Jag har ett tvåplanshus från 1918 med stomme i stående timmer. Huset är renoverat på 90-talet med tilläggsisolering, igengjutning av krypgrund, nytt tak osv.

Vi ska nu bygga ut hallen och jag har börjat demontera panel. Vid arbetet så har jag upptäckt angrepp på syllen samt i en av de stående stolparna i väggen. Inget av det nyare virket (90-tal) är angripet. Det finns inga larver eller annat vad jag kan se. Det verkar endast vara de yttersta 1-3cm som är angripna, virket innanför är friskt. Efter sökning på forumet och Google så är min gissning blåhjon men vem vet?!

Frågan är nu vad jag ska göra. Anticimex kunde komma först om en månad och jag kommer inte vidare med bygget. Som det ser nu så påverkas inte konstruktionen.

Kan jag knacka bort det skadade och bygga in det?
Behöver jag behandla?
Andra tankar och idéer?

Jag vill inte heller bygga in detta och sedan få riva allt igen om några år 🤯
 
  • Trä med skada från termiter och insektshål, närbild på förfall och röta, texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskador och sågspån indikerar möjlig träförstöring eller skadedjur, nogot isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur med skador, isolering synlig, spån och röta, tecken på förfall eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg under reparation med isolering synlig, träpaneler, verktyg och byggmaterial utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med vita knutar, grönt gräs, soligt, klart väder, lugn miljö, flaggstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D drerkle skrev:
Frågan är nu vad jag ska göra. Anticimex kunde komma först om en månad och jag kommer inte vidare med bygget. Som det ser nu så påverkas inte konstruktionen.

Kan jag knacka bort det skadade och bygga in det?
Behöver jag behandla?
Andra tankar och idéer?
Inte så mycke svar här...vad tyckte Anticimex?
 
S StyvBoard skrev:
Inte så mycke svar här...vad tyckte Anticimex?
Jag kunde bygga in det, det var en mycket gammal skada orsakad av skadedjur som kräver fukt. Nu är det torrt sedan 30+ år. Så jag förlorade endast någon vecka.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.