Hej!

Vår diskmaskin, en Ikea "Medelstor" började precis larmpipa när programmet var i princip avslutat o nu lever den rövare på egen hand.

Oavsett vilket program vi ställer in försöker den starta trots att luckan är öppen. Ljudet kan jag inte riktigt lokalisera, men den suger ut vattnet under filtret. Dragit ut sladden o satt i igen men gör ingen skillnad.

Läst i manualen, felkod "i40" står det på vår maskin, finns en massa felkoder i manualen men inte denna.

Hjälp!!

 
Det här måste väl va brytaren som känner av om maskinen är öppen eller stängd? Den verkar fungera som den ska, så fattar inte den startar i öppet läge.
 
Jag har läst den andra tråden nu och denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...40-finns-inte-i-manualen.241267/#post-2876862 och hur folk löst sina i40-problem.

Men vår självstartar med luckan öppen. Det lirar inte ihop med något annat i40-relaterat. Sitter en brytare som jag antar är den som läser av om luckan är öppen eller stängd. Den kan man ju prova att byta men jag tror inte riktigt på den heller.

https://shop.electrolux.se/c/huvudb...PzTwMJc-vpJBn3EgdigaAr9iEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Redigerat:
Han electroluxaren som fått kicken från forumet verkar genomgående säker på att det är pressostaten/tryckvakten eller signalen från den som felar när den visar i40. Utan att veta gissar jag att den indikerar för mycket vatten i maskin och startar pumpen, och det kanske inte har med luckan att göra? Säkerhetsfunktion så att säga.
Jag skulle börja att undersöka på det, kollar man på andras bilder känns det som att de kan bli rätt smutsiga/blockerade.

Om den däremot startar programmet (fylla, släppa diskmedel och spola med armarna) då är nog kretskort/brytare på luckan närmare. Men nu chansas det hejvilt bakom tangentbordet…
 
Såvitt jag vet har ingen Electroluxare fått kicken från forumet.

Men helt klart ger personen bakom denna och andra nicks mycket värdefulla råd.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Såvitt jag vet har ingen Electroluxare fått kicken från forumet.

Men helt klart ger personen bakom denna och andra nicks mycket värdefulla råd.
Verkar iaf ha lämnat forumet o avslutat kontot då han står som anonymiserad användare.
 
Taggar @axelito här han verkar ha koll på electroluxmaskinerna.
 
i40 är att den analoga pressostaten ej kan hitta gränslägena dvs kalibreras
på just den här plattformen är det 90% kretskortet
men 10% kan vara pressostaten
det finns ingen nivåkammare på dessa för att en misslyckad ingenjör tycket det var bättre att mäta i skitigt diskvatten än ren luft, men detta utesluter inte helt att vägen mellan pressostaten och brunnen är täppt
 
returen returen skrev:
i40 är att den analoga pressostaten ej kan hitta gränslägena dvs kalibreras
på just den här plattformen är det 90% kretskortet
men 10% kan vara pressostaten
det finns ingen nivåkammare på dessa för att en misslyckad ingenjör tycket det var bättre att mäta i skitigt diskvatten än ren luft, men detta utesluter inte helt att vägen mellan pressostaten och brunnen är täppt
Ok. Kan jag försöka rengöra den kanalen inifrån diskmaskinen eller jag måste plocka av pressostaten?
 
Ola C Ola C skrev:
Ok. Kan jag försöka rengöra den kanalen inifrån diskmaskinen eller jag måste plocka av pressostaten?
lite beroende på tilvderknings år
men troligen utifrån dvs underifrån efter du plockat dän pressostaten
 
returen returen skrev:
lite beroende på tilvderknings år
men troligen utifrån dvs underifrån efter du plockat dän pressostaten
Hittar inte kretskort till min maskin men de verkar överlag ligga runt 2000-2500, känns som en rätt dyr övning att byta det på vinst o förlust på en 7 år gammal maskin när en ny liknande kostar runt 5000. Men jag ska meka i helgen o se om jag kan plocka av pressostaten.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nu har jag pillat isär maskinen men kan inte hitta något som ser ut som en pressostat och än mindre en slang till densamma. Fotat underifrån.
Diskmaskin som är isärtagen, sedd underifrån. Visa invecklade komponenter, ledningar och slangar. Kommentator har problem att identifiera pressostaten och dess slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag pillat isär maskinen men kan inte hitta något som ser ut som en pressostat och än mindre en slang till densamma. Fotat underifrån.
[bild]
du har två veckade svarta plastslangar på bilden den undre täcker pressostaten i bild under änden av denna sitter med tre sladdar pressost
 
returen returen skrev:
du har två veckade svarta plastslangar på bilden den undre täcker pressostaten i bild under änden av denna sitter med tre sladdar pressost
Denna? Jag letade efter något stort😁
Närbild av en vit plastkomponent med flera anslutna kablar och en grå slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.