundralappar. Köpte en sån för några år sedan när jag skulle köra in nya vitvaror här hemma. Har haft mycket nytta av den kärran sen dess så det är ingen onödig investering.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, en pirra är nog lösningen, men ensam med trappsteg kan vara lite tufft om man inte är stark. Det kan väl röra sig om närmare 100kg, beroende på modell.

För många år sen hade jag samma problem, fast då till en lägenhet, där den inte fick in i hissen. Trappa som svängde så en pirra fungerade inte så bra heller. Vi var två, men det var så tungt, så att sista delen välte vi försiktigt ner den på avsatsen. sen fick vi bära in den och ställa den upp. Den ska ju stå upp, så den fick stå i några dagar innan det var dags att ansluta den till elen och då kom nästa problem, 100 kg som står på en pall. Inte helt lätt det heller, men det gick med två personer. Själv hade jag nog haft ett helvete...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hmm, får bli en säckakärra. (Vilken dialekt är det?)

Har dessutom nu kommit fram till att jag måste ta kylen via gräsmatta och altan in i köket.
 
tommib
Om du har byggskivor liggandes så är de en utmärkt körbana på gräsmattan. Lägg ut skivor, ev med något under, på gräsmattan där du ska köra. Betydligt mycket enklare att rulla på än direkt i gräset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vår nya kyl (203 cm hög) kommer till tomtgräns i morgon fick vi nyss SMS om. Men hur får jag in det i huset på egen hand?

15 meter uppfart, två trappsteg, sedan 10 meter inomhus.

Kan man släpa/dra över uppfarten?

Trappstegen?

Inomhus brukar allt gå att dras på en matta.
Dom kommer säkert att leverera den på slutet av din uppfart om du bara säger till dom, det är ju inte så att dom av ren djävulskap ställer den 5 cm in på tomten.
 
Använd en pirra, var noga med att kolla om det finns symboler på vart du kan sätta den. Oftast på sidan av kylen.
Sedan så styr du pirran genom att hålla i kylen högt uppe. Om du är osäker så surra fast den också
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Dom kommer säkert att leverera den på slutet av din uppfart om du bara säger till dom, det är ju inte så att dom av ren djävulskap ställer den 5 cm in på tomten.
Vid två separata tillfällen har jag upplevt precis det där.

Dels en säng och dels en kökbänksskiva.

Förutom fantastisk service har chaufförerna även levererat dryga kommentarer.
 
S
jarlh jarlh skrev:
Hmm, får bli en säckakärra. (Vilken dialekt är det?)

Har dessutom nu kommit fram till att jag måste ta kylen via gräsmatta och altan in i köket.
Skånska.
I Skåne betyder pirra något helt annat…
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Bästa pirran är "favoriten".
Med den har jag släpat kylskåp och frysbox uppför och nerför trappor aldeles ensam
( och jag får nog räknas som klent byggd)


Jag lyckades köpa den begagnad för 300 spänn på återvinningen Alelyckan GBG vilket var ett klipp eftersom en sån kostar 5000+ ny.
 
  • Säckkärra av märket Expresso, blå och silverfärgad med gummihjul, använd för att transportera tunga föremål som kylskåp och frysboxar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Knorren och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om pirra. Rekommenderar att använda breda spännband och fästa kylen ordentligt på pirran, särskilt om du är ensam.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bjud in ett gäng polare, ni ordnar det enkelt med gemensamma krafter.
 
snabbast och särklass enklast att två personer bär in den
den starkare i bottendelen och den klenare tar överdelen
 
Det var mer arbete än förväntat. Att få in kylskåpet på en pirra var det enklaste. (Säckakärra heter det - och inget annat, har jag fått lära mig av grannen. Grannen agerade även styrman och viss lyfthjälp över trappstegen.)

Men eftersom vi tidigare haft integrerat kylskåp men nu köpt ett fristående har vi lärt oss att vi har dubbla golv, för under nuvarande golv ligger ett till parkettgolv. Fast under köksskåpen ligger bara det undre golvet, så där fick vi fylla i med en skiva tillsågad av nermonterade köksstommen.

Bakom kylen visade sig även en äldre färg på väggarna, så nu fick vi även måla för att slippa se gult runt om nya kylen. Först målade vi med för matt färg, sedan med lagom blank.

Vägguttaget fick flyttas eftersom nya skåp är helt plana på baksidan och vi vill inte ha skåpet halvdecimetern ut från väggen.

Nu har jag precis hängt om dörr och grönsakslådor. I morgon när färgen torkat ska skåpet ställas på plats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.