Hej, efter regn så får jag kondens på insidan av den ena sidan av 2-glas fönstret, se bifogad bild. Jag är orolig att det är regnvatten som tränger in utifrån.

Jag har kollat men hittar inget uppenbart område som är blötare än det omkringliggande området. Vart tror ni vattnet kommer ifrån? Från överblecket? Från fasaden? (att det rinner igenom eternit-plattorna?)

PS. Jag vet att jag borde måla om fönstret. Men vad är det för färg som sitter där nu? Lasyr? Eller är det nån slags olja?
 
  • Kondens på insidan av ett dubbelfönster, utsikt över en trädgård med växthus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelglasfönster med träkant på en vit fasad, med tecken på vattenränder under fönstret och viss färgavflagning på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett vitt hus med fiberplattor och ett mörkt, tvåglasfönster som visar kondens på insidan. Husfasaden och andra fönsterdetaljer är också synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från fönster mot takfoten följt av en fasad med vita träpaneler. Fönsterkarmen ser sliten ut och behöver målas om enligt ägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för ventilation? Det är med 90% sannolikhet den som är problemet
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag tror jag har hittat felet. Samtliga fönster kärvar och går inte att stänga helt. Det måste ha blivit en minimal glipa mellan fönster och karm där vatten har kunnat tränga sig in.
 
  • Två fönster med handtag som inte är helt stängda, vilket kan orsaka en glipa mellan fönster och karm, med trädgård synlig utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Appendix Appendix skrev:
Vad har ni för ventilation? Det är med 90% sannolikhet den som är problemet
Det är självdrag genom murstocken. Ja såhär på sommaren är ventilationen obefintlig så därför öppnar vi fönster och skapar korsdrag genom huset.
 
E Einh skrev:
Hej, efter regn så får jag kondens på insidan av den ena sidan av 2-glas fönstret, se bifogad bild. Jag är orolig att det är regnvatten som tränger in utifrån.

Jag har kollat men hittar inget uppenbart område som är blötare än det omkringliggande området. Vart tror ni vattnet kommer ifrån? Från överblecket? Från fasaden? (att det rinner igenom eternit-plattorna?)

PS. Jag vet att jag borde måla om fönstret. Men vad är det för färg som sitter där nu? Lasyr? Eller är det nån slags olja?
Kondens är INTE inträngande vatten.

Och det är helt omöjligt för någon utomstående att veta var ev. inträngande vatten kommer ifrån. Sätter ena testikeln på att det där är kondens. EDIT: om det där skulle vara inträngande vatten bör du se fuktskador på ovansidan av fönsterbladet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Det är självdrag genom murstocken. Ja såhär på sommaren är ventilationen obefintlig så därför öppnar vi fönster och skapar korsdrag genom huset.
Fuktig utomhusluft fäller kondens på kallare ytor. Som glas

Fixa ventilationen så löser kondensproblemet sig

Nackdel med köpa billiga hus på landet. Massor att fixa. Som kostar
’Fördel att man får modernisera och få in bra lösningar för hus och boende
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem, men hittade aldrig orsaken. (Fönstret blev ersatt av en dörr och står och dräller i verkstaden.)
Är dock helt 100% på att det i vårt fall inte hade med ventilationen att göra då vi har FTX och generellt torr luft inne. Dessutom likadana fönster på samma sida av huset som inte har det problemet. Min slutsats är att det är ngt problem med att slagregn driver in ovanpå bågarna och rinner/droppar ner mellan glasen vilket ger upphov till kondens på ytterrutan. Problemet är helt kopplat till just det fönstret. Kanske för att färglagren byggt på och leder till att vattnet tar fel väg.

Ett sätt att undersöka om så är fallet är att trycka in tätlister mellan bågar och karm i ovankant och se om det blir bättre vid nästa regnoväder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.