Hej
Har en hysqvarna automower 230 acx där vi bytt kretskort i maskinen pga fuktskada. Men en del problem kvarstår.. klipparen går inte att starta utan att den säger utanför arbetsområde. Har bytt den främre slingsensorn och stopp switchen utan resultat. Har också testat köra den hos en vän med samma maskin med samma felmeddelande.

Jag har så klart kopplat den till laddstationen varje gång och mätt bekränsningskabelns portar till 36v
Vad är det som spökar tro..
 
Hittade du felet?
 
Håljom Håljom skrev:
Hittade du felet?
Yes. Skäms för att säga det men slog mig att jag monterade slingsensorerna åt fel håll under torktiden när jag fuktförseglade all elektronik… 🤦🏻‍♂️. Så i det här fallet var det mitt egna fel, vände bara tillbaka dom så rullar den igen
 
N Nicktim skrev:
Yes. Skäms för att säga det men slog mig att jag monterade slingsensorerna åt fel håll under torktiden när jag fuktförseglade all elektronik… 🤦🏻‍♂️. Så i det här fallet var det mitt egna fel, vände bara tillbaka dom så rullar den igen
Inne i klipparen?

Jag har köpt en "reservdelsmaskin" som har fått "tvärtom" på arbetsområdet, har jag kablarna fel i laddstationen är den innanför. Har jag dem rätt, är den innanför området (när den egentligen är utanför?!?)

Sedan beter den sig väldigt underligt vid kabeln, vill svänga höger hela tiden i vänsterkurva etc då den följer kabeln, slutar även klippa varje gång den kommer till begränsningskabeln. För att sedan ändra riktning och starta aggregatet igen.


Börjar misstänka om de kopplat in slingsensorn fel på nåt vis
 
Håljom Håljom skrev:
Inne i klipparen?

Jag har köpt en "reservdelsmaskin" som har fått "tvärtom" på arbetsområdet, har jag kablarna fel i laddstationen är den innanför. Har jag dem rätt, är den innanför området (när den egentligen är utanför?!?)

Sedan beter den sig väldigt underligt vid kabeln, vill svänga höger hela tiden i vänsterkurva etc då den följer kabeln, slutar även klippa varje gång den kommer till begränsningskabeln. För att sedan ändra riktning och starta aggregatet igen.


Börjar misstänka om de kopplat in slingsensorn fel på nåt vis
Var det i klipparen eller i laddstationen du monterat kabeln fel?
 
Håljom Håljom skrev:
Inne i klipparen?

Jag har köpt en "reservdelsmaskin" som har fått "tvärtom" på arbetsområdet, har jag kablarna fel i laddstationen är den innanför. Har jag dem rätt, är den innanför området (när den egentligen är utanför?!?)

Sedan beter den sig väldigt underligt vid kabeln, vill svänga höger hela tiden i vänsterkurva etc då den följer kabeln, slutar även klippa varje gång den kommer till begränsningskabeln. För att sedan ändra riktning och starta aggregatet igen.


Börjar misstänka om de kopplat in slingsensorn fel på nåt vis
Okej en Husqvarna eller? Alltid lite klurigt när någon annan varit där och pillat före men har du tur är det ju inte alls omöjligt att förra ägaren skruvat på den själv och lyckats med samma sak som i mitt fall. Annars är nog troligtvis kretskortet i laddsatationen trasigt.

Du kan ju kontrollera sensor korten först men hjälper inte det hade jag mätt spänningen på både transformatorn och slingan.

Nu vet jag inte vilken modell du har? Men kan bifoga en video gällande min. Som videon visar ska sensorkortet peka neråt (i det här fallet)

 
N Nicktim skrev:
Okej en Husqvarna eller? Alltid lite klurigt när någon annan varit där och pillat före men har du tur är det ju inte alls omöjligt att förra ägaren skruvat på den själv och lyckats med samma sak som i mitt fall. Annars är nog troligtvis kretskortet i laddsatationen trasigt.

Du kan ju kontrollera sensor korten först men hjälper inte det hade jag mätt spänningen på både transformatorn och slingan.

Nu vet jag inte vilken modell du har? Men kan bifoga en video gällande min. Som videon visar ska sensorkortet peka neråt (i det här fallet)

[media]
Japp, demontera maskinen och främre sensorn var monterad upp och ned 😅, så nu fungerar den
 
  • Gilla
Nicktim
  • Laddar…
Håljom Håljom skrev:
Japp, demontera maskinen och främre sensorn var monterad upp och ned 😅, så nu fungerar den
Härligt 😅👍🏼. Gällande att den drar åt ena hållet är evt kuggarna slitna i växellådan för hjulmotorn. Är det en Husqvarna kan du gå in i verktygs menyn och köra ett test av hjulmotor och se om det skiljer mycket mellan höger och vänster. (Kan även tyvärr vara huvudkretskortet i klipparen som har en fuktskada)
 
N Nicktim skrev:
Härligt 😅👍🏼. Gällande att den drar åt ena hållet är evt kuggarna slitna i växellådan för hjulmotorn. Är det en Husqvarna kan du gå in i verktygs menyn och köra ett test av hjulmuttrar och se om det skiljer mycket mellan höger och vänster. (Kan även tyvärr vara huvudkretskortet i klipparen som har en fuktskada)
Den drar inte åt något håll, när den gick över linan ville den hela tiden svänga utåt istället för inåt, förmodligen för att kablarna var felkopplad i laddstationen. Det var endast så den gick att köra i början, annars blev det bara utanför arbetsområde
 
N Nicktim skrev:
Härligt 😅👍🏼. Gällande att den drar åt ena hållet är evt kuggarna slitna i växellådan för hjulmotorn. Är det en Husqvarna kan du gå in i verktygs menyn och köra ett test av hjulmotor och se om det skiljer mycket mellan höger och vänster. (Kan även tyvärr vara huvudkretskortet i klipparen som har en fuktskadahar
N Nicktim skrev:
Härligt 😅👍🏼. Gällande att den drar åt ena hållet är evt kuggarna slitna i växellådan för hjulmotorn. Är det en Husqvarna kan du gå in i verktygs menyn och köra ett test av hjulmotor och se om det skiljer mycket mellan höger och vänster. (Kan även tyvärr vara huvudkretskortet i klipparen som har en fuktskada)
Har två st gardena r160l 2013, samma maskin som hva ac 220, har varit in i menyn där man håller in "0" är det någon annan meny man ser krafter? Kan man även läsa ut kraft från klippmotorn där?
 
Håljom Håljom skrev:
Den drar inte åt något håll, när den gick över linan ville den hela tiden svänga utåt istället för inåt, förmodligen för att kablarna var felkopplad i laddstationen. Det var endast så den gick att köra i början, annars blev det bara utanför arbetsområde
Ja okej då är jag med men härligt att höra då verkar det funka 😊👌🏼
 
N Nicktim skrev:
Ja okej då är jag med men härligt att höra då verkar det funka 😊👌🏼
Hur kommer man in i verktygsmenyn? Googlade lite snabbt men fann inget på det
 
Håljom Håljom skrev:
Hur kommer man in i verktygsmenyn? Googlade lite snabbt men fann inget på det
Ser ut att vara mer eller mindre samma display på din så testa det här
 
  • Sida från en manual som visar en översikt över specialfunktioner i Tools-menyn, inklusive Expert mode, Quick check och Discover the PIN code.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nicktim skrev:
Ser ut att vara mer eller mindre samma display på din så testa det här
Tänk på att det är viktigt att palla upp bakdelen av klipparen så hjulen snurrar fritt om du ville testa. Tänk också på om du kör test av klippmotorn så snurrar så klart klipphjulet (se upp för knivarna)
 
N Nicktim skrev:
Tänk på att det är viktigt att palla upp bakdelen av klipparen så hjulen snurrar fritt om du ville testa. Tänk också på om du kör test av klippmotorn så snurrar så klart klipphjulet (se upp för knivarna)
Japp, tack så mycket för infon! Perfekt till årligt underhåll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.