I Invokadoker skrev:
Tack!

Var det träregelväggar även i din första lägenhet?

Tror den vi kikar på har lättbetong / tegel.

Har du några tips på saker vi borde kika efter för att få reda på detta?
Där var det lättbetong i den gamla, så ett större projekt att riva. Lägger med lite bilder från det.

Vet inte riktigt vad bästa metoden är för att avgöra material, för gissar att ni inte har möjlighet att öppna upp/borra i väggen i det här läget?
 
  • Renovering eller rivning inomhus med sönderslagen vägg och grushög på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med trasiga väggar, rörigt golv, och byggmaterial överallt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, öppnade väggar, grovt golv, elledningar synliga, byggmaterial, oavslutad konstruktion, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för dessa billder!
Tror det kan vara till stor hjälp.

Jag tror denna lägenhet har liknande innerväggar som din gamla, lättbetong.

Jag hoppas att vi kan övertala säljaren om ett litet borrstick, lägenheten är ju i behov av renovering hur som helst.
 
Var det gjutet bjälklag i din förra?
 
I Invokadoker skrev:
Var det gjutet bjälklag i din förra?
Härligt, kul att kunna hjälpa till!

Vill minnas att det var gjutet ja!
 
Har ni tips för bra byggnadskonstruktör ? jag håller på att riva innerväggar i huset
 
BirgitS
O okaenrique skrev:
Har ni tips för bra byggnadskonstruktör ? jag håller på att riva innerväggar i huset
Har du prövat att söka på www.sbr.se ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat att söka på www.sbr.se ?
Ja det finns bara en i stockholm som Utför arbete mot privatperson
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
I Invokadoker skrev:
Tack så mycket för dessa billder!
Tror det kan vara till stor hjälp.

Jag tror denna lägenhet har liknande innerväggar som din gamla, lättbetong.

Jag hoppas att vi kan övertala säljaren om ett litet borrstick, lägenheten är ju i behov av renovering hur som helst.
Kanske något du redan gjort men annars kan du kontakta styrelsen och fråga. De bör annars ha koll.
 
C cjfredman skrev:
Såg att den här tråden fått lite nytt liv, så tänkte det kunde vara kul att ladda upp bilder på slutresultatet. Här från precis innan frånträde när jag flyttade.
Riktigt lyckat resultat! Jag är i en likadan situation. Får jag fråga hur du gjorde för att redovisa för styrelsen att väggarna på ritningen inte var bärande? Krävs en Kontrollansvarig?
 
F f_jert skrev:
Riktigt lyckat resultat! Jag är i en likadan situation. Får jag fråga hur du gjorde för att redovisa för styrelsen att väggarna på ritningen inte var bärande? Krävs en Kontrollansvarig?
Kul!

Jag hade både en konstruktör som räknade på rivningen, vilket sen också behövde redovisas till styrelsen. Även en KA under själva utförandet, även det krav från styrelsen.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
f_jert
  • Laddar…
C cjfredman skrev:
Kul!

Jag hade både en konstruktör som räknade på rivningen, vilket sen också behövde redovisas till styrelsen. Även en KA under själva utförandet, även det krav från styrelsen.

Lycka till med projektet!
Tack för svar! Hur stor kostnad ungefär blev konstruktör och KA? Är det nån du kan tipsa om (ifall du är i Stockholmsområdet)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.