Hej,
Min Stiga Villa 14, åkgräsklippare, vill inte starta. Har bytt alla remmar och knivar samt oljan. Motorn fungerade förra veckan dock ojämn gång och lite svårstartad.
Nu har jag problemet att motorn inte snurrar alls. Varken med nyckel eller manuellt. Inte med tändstiftet uttaget heller.
Start motor och batteri fungerar som de ska.
När jag tittar på cylindrarna är det bara en som rör sig när vrider runt (Max en tredjedel innan stopp).
Kan jag ha satt remmarna fel? Skruvat åt för hårt någonstans?
Någon som har en bra idé?
Pierre
Min Stiga Villa 14, åkgräsklippare, vill inte starta. Har bytt alla remmar och knivar samt oljan. Motorn fungerade förra veckan dock ojämn gång och lite svårstartad.
Nu har jag problemet att motorn inte snurrar alls. Varken med nyckel eller manuellt. Inte med tändstiftet uttaget heller.
Start motor och batteri fungerar som de ska.
När jag tittar på cylindrarna är det bara en som rör sig när vrider runt (Max en tredjedel innan stopp).
Kan jag ha satt remmarna fel? Skruvat åt för hårt någonstans?
Någon som har en bra idé?
Pierre
Du har alltså en tvåcylindrig motor där bara den ena cylindern rör sig? Och motorn går inte runt ett helt varv innan det är mekaniskt stopp?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 966 inlägg
Kanske skall du ta bort remmarna och försöka igen. Om motorn inte går runt utan något kopplat till den är det nog inte bra utsikter. Dags att leta runt efter en ny motor.
Och du har kollat genom tändstiftshålet att ena kolven inte rör sig något alltså. Är det så att en kolv står still när du vrider runt det lilla som går så har en vevstake gått av. Det är inte ovanligt. Men det betyder att motorn är skrot. Det är inte lönsamt att reparera ett vevstaksbrott i en gräsklipparmotor.
Möjligen kan det vara lönt att fixa motorn om du gör jobbet själv. Men inte att lämna till någon och betala för arbetet.
Om det är så att du har lagt klipparen på sidan eller lyft upp den framåt eller bakåt så kan olja ha kommit in i cylinder eller cylindrar. Då tar det stopp för att olja kan inte komprimeras, har du då försökt start kan det räcka för att en vevstake går av.
Möjligen kan det vara lönt att fixa motorn om du gör jobbet själv. Men inte att lämna till någon och betala för arbetet.
Om det är så att du har lagt klipparen på sidan eller lyft upp den framåt eller bakåt så kan olja ha kommit in i cylinder eller cylindrar. Då tar det stopp för att olja kan inte komprimeras, har du då försökt start kan det räcka för att en vevstake går av.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 966 inlägg
Jag försöker vara finkänslig. Du och 19till ger ett mer brutalt svar, motorn är troligen skrot.P Pierre12 skrev:
Men för att undvika att byta i onödan kan du ta bort remmarna och försöka vrida runt motorn för att kontrollera att det inte är klippaggregatet som fastnat. Men som sagt, förbered dig på att byta motor.
Tack för feedback. Jag gissar att det gått till precis så. Jag missade att tömma ut oljan innan la motorn på sidan. Olja i cylindern så det räckte och blev över när jag tittade. Vevstake sannolikt av mao. Learning the hard way…D Du och 19till skrev:Och du har kollat genom tändstiftshålet att ena kolven inte rör sig något alltså. Är det så att en kolv står still när du vrider runt det lilla som går så har en vevstake gått av. Det är inte ovanligt. Men det betyder att motorn är skrot. Det är inte lönsamt att reparera ett vevstaksbrott i en gräsklipparmotor.
Möjligen kan det vara lönt att fixa motorn om du gör jobbet själv. Men inte att lämna till någon och betala för arbetet.
Om det är så att du har lagt klipparen på sidan eller lyft upp den framåt eller bakåt så kan olja ha kommit in i cylinder eller cylindrar. Då tar det stopp för att olja kan inte komprimeras, har du då försökt start kan det räcka för att en vevstake går av.
Har vevstaken gått av nu genom detta så kan resten av motorn vara räddningsbar.
Det händer att en vevstake går av under körning. Då slår den ofta hål i motorblocket, och är förstås inte värt att rädda.
Det kan vara lönt att rädda din motor då om du gör det själv. Att lämna till någon mek är jag tveksam till att det är lönsamt.
Det händer att en vevstake går av under körning. Då slår den ofta hål i motorblocket, och är förstås inte värt att rädda.
Det kan vara lönt att rädda din motor då om du gör det själv. Att lämna till någon mek är jag tveksam till att det är lönsamt.
Det blir att plocka isär och se hur det ser ut. Har jag aldrig gjort så det ska nog gå bra 😉D Du och 19till skrev:Har vevstaken gått av nu genom detta så kan resten av motorn vara räddningsbar.
Det händer att en vevstake går av under körning. Då slår den ofta hål i motorblocket, och är förstås inte värt att rädda.
Det kan vara lönt att rädda din motor då om du gör det själv. Att lämna till någon mek är jag tveksam till att det är lönsamt.
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Innan du river, har du tagit lös tändstiften och dragit runt motorn för hand? En mejsel i tändstiftshålet brukar funka bra för att se om kolvarna rör sig.
Kolla även oljenivån, för mycket olja kan också orsaka hydrolock.
Att döma ut en motor innan man kollat känns onödigt.
Kolla även oljenivån, för mycket olja kan också orsaka hydrolock.
Att döma ut en motor innan man kollat känns onödigt.