Snailman
andersmc skrev:
Hur menar du, blir signalen svagare och därigenom blir bilden sämre? Så det är likadant med de digitala sändningarna som med de analoga, att med en taskig antenn så blir det sämre bild? Jag trodde att det antingen blev bild eller ingen bild alls. Störningarna visar sig i form av att bilden laggar, inte att den blir blek och suddig.
Jag tippar att man inte har en box till varje tv, utan har en gemensam, då kanske man inte har en digital kopplingscentral? utan signalen görs analog innan den skickas ut till alla tv.
 
Jag har själv en Sony LCD 40"(kdl-40x3500) med inbyggd comhem digitalbox, bilden är bra mycket bättre än med jämförelse av extern box, även med bra scartkablar.

Gällande xboxn är grafiken top notch, kan utan problem köra 1080p på de få spel som finns. LCD är bra investering, även om det finns pensionärer som vägrar släppa sina älskade crt tvs. Och då kan jag jämföra med jvc 37" crt 100hz också.

Sedan finns det gott om hd material att hämta via nätet. Som sagt, det kanske är ögonen som är sämre och inte bilden på tv'n ;-)
 
ollebanan skrev:
Som sagt, det kanske är ögonen som är sämre och inte bilden på tv'n ;-)
Synen är fortfarande, enligt en årsgammal synpundersökning, i topp, både skärpa och färgséende. :p Däremot kanske jag lider av en hjärnskada som gör att jag misstolkar bildinformationen från TV-apparater baserad på LCD-teknik?

Återigen; HD-material ger säkert utmärkt kvalité (utom den HD-utsändning som jag råkat se då som måste varit knas på något sätt) men vanlig lågupplöst TV-utsändning ger en kvalificerad skitbild oavsett kablage. Det vidhåller jag tills någon visat mig motsatsen. Jag hoppas dock att LCD-tekniken (och ev andra platta bildlösningar) finslipas ytterligare samt att alla TV-sändningar snarast får HD-kvalité.

Om jag ska försöka komma med någon slags seriös förklaring är det väl helt enkelt så att inom rimliga gränser är bildkvalité en subjektiv upplevelse, precis som ljud- och hifi-upplevelser. Punkter, linjer, upplösningar, frekvenser - allt är objektivt mätbart. Men tolkningen av informationen är i viss mån subjektiv. Antingen så eller har några objektivt rätt och andra fel. Vilket i sammanhanget blir ganska absurt.
 
Det är en enorm skillnad på olika lågupplösta material också. Studiosändningar har jag inte ett dugg att invända mot, uppskalat till HD. Däremot gamla TV-serier tex ser inte kul ut (och gör inte på en CRT heller). Dåligt material är knivskarpt dåligt på en LCD/Plasma, man ser varenda liten defekt. Och ofta hjälper "bildförbättringskretsarna" till med att ytterligare framhäva dessa. Räkna inte med att apparaterna blir speciellt mycket bättre på att visa dåligt material.

Som en liten parantes. Jag pysslar då och då med lite videoredigering och upptäckte hur otroligt kass bilden blev vid redigeringen när jag skaffade mej min första LCD-skärm. Men resultatet på den gamla CRT:n såg helt OK ut tack vare CRT-teknikens begränsningar. Defekter som syntes på LCD:n bara försvann. Detta förmodligen bla pga skillnaden i bandbredd mellan luminans och krominans.
 
Det pratas mest om SD- och HD-film i tråden. En stor förbättring jag upplevt efter byte från tjock-TV till en LCD från Sony är visning av digitalfoton och annat som ligger på en dator. Det finns väl ingen som tycker att foton ser bättre ut på en lågupplöst CRT?
 
Som jag fattat det finns helt enkelt inte bandbredden för att kunna sända HD-kvalitet över det digitala marknätet så för oss som har Boxer blir det väl aldrig HD-kvalitet på vanliga TV-sändningar. Å andra sidan är det ändå barnen som bestämmer över fjärrkontrollen i mitt hus och hur kvaliten är på barnprogrammen struntar jag i.
 
Det finns faktiskt plats för lite HD kanaler i marknätet. Man diskuterar dessutom ett teknikbyte runt 2015 där man byter komprimeringsteknik och på så sätt kan man få in betydligt fler HD kanaler i nätet
 
Men visst är det underbart! :D Vi köper HD och Full-HD-utrustning för flera 10.000-tals kronor för att kunna få mer detaljrika och klarare bilder medan medialeverantörerna komprimerar mer och mer för att få plats med fler kanaler. Hur man än vrider på det så innebär den komprimering man avänder att mer eller mindre med information går förlorad. Två olika målsättningar som verkar divergera mer och mer! :p
 
Snailman
Nja, de byter ju till en mycket effektivare komprimeringsteknik, antagligen samma som de redan bytt till på satellit, alltså h264, då kan man komprimera mycket hårdare och ändå fa lika bra bild (eller vad man nu prioriterar)
 
Min tjock tv blir då kvar ett bra tag till.. Analog bild på en platt tv suger
 
Snailman skrev:
Nja, de byter ju till en mycket effektivare komprimeringsteknik, antagligen samma som de redan bytt till på satellit, alltså h264, då kan man komprimera mycket hårdare och ändå fa lika bra bild (eller vad man nu prioriterar)
Delvis sant men faktum är att om man kollar på bitraten på vissa kanaler som sänds via satellit så inser man att tom på SD så är det ingen 'DVD-kvalité' man får. Heder åt SVT då som faktiskt ofta ligger på dubbla bitraten jmft med en del sk komersiella kanaler. Så var vi hammnar i slutänden på HD-kanalerna ska bli intressant att se.
 
Hej

Jag har haft samma inställning Analog bild på LCD tv = BILD SOM SUGER

Men jag har ändrat mig. Jag har i dag en Samsun LCD LE40r86 som jag matar med en boxer.
Bilden och skärpan är kanon på serier såsom CSI, nyare tecknade barnprogram etc. Kontraseten är sådan att bilden blir knivskarp och man tror sig nästan att man kan se bakom gubbarna.

Dock så blir äldre program såsom Vänner & fem myror är fler än fyra elefanter dåligt.

Dock så måste man sitta på ett avstånd 3-3,5 meter sitter jag närmare när jag ej ser på HD material så ser man pixlarna och bilden blir konstig/släpig och oskarp.

Så alltså min erfarenhet är sitt inte för nära TV dvs köp inte den största tvn du har råd med köp den som passar in i ditt avstånd till tv/soffa och häng inte upp er på dom program som är av dålig kvalite.

Jag är nöjd fast jag länge svor (före köp) " va fn ska en köpa en bättre tv med sämre bild för, jag skall då köpa en ny tjock tv" :)

//PPALM
 
Mpeg-4 ser det ut som men om och isådanna fall vilken av alla subcodecs man väljer i den soppan, det har jag inte koll på men troligen samma som i norge iom att de redan har gått till mpeg-4 och naturligtvis vill branchen ha en europastandard
 
Nån som vet nått bra rikt mått för Tum/tittavstånd?
 
I senaste ljud&bild (dec-2007) testade de 40-42" och tog upp just betraktningsavstånd för 42".

HD-film på full HD (1980x1080): 1,5 m optimalt (ca. 35 grader), 1,5-3 m rekommenderas

HD-film på HD ready (1024x768): 2.5 m optimalt (ca. 20 grader), 2.5-3 m rekommenderas

Bra tv-sändning och dvd film 3-4 m med alla 42"

På 5 m avstånd skall det inte gå att se någon skillnad mellan ett bra hdtv program och sdtv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.