Hej,
Min Stiga Villa 14, åkgräsklippare, vill inte starta. Har bytt alla remmar och knivar samt oljan. Motorn fungerade förra veckan dock ojämn gång och lite svårstartad.

Nu har jag problemet att motorn inte snurrar alls. Varken med nyckel eller manuellt. Inte med tändstiftet uttaget heller.
Start motor och batteri fungerar som de ska.
När jag tittar på cylindrarna är det bara en som rör sig när vrider runt (Max en tredjedel innan stopp).
Kan jag ha satt remmarna fel? Skruvat åt för hårt någonstans?
Någon som har en bra idé?
Pierre
 
Du har alltså en tvåcylindrig motor där bara den ena cylindern rör sig? Och motorn går inte runt ett helt varv innan det är mekaniskt stopp?
 
Det låter ju som totalhaveri.
 
D Du och 19till skrev:
Du har alltså en tvåcylindrig motor där bara den ena cylindern rör sig? Och motorn går inte runt ett helt varv innan det är mekaniskt stopp?
Korrekt. Rör sig bara ett tredjedels varv
 
Kanske skall du ta bort remmarna och försöka igen. Om motorn inte går runt utan något kopplat till den är det nog inte bra utsikter. Dags att leta runt efter en ny motor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske skall du ta bort remmarna och försöka igen. Om motorn inte går runt utan något kopplat till den är det nog inte bra utsikter. Dags att leta runt efter en ny motor.
jag får prova det, men kan inte riktigt förstå att det skulle vara problemet
 
Och du har kollat genom tändstiftshålet att ena kolven inte rör sig något alltså. Är det så att en kolv står still när du vrider runt det lilla som går så har en vevstake gått av. Det är inte ovanligt. Men det betyder att motorn är skrot. Det är inte lönsamt att reparera ett vevstaksbrott i en gräsklipparmotor.

Möjligen kan det vara lönt att fixa motorn om du gör jobbet själv. Men inte att lämna till någon och betala för arbetet.

Om det är så att du har lagt klipparen på sidan eller lyft upp den framåt eller bakåt så kan olja ha kommit in i cylinder eller cylindrar. Då tar det stopp för att olja kan inte komprimeras, har du då försökt start kan det räcka för att en vevstake går av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pierre12 skrev:
jag får prova det, men kan inte riktigt förstå att det skulle vara problemet
Jag försöker vara finkänslig. Du och 19till ger ett mer brutalt svar, motorn är troligen skrot.

Men för att undvika att byta i onödan kan du ta bort remmarna och försöka vrida runt motorn för att kontrollera att det inte är klippaggregatet som fastnat. Men som sagt, förbered dig på att byta motor.
 
Vevarm från en motor på en metallisk yta.
 
D Du och 19till skrev:
Och du har kollat genom tändstiftshålet att ena kolven inte rör sig något alltså. Är det så att en kolv står still när du vrider runt det lilla som går så har en vevstake gått av. Det är inte ovanligt. Men det betyder att motorn är skrot. Det är inte lönsamt att reparera ett vevstaksbrott i en gräsklipparmotor.

Möjligen kan det vara lönt att fixa motorn om du gör jobbet själv. Men inte att lämna till någon och betala för arbetet.

Om det är så att du har lagt klipparen på sidan eller lyft upp den framåt eller bakåt så kan olja ha kommit in i cylinder eller cylindrar. Då tar det stopp för att olja kan inte komprimeras, har du då försökt start kan det räcka för att en vevstake går av.
Tack för feedback. Jag gissar att det gått till precis så. Jag missade att tömma ut oljan innan la motorn på sidan. Olja i cylindern så det räckte och blev över när jag tittade. Vevstake sannolikt av mao. Learning the hard way…
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Har vevstaken gått av nu genom detta så kan resten av motorn vara räddningsbar.

Det händer att en vevstake går av under körning. Då slår den ofta hål i motorblocket, och är förstås inte värt att rädda.

Det kan vara lönt att rädda din motor då om du gör det själv. Att lämna till någon mek är jag tveksam till att det är lönsamt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Har vevstaken gått av nu genom detta så kan resten av motorn vara räddningsbar.

Det händer att en vevstake går av under körning. Då slår den ofta hål i motorblocket, och är förstås inte värt att rädda.

Det kan vara lönt att rädda din motor då om du gör det själv. Att lämna till någon mek är jag tveksam till att det är lönsamt.
Det blir att plocka isär och se hur det ser ut. Har jag aldrig gjort så det ska nog gå bra 😉
 
Hur svårt kan det vara..... både bil och moppe samma vecka🤣 utan att ha gjort det innan...
En öppen motor i ett garage, med synliga vevaxlar och kolvar, mitt i en reparation eller ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorcykeldelar på ett arbetsbord med verktyg som hammare, skruvmejslar och tänger. Flera verktyg används för att arbeta på motordelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan du river, har du tagit lös tändstiften och dragit runt motorn för hand? En mejsel i tändstiftshålet brukar funka bra för att se om kolvarna rör sig.
Kolla även oljenivån, för mycket olja kan också orsaka hydrolock.
Att döma ut en motor innan man kollat känns onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.