S sblixten skrev:
Jo, men inte enbart. De behöver ju något de kan skicka till som loggar över tid.
Dom kommer ihåg själva.
Jag har aldrig känt något behov av att kolla åratals tillbaks i tiden från själva sensorn.
 
  • Bluetooth-temperatursensor appskärm visar temperaturkurva för 2024, med noteringen 21,8 °C i maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sblixten skrev:
1. Montera 4 fuktmätare(en i varje hörn i "taket") t.ex. [länk]
2. Plasta marken
3. Täta ventiler
4. Sätt in avfuktare

Du kan göra punkterna en i taget och följa hur klimatet är över tid och fundera på om du behöver göra nästa punkt.
Eller kan du göra samtliga punkter på en gång och känna dig klar. Dock behöver du fortfarande följa klimatet där nere över tid(t.ex. kan avfuktaren stanna och då ser du det på mätarna).
Toppen! Vill helst kunna läsa av live i telefonen men framförallt ha något som fungerar över tid så de där mätarna kanske blir bra.

Skulle du satsa på en absorptionsavfuktare direkt eller kan man börja med att plasta marken och köra en sån värmeslinga från trygghetsvakten för typ 5 tusen spänn??

Det är en liten yta bara 40kvm hela stugan, de billigaste riktiga avfuktarna jag hittat kostar minst 10k och verkar fixa upp emot 100kvm det känns lite väl. Man behöver ju sätta igen ventilationen då osv det känns som en större/dyrare grej än slinga men vad vet jag.

Kommer inte att vara där under vintertid och förmodligen kommer vi att vinterstänga helt, inte värma upp huset alls mao. Så gjorde förra ägarna. Vet inte om det är relevant att nämna men kanske förändrar förutsättningarna.
 
D Dilato skrev:
Dom kommer ihåg själva.
Jag har aldrig känt något behov av att kolla åratals tillbaks i tiden från själva sensorn.
Så där vill jag kunna se helst. Är det de billiga puckarna du länkade till? Vad behöver du för att kunna läsa av det där remote, bara Wi-Fi i huset eller någon speciell hub också? 🙏
 
Nu har TS fått två val av kombinerad hygrometer och termometer för mätning.
Förhoppningsvis är det tillräckligt för den delen av frågeställningen och jag tackar för uppdateringen över var tekniken står idag vad gäller hemautomation.
 
  • Gilla
Jocksob och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu är du lite elak här.
Försöker få ytterliga en att fastna i hemma-automatstations-drogen 😂
Det börjar alltid lite lätt som du anger här med en smutt och billig lösning på ett specifikt problem.
Sen blir det alltid lite till och lite till och helt plötsligt sitter man där med massa cool automation & sensorer och loggning som man eg inte har användning för (men är kul som satan att ha) och man vill bara ha mer
Jag grävde lite till i min AliExpress-hög och hittade tio till 😮
När jag köpte dom var dom såå billiga att jag inte kunde låta bli 😇
 
  • Flera Bluetooth temperatur- och fuktighetssensorer samt smarta gateways i sina förpackningar, uppställda på en filt med stjärnmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta det lugnt. Om grunden ser såpass skaplig ut nu efter 50-60 år är det ingen panik nu. Om du tätar grunden skapar du också ett behov av att hålla grunden uppvärmd och ventilerad framöver. Jag skulle tveka på att göra det för en icke-vinterbonad sommarstuga.

Om karmen och luckan är mjuk och rutten behöver den nog bytas.

Skaffa mätprylar om du tycker det är roligt, men du blir inte mycket klokare av massor av mätare med loggning än du blir av en enskild hygrometer.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
J Jocksob skrev:
Toppen! Vill helst kunna läsa av live i telefonen men framförallt ha något som fungerar över tid så de där mätarna kanske blir bra.

Skulle du satsa på en absorptionsavfuktare direkt eller kan man börja med att plasta marken och köra en sån värmeslinga från trygghetsvakten för typ 5 tusen spänn??

Det är en liten yta bara 40kvm hela stugan, de billigaste riktiga avfuktarna jag hittat kostar minst 10k och verkar fixa upp emot 100kvm det känns lite väl. Man behöver ju sätta igen ventilationen då osv det känns som en större/dyrare grej än slinga men vad vet jag.

Kommer inte att vara där under vintertid och förmodligen kommer vi att vinterstänga helt, inte värma upp huset alls mao. Så gjorde förra ägarna. Vet inte om det är relevant att nämna men kanske förändrar förutsättningarna.
Val av avfuktare beror på klimat i krypgrunden. Jag bor i södra delarna av landet och det är sällan en sorptionsavfuktare är att föredra driftmässigt ekonomiskt. Du behöver ingen kraftfull om det är plastat och tätat.
Den som fungerat bäst(inte gått sönder) var någon liten kinatillverkad(i princip alla är det) med svensk elektronik, som jag satte in efter att en 20.000 kronors maskin gått sönder flertalet gånger.
Det som jag skulle titta på är att den går att ställa in på 65% luftfuktighet och har dräneringsslang som du sticker ner under plasten. En sådan avfuktar kostar ca 3500:-. Värmeslinga tror jag är helt onödigt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Tycker det är trist med trådar som slutar utan återkoppling så detta är en liten uppdatering och vad jag gjort:

Köpte en billig fuktmätare Renkforce bara för att följa där på plats vad åtgärderna gör: https://cdon.se/hem-tradgard/renkforce-tradlos-termo-hygrometer-silver-p36613141

Lagt plast i grunden (värsta jag gjort) som på bilden nästan klar, fogskummet tog slut. Inte så snyggt orkade inte ta bort alla stenar men brädor och annat bråte tog jag ut, gick ändå att komma åt där utan att krypa över själva stenarna. Tätade ventilation med samma plast och tejp lite tillfällig.

Köpte en sån här avfuktare och ställde in på 40%: https://www.k-rauta.se/produkt/sorp...oNIl9X4i6vGjDVK4fzmqmeN_9t8f0u-EaAjoZEALw_wcB

Värden innan:
14 C
95% RF

Värden efter 36h och ösregn:
23C
57% RF

Bra eller?

Det händer ju något i alla fall. Ska låta avfuktaren stå ett par veckor så allt får torka ur sen är min tanke att ta bort avfuktaren och öppna ventilerna igen för att se om plasten hjälper tillräckligt väl för sig själv. Om det återgår till sämre värden får det nog bli ett mer permanent system med ”riktig” avfuktare men hoppa situationen är tillräckligt löst för stunden för att kunna fokusera på renovering av stugan.

Ett större problem är dock att mina mått utvändigt på grunden och det invändiga under huset inte stämde överens, jag har en till liten smal grund under hallen som inte ens har någon inspektionslucka.. Så det är lite spännande vet inte ens hur jag ska undersöka saken där under. Sticker huvudet i sanden så länge men någon gång lär jag göra en inspektionslucka där och får hoppas att det är ok.
 
  • Under byggnadens grund med plastfolie över marken, synliga stenar, träbjälkar och fogskum runt en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna Hammarén och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Öppnat du för ventilation så kommer du ha hög fuktighet periodvis, så ser vårat klimat ut och det går inte att komma undan.
Bättre att låta det vara som det är nu/oventilerat och sätta avfuktaren på 65 eller 70%.
 
  • Gilla
Jocksob
  • Laddar…
Fråga: Kan det bli för torrt i grunden? 🤔

Nu har vi 26C och 42%.

Tänkte ställa upp avfuktaren på 65% i helgen när jag åker ut igen. Förstått att det är onödigt att ha för torrt men undrar om det kan vara dåligt på något sätt med så låg fuktighet.
 
Redigerat:
S sblixten skrev:
Snyggt jobbat!
Öppnat du för ventilation så kommer du ha hög fuktighet periodvis, så ser vårat klimat ut och det går inte att komma undan.
Bättre att låta det vara som det är nu/oventilerat och sätta avfuktaren på 65 eller 70%.
Vågar man ha det som långsiktig lösning även med en sån här ”inte permanent” avfuktare som jag köpt? Hur lång tid om den skulle sluta fungera skulle det ta innan det kan uppstå problem där nere (tror du)? Kommer förmodligen besöka huset bara någon enstaka gång under vinterhalvåret och kommer nog vinterstänga huset alltså stänga av vatten, element etc. Hade du låtit den brumma på där nere året om ändå?

Sorry om dumma frågor kan typ inget försöker lära mig on the fly 🙏
 
J Jocksob skrev:
Vågar man ha det som långsiktig lösning även med en sån här ”inte permanent” avfuktare som jag köpt? Hur lång tid om den skulle sluta fungera skulle det ta innan det kan uppstå problem där nere (tror du)? Kommer förmodligen besöka huset bara någon enstaka gång under vinterhalvåret och kommer nog vinterstänga huset alltså stänga av vatten, element etc. Hade du låtit den brumma på där nere året om ändå?

Sorry om dumma frågor kan typ inget försöker lära mig on the fly 🙏
Det tar ca 2-3 veckor till du har ett påbörjat problem, men du skulle förmodligen inte kunna se det i detta stadiet.
Vintertid skulle inte jag vara så orolig.
Det värsta som kan hända är att du får ett angrepp som du upptäcker 6 månader senare och behöver ner där och torka av om du vill att det ska se snyggt ut.
Även en "permanent" avfuktare kommer gå sönder någon gång.
Du kan skaffa en till avfuktare och det är osannolikt att bägge går sönder samtidigt, men det skyddar ej för att t.ex. proppen går.
Det bästa är att ha övervakning på fuktigheten där nere.
Oavsett skulle jag hellre lämna det som du har det nu än att öppna upp för ventilation, såvida du inte har någon känd fuktpåverkan. Följ upp efter första vintern hur klimatet/luftfuktigheten är där nere.
 
Ny fråga 🙏 Jag har öppnat ett av ventilationshålen till den grund-del som jag upptäckte ligger frånskild och saknar inspektionslucka. Ville kunna känna efter om det luktade något där under. Ventilationshålet var igensatt med isolering, när jag plockade bort den sitter en plast och fyllt med sand bakom. Jag antar att man fyllt upp grunden i den här delen av huset med sand och stängt de 2 ventilationshålen som finns.

Varför har man gjort så är det vanligt och vad gör jag av detta tycker ni mer kunniga? 🤔 Känns omöjligt att få en uppfattning utan att bryta plasten och typ suga ut all sand, vill helst undvika att behöva bryta upp golvet inifrån men kanske bästa sättet att ta reda på vad som försiggår där under.
 
  • Ventilationshål i husgrund med borttagen isolering och synlig plast fyllt med sand bakom, diverse byggmaterial och jord på marken nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning varför man gjort så, kanske för att få varmare golv eller så ville man bara bli av med sanden.
Mig veterligen är det ingen konstruktion som används idag.
Finns det inget dolt ställe invändigt där du kan köra med en liten hålsåg, så du kan lukta och fuktmäta?
Känns som att det kan vara onödigt jobb att suga ut sanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.