Hej !! Henke hÀr, boendes uppe i en liten by utanför kalix.HÀr tÀnkte jag dela med mig lite av vad som har skett med mitt inte lÀngre "lilla altanprojekt"
Hade lĂ€nge varit sugen pĂ„ att Ă€ntligen bygga mig en liten altan.. sagt och gjort, böt ut ett fönster och satte en Altandörr som förberedelse i köket pĂ„ vĂ€stra sidan.. hade sĂ„ ett tag (nĂ„tt Ă„r)innan jag ifjol kĂ€nde att de var dags att börja.. men redan dĂ„ hade jag suktat och kollat pĂ„ att göra nĂ„got med gabioner dĂ„ jag gillar de rĂ„a utseendet.. som gammal krossmaskinist😝
SÄ planen utformades som sÄ att jag skulle göra altan byggd ovanpÄ en gabionmur som Àven skulle ansluta till bron pÄ södersidan tÀnkte först ha den i samma höjd alternativt sÄ bara trallen stack upp och det skulle bli ca 60 cm hög och synlig gabion under... Men efter att dryftat höjden jÀms eller ovan kant med en kompis, klÀcker hon ur sig, varför gör du inte bara fullhöjd Ä ha de lite som "avgrÀnsning" (dÄ dom standard Àr 1 m hög)
..Japp! DĂ„ slapp jag ju kladda med Ă„ kapa ner burarna i rĂ€tt höjd! Och dessutom sĂ„ blir ju stenarna synlig Ă€ven inifrĂ„n altan🙌😃 Snyggt! Dock blev de ju bara ca 40 cm "sarg" runt isf sĂ„ blir ju tvungen sĂ€tta rĂ€cke. Och dĂ„ planen blev att gjuta in en kantbalk (för att lĂ€gga bĂ€rlina till altanen mm) och isolera under gabionen sĂ„ kan man ju göra rĂ€cket sĂ„ stolpen kommer upp igenom gabionen nerifrĂ„n balken. Och hĂ€r skulle jag sĂ€ga att jag Ă„ngrar mitt val dĂ„ det genast blev MYCKET mer avancerat och tidskrĂ€vande Ă€n att bara stĂ€lla dom hela pĂ„ backen och göra en vanlig plintgrund alternativt markskrv

*Men har man tagit fan i bĂ„ten,sĂ„ fĂ„r man fan ro han i land!! 😝😆

SÄ började med att sÄga ner buskar,avtÀcka ,bygga upp med grus i rÀtt höjd. LÀgga ut linjerna

Och nÀr jag dÄ fick hem grÀvarn, sÄ tÀnkte jag lite snabbt *Àhh jag kan ju passa pÄ Ä Ä snygga till infarten lite! Fixa dikena osv..

.. Jepp de eskalerade,🙈 sĂ„ kom ju pĂ„ den briljanta iden att lĂ„na hem sorteringsverket av en gammal arbetsgivare en svĂ€ng dĂ„ jag ju Ă€ndĂ„ skulle sortera fram 70-200 till burarna, sĂ„ dukade Ă€ven sĂ„ jag fick ut ett 32-64 (sj-makadamm) som jag tĂ€nkte jag klĂ€r slĂ€nterna och dikena med dĂ„ jag drog mig till minnes hur jĂ€kla snyggt de vart!..dĂ„ jag gjorde nĂ„ liknande pĂ„ ett projekt uppe i gĂ€llivare till ett dagvattenmagasin. Dock den gĂ„ngen med "Etta-sten" (en sorterad 0/200 med mycket lite 0 i frĂ„n sovringsverket pĂ„ lkab) ska leta fram en bild frĂ„n det.
SÄ dÄ har jag först lagt duk under för att försöka förhindra/bromsa vÀxtligheten, hoppas dock de ska hÄlla sig dÄ 0an ju Àr bortsorterad

Sedan ska jag köpa cortenplÄt 3mm som jag ska lÄta skÀra i antingen 12 eller 15cm remsor (enklast dÄ de blir antingen 10 eller 12 remsor per plÄt dÄ dom Àr 1500*3000mm ) som ska fÄ sÀra pÄ grÀsmattan och makadammen.. och den ska Àven sÀttas vid gabionerna men dÀr kommer de bli en remsa pÄ ca 30 cm som kommer fyllas med 16-32 nÀrmast gabionerna, dÀrefter avgrÀnsning mot grÀsmatta


SĂ„ jag köpte 0/200 frĂ„n en tĂ€kt i nĂ€rheten, stod Ă„ vela mellan 2 tĂ€kter dĂ„ den ena hade vĂ€ldigt rött grus och denna hade "nĂ€stan" kolsvart ,sĂ„ tĂ€nkte de blir bra iomed att huset ju blir grĂ„svart med röda fönster/dörrar och foder, samt att den andra tĂ€kten kör dom vĂ€ldigt sĂ€llan ifrĂ„n.. 😏 dock ska jag ta 0/18 till gĂ„rden nĂ€r de börjar bli klart dĂ„ jag tror de röda kan bryta av mot de svarta rĂ€tt sĂ„ snyggt. 🙂

Iomed att verket kom frĂ„n jord sortering sĂ„ passade jag pĂ„ Ă„ ta fram lite matjord som jag hade liggandes i hög innan jag duka om. TyvĂ€rr sĂ„ var detta mot hösten och de var för blött att ta fram nĂ„ mĂ€ngder dĂ„ de ju gick sĂ„ segt 😐 men de rĂ€cker dĂ„ Ă„t mig,samt att jag fick sĂ€lja lite i byn👍🙌😃

Kan Ă€ven tillĂ€gga att man hade nog haft svĂ„rt att kunna förverkliga detta utan dom kontakter hos uppdragsgivare,vĂ€nner ,samarbetspartners som man haft i allt frĂ„n lĂ„n/hyra av maskiner , transporter bolla ideer.. Ă„ ibland kanske ta ner en pĂ„ jorden vid behov!😝😂 MĂ„ste sĂ€ga att man har förjĂ€vla bra krets runt sig! Tack alla! đŸ€—






NÄvÀl hÀr följer nÄgra bilder frÄn detta urspÄrade projekt!

Och annars i nĂ€rtid sĂ„ Ă€r vĂ€l planen att isolera,mĂ€ta och stĂ€lla ut alla burar och forma och naja kantbalken inför gjutning 🙂 blir nog hĂ€r under helgen dĂ„ kompisen som Ă€r markare kommer Ă„ hjĂ€lper till.🙂

Mvh Henke
 
  • Uppfart med grus och grĂ€smatta flankerad av trĂ€d. Bil syns till vĂ€nster, och till höger finns en trappa med ett rött verktyg. Hus och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ„tt hus med plĂ„ttak och röda fönsterkarmar, belĂ€get pĂ„ en grusvĂ€g med grönt grĂ€s och trĂ€d i bakgrunden i en by utanför Kalix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart Isuzu-pickup med en slĂ€pvagn mĂ€rkt "Caravan 1250 XL" stĂ„r parkerad pĂ„ en grusad uppfart bredvid ett rött hus. Solen skiner genom trĂ€den i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul grĂ€vmaskin med en fĂ€stskopa lyfter en gamal, skadad metallgrind och betongfundament. I bakgrunden syns en röd byggnad och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul lastmaskin stĂ„r pĂ„ en grusig gĂ„rdsplan framför ett svart hus med blĂ„tt tak och röda detaljer, omgiven av trĂ€d.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sopbil levererar grus pĂ„ byggarbetsplats, som en del av ett projekt för att bygga en altan ovanpĂ„ en gabionmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk kvĂ€llsscen dĂ€r en traktor stĂ„r parkerad med fokus pĂ„ dess lastskopa; i bakgrunden syns ett hus med en ny altan. Text pĂ„ bilden sĂ€ger "Helgjobbet klart för i veckan".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ€vmaskin av mĂ€rket Kubota pĂ„ en blĂ„ lastbilstrailer med grön lastbil i bakgrunden pĂ„ en grusvĂ€g under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person jĂ€mnar ut grus med en kratta bredvid ett hus under byggnation, omgiven av verktyg och skog i bakgrunden, sett frĂ„n hytten pĂ„ en grĂ€vmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motoriserad markvibrator pĂ„ slĂ€pvagn med staplade metallgabioner i ett bostadsomrĂ„de, samt texten "Lite tung fĂ„ upp! Men de gick ✋đŸ’Ș😁" över bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats om natten med grusbelĂ€ggning, laserinstrument pĂ„ stativ, stege mot husvĂ€gg, och hus med ny altandörr. 22 september 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person krattar underlag för en altan i mörkret med hjĂ€lp av strĂ„lkastare, omgiven av byggmaterial och gabioner, nĂ€ra ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ€vmaskin som arbetar pĂ„ natten, sorterar jord och grus med hjĂ€lp av en blĂ„ sorteringsverk maskin. Text pĂ„ bilden: "lördag 19:42".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats för altanbygge med utlagd grus och jord, grĂ€vmaskin i bakgrunden bredvid ett rött garage, omgivande trĂ€d och fĂ€lt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskinsorteringsutrustning pĂ„ kvĂ€llen för att sortera olika grusfraktioner, fotograferad frĂ„n en förarhytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild av en byggarbetsplats med en grĂ€vskopa i förgrunden, högar av grus och en röd byggnad i bakgrunden. En SUV stĂ„r parkerad till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högar med sten och grus pĂ„ en plan markyta, med en lastbil och sorteringsverk i bakgrunden. Text pĂ„ bilden: "DĂ€r for sorterverket.. nu blire bygga burar".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gabioner i metallnĂ€tskorgar för ett altanprojekt, omgivna av verktyg och byggmaterial framför ett rött hus med ett fönster och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
4774
Henke_la Henke_la skrev:
Hej !! Henke hÀr, boendes uppe i en liten by utanför kalix.HÀr tÀnkte jag dela med mig lite av vad som har skett med mitt inte lÀngre "lilla altanprojekt"
Hade lĂ€nge varit sugen pĂ„ att Ă€ntligen bygga mig en liten altan.. sagt och gjort, böt ut ett fönster och satte en Altandörr som förberedelse i köket pĂ„ vĂ€stra sidan.. hade sĂ„ ett tag (nĂ„tt Ă„r)innan jag ifjol kĂ€nde att de var dags att börja.. men redan dĂ„ hade jag suktat och kollat pĂ„ att göra nĂ„got med gabioner dĂ„ jag gillar de rĂ„a utseendet.. som gammal krossmaskinist😝
SÄ planen utformades som sÄ att jag skulle göra altan byggd ovanpÄ en gabionmur som Àven skulle ansluta till bron pÄ södersidan tÀnkte först ha den i samma höjd alternativt sÄ bara trallen stack upp och det skulle bli ca 60 cm hög och synlig gabion under... Men efter att dryftat höjden jÀms eller ovan kant med en kompis, klÀcker hon ur sig, varför gör du inte bara fullhöjd Ä ha de lite som "avgrÀnsning" (dÄ dom standard Àr 1 m hög)
..Japp! DĂ„ slapp jag ju kladda med Ă„ kapa ner burarna i rĂ€tt höjd! Och dessutom sĂ„ blir ju stenarna synlig Ă€ven inifrĂ„n altan🙌😃 Snyggt! Dock blev de ju bara ca 40 cm "sarg" runt isf sĂ„ blir ju tvungen sĂ€tta rĂ€cke. Och dĂ„ planen blev att gjuta in en kantbalk (för att lĂ€gga bĂ€rlina till altanen mm) och isolera under gabionen sĂ„ kan man ju göra rĂ€cket sĂ„ stolpen kommer upp igenom gabionen nerifrĂ„n balken. Och hĂ€r skulle jag sĂ€ga att jag Ă„ngrar mitt val dĂ„ det genast blev MYCKET mer avancerat och tidskrĂ€vande Ă€n att bara stĂ€lla dom hela pĂ„ backen och göra en vanlig plintgrund alternativt markskrv

*Men har man tagit fan i bĂ„ten,sĂ„ fĂ„r man fan ro han i land!! 😝😆

SÄ började med att sÄga ner buskar,avtÀcka ,bygga upp med grus i rÀtt höjd. LÀgga ut linjerna mm

NÄvÀl hÀr följer nÄgra bilder frÄn detta urspÄrade projekt!

Mvh Henke
LĂ„ter som du hĂ„ller dig sysselsatt 😀, ska bli roligt att följa med pĂ„ ditt bygge. Men tyvĂ€rr Ă€r det bara en bild med i inlĂ€gget.
 
Hej ! jodu! De kan man vĂ€l sĂ€ga 😆Ja det kommer mera 🙂hann skicka innan allt hade hunnit laddas!😅 Tar ett tag Ă„ knĂ„pa ihop en historia och fylla pĂ„ med lite bilder 🙈
4774 4774 skrev:
LĂ„ter som du hĂ„ller dig sysselsatt 😀, ska bli roligt att följa med pĂ„ ditt bygge. Men tyvĂ€rr Ă€r det bara en bild med i inlĂ€gget.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Hahaha ja du, det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att fĂ„ ner en lĂ„ng tids hela berĂ€ttelse pĂ„ bara nĂ„gra satser 😀
 
  • Gilla
Henke_la
  • Laddar…
4774
NĂ€r kommer resten av bilderna 😀
 
4774 4774 skrev:
NĂ€r kommer resten av bilderna 😀
Har det inte kommit mer bilder?Ă€r det bara en Ă€nnu? För mig syns bilderna iafđŸ€”đŸ˜Žmen det Kommer mer hĂ€r framledes som sagt varit lite dĂ„lig pĂ„ att fota , men ska bli bĂ€ttring!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Jag ser bilderna!
AssÄ, det hÀr Àr ju fullstÀndigt underbart!! Snacka om att gÄ all-in! Tycker fler hÀr pÄ forumet borde anvÀnda hjullastare i trÀdgÄrden (Àven om det mycket riktigt Àr lÀtt att det eskalerar lite).
 
SÄgspÄnPappspikEternit SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
Jag ser bilderna!
AssÄ, det hÀr Àr ju fullstÀndigt underbart!! Snacka om att gÄ all-in! Tycker fler hÀr pÄ forumet borde anvÀnda hjullastare i trÀdgÄrden (Àven om det mycket riktigt Àr lÀtt att det eskalerar lite).
Haha Ja de vart verkligen ALL -IN 😅🙈
hjullastare Àr ett fantastiskt fordon! GrÀvmaskin i all Àra, men man avverkar mycket yta /flyttar material snabbt med en hjullastare..
Min AkilleshĂ€l Ă€r ju att nĂ€r jag sĂ€tter mig i den(gĂ€ller ju iofs grĂ€varen med) Ă„ fĂ„r en ide, "jag ska bara" "om man kanske gör sĂ„hĂ€r" "😅😆 jobbigt nĂ€r hornen vĂ€xer ut đŸ‘č😅🙈 men men bara de blir bra dĂ„ de Ă€r klart sĂ„!
😁

Ja jag kan ju passa pĂ„ Ă„ lĂ€gga upp lite mer bilder och filmer dĂ„ jag likest hamna i extrajobb under helgen, sĂ„ hanns inte med sĂ„ mycket av armeringen och formningen tyvĂ€rrđŸ«Ł men rikta upp linjen Ă„ lĂ€gga till en plan hann vi med..Ă„ sĂ„ börja lite smĂ„tt 😊

TĂ€nkte jag lĂ€gger till en liten film dĂ„ jag hade brorsonen pĂ„ 5Ă„r Ă„ker med i grĂ€vmaskin, dĂ„ han lĂ€gger upp planen hur vi skulle flytta en myrstack.. arbetsledarĂ€mne minsann!😂

Resten Àr lite bilder pÄ uppfarten som vart ,ÿberseriös med duk bÄde uppe pÄ och i dikena/slÀnterna

Samt nÄgra bilder pÄ gabionerna dÀr dom stÄr pÄ isoleringen, dock inte fÀrdigjusterade dÀr

Vart Àven Ä schakta ner lite pÄ gÄrden. Mest nÀrmast garaget för att göra nya mindre/smÀckrare trappsteg framför dörrarna.. svurit sÄ nÀr klaffen vill till Ä haka i nÀr dom Àr sÄ lÄngt ut. Samt svÄrt att ta takrasen

sedan shcaktar jag ur 2-3 dm Ä fyller upp med 0/70 Ä 0/30 för raden med de nedre gabionerna dÄ jag lÄter bygga en trapp gjord kring gabionerna. sista justeringen kommer göras med 0/16 för Ä fÄ till lutningen (gabionerns kommer att fungera lite som en drÀnering Ät varsitt hÄll frÄn bron ) dÀrför köpte jag rör för att kunna leda ut bÄde regnvatten frÄn takrÀnnorna under altan Samt igenom hundgÄrden vidare ut mot en Àng

Hittade Àven nÄgra "mumsebumsingar" som jag fick grÀva upp
 
  • En hjullastare med starka strĂ„lkastare i skymningen. Maskinen stĂ„r pĂ„ en vĂ€g tĂ€ckt med presenning och inslag av makadam pĂ„ sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markarbetsprojekt framför ett rött hus med staplade gabioner, en markvibrator, och spridda byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En renoverad byggnad med ny ytterpanel, en röd dörr och ett stort grĂ€vt omrĂ„de framför. GrĂ€smatta och skog i bakgrunden. Byggmaterial synligt runt huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med ett hus, staket av gabionkorgar, och uppgrĂ€vd mark framför trĂ€d i bakgrunden. Verktyg och material ligger pĂ„ marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ€vmaskin pĂ„ stor inhĂ€gnad gĂ„rdsbeklĂ€dnad med geotextilduk, omgiven av trĂ€d och ett garage. Ordentligt markförberedande arbete pĂ„gĂ„r under solnedgĂ„ngen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pickup med en slĂ€pvagn full av lĂ„nga rör Ă€r parkerad pĂ„ en industriell plats under en klar himmel. Text pĂ„ bilden: "Är fan king pĂ„ tattarlass😂".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ€vmaskinens skopa lyfter upp en stor sten vid ett husbygge. En text med "Gick fĂ„ lös 😊" syns pĂ„ bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
GĂ„ lite halvsegt hĂ€r😅 dĂ„ det Ă€r mkt jobb just nu, men lite har man ju pysslat pĂ„ iaf..
Dom ska ju ta ner luftledningarna hÀr i byn nÀsta Är , sÄ jag sa att jag grÀver ner den sjÀlv ner till vÀgen/tomtgrÀns sÄ slipper jag ha dom kring gÄrden Ä böka runt nÀsta Är.sÄ har börjat grÀva ner slangar för elkabeln samt ev framtida fiber, (kasta ner en extra nÀr jag ÀndÄ grÀver,ja jag vet att fiber Àr grönt.. men vart orange dÄ de var de jag fick tag i just dÄ)

Sen hade jag min kompis till hjĂ€lp Ă„ justera till ytan för uterummet. Gjorde avdrag med armeringsjĂ€rn 🙂
Sen pÄ tur Àr Ä stÀlla upp alla L-element och mÀta in dom samt resten av burarna.Armera och forma.
detta kommer bli till helgen om planen gĂ„r i lĂ„s 🙂
 
  • En grĂ€vmaskin grĂ€ver upp en dike framför ett hus, för att kunna grĂ€va ner elkabel och eventuell framtida fiber.ŃˆĐ”ĐłĐŸ
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GrĂ€vmaskin vid ett hus, grĂ€vt dike med nerlagda orange och gula kablar för el och framtida fiber, omgiven av trĂ€d i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i svart t-shirt och hörselskydd justerar grusad yta med armeringsjĂ€rn framför grĂ„tt hus med röd panel och fönsterramar. Î”ÏÎłÎ±Î»Î”ÎŻÎż Î±ÎœÎ±ÎłÎœÏŽÏÎčσης
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gruslagd yta utanför grĂ„ fasad med röda fönsterfoder, synliga elkablar pĂ„ vĂ€ggen, grĂ€vverktyg och justeringsverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
4774
Helt fantastiskt 😀 Vad du jobbar men snyggt Ă€r det 👍
 
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.